tisdag 6 oktober 2009

Southern Tier Un*Earthly

Dåså! Då var det dags för en av de på förhand mest spännande humlebomberna i år på Systembolaget. Alldeles riktigt, det är Un*Earthly från Southern Tier som det handlar om, en IIPA humlad med Chinook, Cascade, Centenial och Styrian Golding, alla är använda vid olika faser i bryggprocessen men den är torrhumlad med de tre förstnämnda.

Mina förväntningar var ganska höga när jag öppnade denna, infriades dem?

När ölet hälls upp har det en djup orange/brun färg med ett lite väl litet beige-aktigt skum. Jag blir nästan lite orolig när den skummar så dåligt.

Doften erbjuder en hel del humle, humlen drar åt det tropiska hållet med inslag av ananas, grapefrukt och citron, men det finns även ett lätt inslag av vanilj. Humlen blir dock nästan lite väl tillbakahållen av all maltighet i ölet.

Smaken är besk och humlig men främst är det (tyvärr?) maltighet som jag känner. En nästan vaniljig karamellton med inslag av sirapslimpa. Visst, man känner att det är rejält beskt, men samtidigt känner jag inte alls de där fruktiga tropiska tonerna jag hade hoppats på.

Munkänslan är fyllig, nästan oljig med ganska stora kolsyrebubblor som dock är lagom till antalet.

Allt som allt, en besvikelse! Det här var inte alls som jag hade tänkt mig och jag tycker faktiskt att Hoppe är betydligt bättre. Det känns nästan som att något är fel, men jag vet inte vad det skulle vara. Betyg? 3,6 av 5!

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte den var bra, men kan hålla med om att det var mer tropiskt i aromen än smaken. Hoppe var också bra.

    SvaraRadera
  2. Dricker den nu. Den är riktigt god, men inte supergod. Inte så tropisk nej, vilket är till dess nackdel jämfört med t.ex. Mean Manalishi. Hade visserligen läst det här innan så mina förväntningar gick ner något och jag förväntade mig inte längre den den "tropiskheten"... som öl är det riktigt gott hursomhelst.

    SvaraRadera