fredag 27 november 2009

Anderson Valley Hop Ottin IPA

Efter Örebro Öl & Whisky Festival förra helgen har det varit lugnt med öl för min del. Det känns som man blev ganska "mätt" av den upplevelsen och det fanns många intryck att smälta... dessutom kan det ju vara hälsosamt att ta någon vecka utan öl också.

Idag var jag dock sugen på öl, så jag begav mig mot Systembolaget här i Karlstad för inhandla några julöl. Det blev bland annat en Underlig Jul samt en Ayinger Weihnachts-Bock (Winter-Bock) som det blir att prova snart. Eftersom jag inte besökt Bishops Arms på över en månad kändes det dessutom som det kunde vara värt att se om de fått in något kul. Frågade om Arbetarporter, men den hade inte kommit än (vet inte hur det blir med den... var ju inte så längesedan Thomas skrev att han bryggde den, så...). De hade dock Ocean India Pale Ale på fat, men jag skippade den den här gången. Det fanns även ett fat Örebro Bitter. På flaska hade det kommit in öl från Anderson Valley Brewing Company, Harviestoun, North Coast samt någon Great Divide (tjejen som jobbade där snackade om att Titan skulle komma, men att den inte vara uppackad än eller något).


Jag bestämde mig tillslut för en Hop Ottin IPA, trots att jag sedan kom på att den kommer på bolaget i februari. Å andra sidan kanske det är större chans att flaskan är färsk nu?

Ölet är bärstensfärgat i glaset med ett fint vitt skum. Lite skumrester på glaset.

Doften är citrushumlig med tallbarr, kåda, gräs och grapefrukt. En hel del karamell märks också. Inte så tropisk, men ganska trevlig ändå.

Smaken är typiskt citrushumlig även den, vilket balanseras någorlunda av en fin maltbas. Mycket kåda, talbarr, grapefrukt och karamell känns. Eftersmaken är rejält kåda-aktigt besk.

Kroppen är medelfyllig, och kolsyran känns rätt uppfriskande och trevlig med en del små bubblor.

En god IPA, som helt klart är i klass med till exempel Torpedo - själv tycker jag nog nästan den här är lite, lite bättre. Kostade 75 kronor för en flaska på krogen. Såg att den kommer kosta 24,30 kr när den kommer på bolaget vilket känns klart prisvärt hursomhelst.

Betyg: 3,8 av 5.

1 kommentar:

  1. Drack den på monks i veckan. Tycker också att den var bra. Väldigt bra pris på bolaget.

    SvaraRadera