lördag 28 november 2009

BrewDog Paradox Isle of Arran

BrewDogs Paradox-serie är en av de där som fått väldigt blandade omdömen. Det senaste jag drack var en Paradox Smokehead som var lagrad i drygt ett halvår. Den kändes ganska tråkig och utan den där kraftiga rökdoften/smaken hade det nog varit en ganska medioker imperial stout. Hursomhelst, av någon anledning kunde jag inte bara hoppa över Paradox Isle of Arran när den stod där på hyllan. Skulle jag bli besviken? Skulle jag bli överraskad? Nåväl, såhär var den:

Ölet är rödskimrande svart med ett litet ljusbrunt skum. Det lämnar vissa skumrester på glaset.

Doften är stor av tjära, tång och en viss rökighet. Det finns även brända malttoner och en lätt humlarom åt det engelska hållet.

Smaken är rejäl och bastant med stora toner av whisky och vanilj-aktiga ek-toner. Det är mest tjära och rostad malt som tränger igenom tillsammans med en bakgrund av rökighet. Det finns även vissa toner av saltlakrits. Eftersmaken är stor och whisky-aktig och den bränner nästan lite på vägen ner.

Munkänslan är medel med en lagom kolsyrehalt.

Nå, det här var mycket bättre än vad jag hade förväntat mig. Inte alls lika slätstruken som den lagrade Smokehead-flaskan jag och David delade på tidigare denna månaden, utan denna är betydligt råare och en större maltwhisky-bomb. Detta är perfekt att smutta på i höstmörkret, och priset är betydligt förmånligare än vad det brukar vara när det handlar om Paradox-serien. Betyg? 3,85 poäng av 5. Köpvärd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar