torsdag 26 november 2009

Jämtlands Julöl

Efter en oerhört trevlig, rolig, god och spännande ölfestival på Örebro Öl & Whisky Festival så har det faktiskt varit väldigt lugnt med öldrickande för min del. Dock så går det ju inte allt för många dagar innan ölsuget kommer tillbaka.

Det var faktiskt ett tag sedan jag besökte Kristinehamns Systembolag så jag gick dit för att kika vad de hade för julöl. Förvåningen var inte precis stor när jag inte fann något spännande, två flaskor av den väldigt stabila och goda Jämtlands Julöl inhandlades dock. Det är även den som alldeles strax ska recenseras i detta inlägg. Jag kan ju hursomhelst självklart inte nöja mig med att bara dricka Jämtlands Julöl i år så jag beställde några fler. Två stycken St Peter's Winter Ale, två stycken Hibernation Ale samt en Nøgne Ø Underlig blev det som beställdes. Hursomhelst, här är recensionen jag utlovade:

Ölen har en mörkbrun färg med ett härligt kraftigt beige-aktigt skum. Skummet lämnar en hel del rester på glaset.

Doften är stor och trevlig av rostad malt, valnötter, fudgekola och en hel del Engelsk humle. Jämtlands speciella hussmak är även den närvarande i doften.

Smaken är även den väldigt rostad och bitter. Nötigheten finns även här och den balanseras upp av en viss knäckighet med inslag av fudge och torkade frukter.

Kolsyran är medel till hög och det var tur att jag lät den skumma upp riktigt ordentligt, annars hade den nog fått vila en stund till följd av den höga kolsyran. Ölet är mellanfylligt.

Det här är en riktig kvalitets jul-ale utan att bli förmycket för den oerfarne ale-drickaren men som ändå är tillräckligt spännande för att tillfredställa en ölnörd. Ett självklart val till julbordet. Betyg? 4,05 poäng av 5!

3 kommentarer:

  1. Håller med detta är en stabil öl.

    SvaraRadera
  2. @Fredrik: Jo jag tycker faktiskt det, den håller år efter år. :)

    SvaraRadera
  3. Jämte som jag är och dessutom åker hem över jul så kommer det nog bli några Jämtlands julöl. Den brukar hålla bra klass.

    SvaraRadera