tisdag 3 november 2009

Norskt trä!

Dåså, då var det dags att recensera ett av de öl jag sett fram emot mest nu bland höst- och vinternyheterna, nämligen Norwegian Wood från norska Haandbryggeriet. Jag har faktiskt provat den en gång förut, då hade David köpt med sig en flaska från Norska Vinmonopolet och hade vänligheten att dela den med mig.

För den som inte vet vad det är för något vi har att göra med kan jag informera att det är en rökig norsk öl i gammaldags stil (typen som bönderna brukade brygga förr i tiden när det var varje gårds skyldighet att brygga sitt eget öl). Det som gör det väldigt intressant är att den är bryggd med rökt malt och sedan kryddad med enbär. Låter det spännande? Så här var den!

Färgen är djupt röd och lite lätt disig, det syns att den är ofiltrerad och opastöriserad. Skummet är benvitt och skummar först rejält och lägger sig sedan till ett fint skumlock, det lämnar även vissa rester på glaset. Det finns också viss bottensats i flaskan, men den lät jag vara ostörd.

Doften är enorm och så, ursäkta ordvalet, jävla underbar. Massvis med rök, nästan åt hållet när man eldar med blött virke i skogen. Det finns även endel rostad malt som drar åt det lättrostade kaffe-hållet. Enbären bidrar med en viss syrlighet i doften som gör att alltihop hamnar i någon total balans.

Smaken är, mer än doften, dominerad av bittra och lätt syrliga enbär men det finns även en markant rökighet även i smaken. Sen tycker jag faktiskt tonerna av lättrostat kaffe kommer fram i smaken också. Det är oerhört gott, enbären gifter sig väldigt bra med rökigheten och detta är ett öl i harmoni (fast ändå inte).

Ölet är mellanfylligt och är väldigt lent i munnen, det är en väldigt behaglig munkänsla helt enkelt.

Har man inte provat denna öl förut så tycker jag absolut inte man får missa att prova den nu. Detta är bland det häftigaste jag druckit från Norge. Den får 4,45 solmogna enbär av 5!

4 kommentarer:

  1. Alla gånger stabil öl men ser att jag "bara" gav den 3,5 i betyg tidigare i år. Odin’s Tipple har fått högst betyg med sina 4,5. Den skulle jag gärna dricka igen.

    SvaraRadera
  2. Jag gillade denna öl ganska mycket, satte nog 7/10 tror jag däremot tyckte jag inte allas om odins tipple den var snudd på odrickbar, men så är det ju med smak, jag har svårt för syra i öl som inte är lambic.

    Gyllenbock: testa deras haand back om du får chansen den kommer du nog också gilla.

    Nu har jag deras Aquavit Porter på restaurangen, den är ok lite spritig bara.

    SvaraRadera
  3. @Gyllenbock: Har inte prövat Odin's Tipple, men anledningen till att jag gillar denna så mycket är att den är såpass anorlunda, något jag tycker ska premieras!

    @Fredrik: Aqua Vita Porter låter spännande om än lite märkligt, vet inte om jag gillar Aquavit speciellt mycket dock.

    SvaraRadera
  4. Jag blev så sugen när jag läste din recention om ölet igår att jag genast satte en på kylning. Och jag instämmer, det är verkligen en god öl! Jag tycker att rökigheten är väl integreradväldigt väldigt elegant. Jag kan annars tycka att den här typen av öl ibland blir för mycket. Min favorit hittills inom rökölsgenren!

    SvaraRadera