tisdag 24 november 2009

Örebro Öl & Whisky Festival del IV

Efter mitt första, kortare inlägg har Fredrik i stort sett sammanfattat festivalen i två utomordentliga inlägg här och här. Tänkte hursomhelst att det var bra att komplettera med ytterligare ett inlägg.

Tyvärr glömde jag ta med en kamera till festivalen (varför händer alltid det när man behöver en?) så det blev väldigt få bilder. Mobilkamera-bilder har ju, som bekant, en tendens att bli ganska dåliga om man inte har "det senaste".

Det finns kanske en viss risk för repetition i det här inlägget men jag tänkte försöka dela med mig lite mer av just mina intryck av dagen.

Under dagen, när Dugge himself fanns i Brills monter, delade jag och Fredrik på en flaska Holy Cow! vilket smakade utmärkt, utan att vara jättefantastisk. Det fanns såklart en rejäl beska och mycket fina humletoner i brygden, även om ölet kanske inte når upp till High Fives standard. Närkes goda, men något märkliga hybridöl Tanngnjost & Tanngrisnir avsmakades också under dagen och kändes väldigt intressant. Rökigt, men samtidigt balanserat, där man kände enriset och faktiskt lite humle, även om maltkaraktären var tydligast. Ett öl jag skulle vilja prova igen på någon pub i lugn och ro.

Någon gång under kvällen när Fredrik, jag och resten av gänget stod vid närheten av Närkes, Sandbackas och Oppigårds montrar försvann Fredrik och Darren någonstans (läs: för att prova Dale's Pale Ale). Om jag inte minns helt fel, så var det i samband med att öl som Sandbacka Imperial Stout och Oppigårds Amarillo Spring inmundigades. Detta var fantastiska öl båda två, även om jag till exempel tyckte att Indian Tribute var snäppet bättre än Amarillo Spring. Nu var det visserligen så att båda ölen var fantastiska.

Efter att Fredrik och Darren försvunnit stod jag tillsammans med Johan från bloggen Lucidor (Var faktiskt tvungen att kika in på din presentation på Helgon för att vara säker - alla verkar heta Johan?) som är en sådan där person som man till och från snackat med i "Den stora öltråden" på Helgon när det begav sig. Det var några år sedan nu, närmare bestämt alldeles i början av mitt ölintresse. Kul att man stöter på personer från alla möjliga håll ... hursomhelst, så köpte Johan ett smakprov av Närke Kaggen Stormaktsporter, så vad passade bättre än att bege sig mot Thorslundskagges monter eftersom jag visste att det fanns smakprov av det exklusiva ölet Närke Kaggen Stormaktsporter Pure Swedish Oak.

Det blev att ta några klunkar av båda och jämföra - och jag måste säga att vanliga Kaggen är klart bättre, även om "Pure Swedish Oak" var bra och väldigt häftigt att prova. Tillskillnad från den mer utpräglade, något söta bourbon-, choklad- och vaniljkaraktären hos vanliga Kaggen kändes "Pure Swedish Oak" lite mindre komplex, mer tydligt ekig/träig (inte så konstigt kanske?) med en hel del söta chokladtoner som balanserade upp, men som samtidigt inte kändes lika framträdande som i originalet. Intressant att prova var det i alla fall!

Efter detta letade jag upp Fredrik igen, som stod med övriga gänget och provade öl från Victory Brewing Company bredvid Bishops Arms monter. Jag smet iväg eftersom jag kom på att Wicked Wine hade ett öl jag ville ha ett smakprov av - det något svårutalade Dieu du Ciel Aphrodisiaque. Det jag minns av ölet var att det hade en ganska mild, men på något sätt elegant kakao- och vaniljkaraktär och att det var medelfylligt och lent i munnen. Svårt att ge ett rättvist omdöme efter att ha druckit en del starka imperial stouts innan ... Brandmästare Andréns Törstsläckare var faktiskt trevlig att rensa paletten med under kvällen, även om man inte riktigt kanske kan göra ett folköl rättvisa bland så mycket starkt. Det smuttades också på ett litet glas De Molen Rasputin som Fredrik skrev om här nedan.

Mot slutet blev det mest Brill & Cos monter. Dugges var som bekant där och både ½ Idjit! samt Avenyn Ale dracks. Tyvärr orkade man inte skriva upp allt man fick en liten skvätt av, men Beer Geek Breakfast Speyside Edition, Beer Geek Brunch Weasel (Highland Edition) (eller om det var Islay?), Port Brewing Older Viscosity och Nøgne Ø/Jolly Pumpkin/Stone Special Holiday Ale avsmakades. Någon klunk från Johans (Lucidors) Andhrímnir Barley Wine slank också ner under kvällen. Ja, man var i extas helt enkelt.

Efter den trevliga stunden på Brill kändes det däremot som kvällen började närma sig sitt slut för både mig och Fredrik. Beröm östes över Håge och Berith på Närke och det snackades om både det ena och det andra. I söndags började man dock fundera på hur man uppfattades av dem, då den stora mängden öl givetvis märktes på ens beteende ...

2 kommentarer:

  1. Tanngnjost & Tanngrisnir smakade riktigt otäckt. Förstår inte alls varför alla envisas med att kalla det "intressant" och dylikt, istället för att vara ärliga och säga att det faktiskt inte är gott.
    För att dra en parallell till vad det påminde om: gamla mögliga militärkläder på Överskottsbolaget...

    SvaraRadera
  2. Alltid lika kul med dessa "Anonyma" som trollar runt här på ölbloggarna!

    Hursomhelst; smaken är som baken. Jag gillade den.

    SvaraRadera