måndag 9 november 2009

Produktlista Örebro Öl & Whisky Festival

Så, då finns det äntligen en produktlista som innehåller en deklaration över vilka öl och/eller whisky sorter bryggerierna/destillerierna och importörerna har med sig. Listan hittar du här.

Tyvärr verkar den inte vara helt komplett då information saknas om vad Oppigårds har med sig, samt att listan för Brill & Co:s produkter bara innehöll namnen på ölproducenterna vars öl de har med sig.

Hursomhelst, vi kan vänta oss en hel del godbitar. Bland det mest exklusiva finner vi Närke Kaggen Stormaktsporter 2008 samt Närke Kaggen Stormaktsporter Pure Swedish Oak 2008 från Närke Kulturbryggeri.

Kolla in listan och njut så ses vi den 21:e!

10 kommentarer:

  1. Ser bra ut, liknar listan från SBWF och SMÖF men det gör ju inget. Finns en hel del godsaker som jag vill prova. Nu börjar jag verkligen bli taggad inför festivalen :)

    SvaraRadera
  2. Det står vilka Oppigårds har med sig nu i alla fall. Trevligt.

    Hoppas bara inte de exklusiva ölen tar slut på fredagen.

    SvaraRadera
  3. @David L: Ah, härligt! Ser att de har med sig Amarillo Spring och Indian Tritube. Detta blir bara bättre och bättre. :)

    SvaraRadera
  4. Tjena,
    Vi la bara upp namnen på producenterna eftersom vi (host host) inte riktigt bestämmt alla enskilda öl än (det finns ju så många goda att välja mellan :)

    Vi hoppas dock kunna ha ett matchande öl för varje tänkbar "stämning" som besökaren är i när de kommer till montern. Med såväl smuttarbira, drickabira och hinkabira ;)

    Keep up the good work med bloggen! /Marc på Brill

    SvaraRadera
  5. Marc: Låter ju riktigt intressant. Har ni planer på att lägga upp vilka öl ni kommer med längre fram? Jag kommer säkert stå och dreggla vid er disk iallafall men kan vara kul att lägga upp en prioriteringslista. :)

    SvaraRadera
  6. Stefan: Inte omöjligt, men jag vågar inte lova. I så fall lägger jag en notis i den här tråden. Vad gäller specialare kan jag väl redan nu sukta med lite ekfatslagrade Mikkeller och AleSmith IPA, bland annat.

    SvaraRadera
  7. Vad skulle ni tipsa en gladamatör och nybörjare om att testa?

    Man måste ju prioritera på nåt sätt så man inte blir för bladig när man vill testa finsorterna.

    Var bör jag lägga mitt krut?

    SvaraRadera
  8. Oj. Det var svårt. Det finns ju väldigt mycket, men det kan ju vara bra att kanske testa lite spridda stilar. Prova t.ex. Indian Tribute eller Amarillo Spring från Oppigårds, kanske någon svagare porter såsom "Närke Mörker" men även Stormaktsporter. Kanske någon engelsk-style bitter såsom Narren från Hantverksbryggeriet. Gå runt och kika bland mikrobryggerierna vad de har. Kolla med impörterna, testa någon kraftigare IPA från USA, samt någon belgare.

    Prioritera är nog bra... men det är svårt också. Ska nog försöka skriva ihop en egen lista så småningom.

    SvaraRadera
  9. @Kapten Skumkrona: Man vill ju inte dricka alldeles för mycket så det är nog en väldigt bra idé att prioritera. Ska väl försöka prova mellan 15-20 olika öl eller något iaf.

    Mitt tips är att prova så mycket spännande fatöl som möjligt och sedan kanske pröva lite spännande amerikansk.IPA på flaska från någon importör. :)

    SvaraRadera
  10. Tack för tipsen.

    Utifrån era ord har jag påbörjat en lista. Fast om man ska prova så många som 15-20 sorter (som Fredrik skriver) borde man ju få med ganska många fina.

    Ni får dock gärna lägga upp era prioriteringslistor så man kan ta del av dem. De skulle kunna utgöra en fin kompass för mig och se till att jag inte missar nån kanon eller provar nåt som man lika gärna kan vara utan (i jämförelse med vad det kunnat vara istället).

    SvaraRadera