lördag 12 december 2009

Brasserie Dieu du Ciel Rigor Mortis Abt

Säga vad man vill om Montreal-baserade bryggarna Brasserie Dieu du Ciel, men uppseendeväckande och fantasifulla etiketter har de. Jag menar, vilket annat bryggeri skulle kunna få en öl med ett lik med flugor på att kunna kännas lika lockande som dem? Som ni säkert redan klurat ut så är det Rigor Mortis Abt jag pratar om.

Ölet har en djupbrun något disig färg med ett minimalt gråvitt skum. Ölet några få lätta skumrester på glaset. Det minimala skummet oroar mig lite, det blir knappt två centimeter skum när jag häller upp den och belgoinspirerade öl är ju kända för att skumma en hel del.

Doften är stor av de typsika belgiska kryddorna såsom koriander, nejlika och apelsinzest. Det finns även smöriga kakao-toner och en hel del karamellighet.

Smaken är kraftfull av lättrostad malt, tidigare nämnda kryddor och en viss restsötma. Toner av nyponsoppa och torkade frukter gör sig påminda i bakgrunden. Alkoholen är väl dold men märks tidvis.

Fylligheten är medel, kolsyran är relativt låg.

Belgien-inspirerade amerikanare är något jag har lite blandade känslor inför. Ibland är det superbra, ibland är det mindre spännande. Detta var faktiskt ett av de bättre exemplaren och hade jag inte vetat bättre skulle jag nästan kunna trott att den var från just belgien.

Betyg? 3,7 av 5. Min andra flaska får stå till sig ett tag till.

3 kommentarer:

  1. Belgien-inspirerad kanadensare är detta dock...

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Ja, men nu vet vi ju alla att kanada ligger i amerika eller rättare sagt nordamerika. :)

    SvaraRadera
  3. 5 av 5 från mig... Helt klart bäst i år.

    SvaraRadera