fredag 11 december 2009

Chèvre, fikonmarmelad också lite färsk humle!

Häromdagen var jag och handlade lite på den lokala coop-butiken. När jag gick förbi deras relativt stora delikatess-disk blev jag oerhört sugen på en god ost att matcha kvällens planerade intag av Great Divide Fresh Hop med. Efter en stunds funderande och lite pillande på en burk stilton så insåg jag att det skulle behövas en lite mildare men fortfarande smakrik ost. Valet föll på en liten chèvre som jag ätit förut och vet är god, tillsammans med den fick det bli en liten burk fikonmarmelad.

Nå, hur passade Fresh Hop och tillbehören? Vi börjar med en recension av ölet först!

Ölet har en klar ljusorange färg med ett väldigt stort vitt skum. Skummet lämnar endel rester på glaset.

Doften är stor och alldeles underbar av amerikansk humle, färsk sådan. Massvis med gräsiga toner, tallbarr, ananas, passionsfrukt och lätta toner av nysågat björkvirke eller dylikt.

Smaken är även den väldigt god och uppfriskande med en hel del av de tropiska frukterna jag nämde tidigare. Det finns även en lätt maltsötma som balanserar upp det hela och lyfter fram humlearomen på ett väldigt trevligt sätt.

Fylligheten är mellan på gränsen till stor, kolsyran är medel.

Detta är bara så gott! En sånhär öl vill man egentligen inte överanalysera utan detta är något man verkligen bör njuta av. Hur passade ölen till osten och marmeladen då? Väldigt bra måste jag säga. Ingen av dem tog överhanden utan de matchade varandra utan problem, IPA/PA funkar verkligen bra till chèvre där jag annars lätt tycker osten kan komma i skymundan.

Vad blir betyget på ölet då? 4,35 av 5! En av de godaste pale ales jag druckit.

3 kommentarer:

  1. En annan kombination som är helt supersuverän med Fresh Hop PA är en härlig Chili con Carne gjord med kärlek, gärna med flera olika sorters bönor och kikärtor. Ett tips är oxå att använda flera olika färska chilisorter, eftersom dom ger olika smakkaraktär och styrka, ju längre chilin är med i koket ju mindre styrka och mer bara smakkaraktär ger dom. Låt sjuda i minst 3-4 timmar =)

    SvaraRadera
  2. @Alexander: Låter riktigt trevligt. Måste dock erkänna att jag aldrig tagit mig tid att göra en ordentlig chili. Ska faktiskt försöka göra det någon gång, kanske blir till att prova med fransyska eller dylikt kött.

    SvaraRadera
  3. Högrev är annars utmärkt att mala ner och ha i chili, och mycket prisvärt

    SvaraRadera