torsdag 7 januari 2010

Bishops Arms, Arbetarporter och Bitter & Twisted

Eftersom jag inte besökt Bishops Arms på ett bra tag blev det ett litet spontanbesök idag för att se om de fått in något roligt. Jag hoppades på något roligt, men vågade inte riktigt hoppas på att de hade fått in eller hade kvar Arbetarporter från Oceanbryggeriet - men det hade de!

Ölet var gott, precis som jag mindes, men samtidigt så kändes det som det var något som saknades. Kanske var det mina smaklökar, men jag vet inte. Det som jag tyckte utmärkte ölet var en utpräglad lakritston tillsammans med klassiska choklad- och kaffetoner. Ölet hade en trevlig sötma som inte blev för mycket och en viss bitterhet kändes mot slutet. Munkänslan var fyllig, men kanske inte superfyllig (mer "medium bodied" så att säga - åtminstone för öltypen). Väldigt drickbar och len hursomhelst, betyget hamnar runt 3,7 av 5 (precis vad jag gav smakprovet på Bishops Arms Järntorget under ölbloggarträffen i våras). Det är helt klart ett öl jag skulle rekommendera, men som man inte behöver gråta floder över att missa, så att säga.

Helt nöjd med en öl var jag inte. Trots kylan så kände jag för något fräscht och uppfriskande, kanske en IPA? Nja, valet föll på något lättare - nämligen en Bitter & Twisted på fat! Eftersom jag varit imponerad av just det skotska bryggeriet Harviestoun de senaste två månaderna var förväntningarna höga. Vad jag förstått är fatversioner inte helt vanliga av just det här ölet.

Minirecension - Harviestoun Bitter & Twisted
Ölet ser trevligt ut i glaset, guldfärgat med ett litet skum. Doften är fruktigt och humlig, men inte jättekraftig. Jag kan urskilja kakor, päron, citrus och klementin. Smaken är något bättre än doften. Väldigt humlig med en underbar, tydlig päronton, citrus, klementin och kakliknande malt i bakgrunden. Beskan är medelkraftig. I munnen känns ölet medelfylligt, kolsyran är mjuk till "normal" och vätskan känns aningen oljig. Det som utmärker det här ölet är främst de underbara pärontonerna, som jag inte minns är något jag brukar associera till annars. Ett mycket gott öl från Skottlands bästa bryggeri just nu! Betyg? 3,8 av 5.

Innan jag gick smakade jag några centiliter Rövarn, men det kändes litet menlöst efter två andra öl (särskilt efter en 9%-ig). Nu vet jag att jag drack ölen i fel ordning, men allt var inte planerat så.

Det fanns även litet intressanta flasköl, bland annat Titan IPA och en burköl som måste vara den här.

Annars önskar jag alla en trevlig helg och hoppas att ni dricker god öl. Dessutom önskar jag alla ett bra ölår 2010 och firar att bloggen (igår faktiskt) fyllt 1 år!

2 kommentarer:

  1. Såg ditt sms sent igår kväll så jag orkade svara, hehe. Det låter trevligt hursomhelst och visst är Arbetarportern god men inget extraordinärt. Skulle ha varit skoj att prova Bitter & Twisted dock. :)

    SvaraRadera
  2. Grattis till ettårsdagen. Ser fram emot ytterligare ett trevligt ölkulturår.

    SvaraRadera