torsdag 28 januari 2010

Första hembrygden!


Några av er kanske minns mitt inlägg som handlade om att min bror och jag bryggt vår första öl, om inte annat så kan ni läsa det här.

Hursomhelst så har jag varit lite dålig på att rapportera om processen. Dock tänkte jag att det skulle bli lite ändring på det nu. För ganska exakt två veckor sedan så tappade vi upp ölet på flaska och tillsatte lite socker så att extra kolsyra skulle bildas i flaskorna.

Ölet smakade inte värst bra när vi provade ett litet glas vid upptappningen så vi blev lite oroliga för hur slutprodukten skulle bli. Igår så kunde min bror inte hålla sig längre så han delade en flaska tillsammans med hans sambo och mms:ade en bild till mig. Ölet såg lite halvdassigt ut på bilden med dålig skumkrona osv...

Nu till överraskningen, tydligen så hade skumkronan redan dött när han tog bilden då han kom på det ganska sent. Så mina farhågor om att det skulle vara dåligt skum osv blev som bortblåsta idag när jag själv provade den. Som ni kanske vet så är det en ölsats i form av Coopers Dark Ale.

Såhär smakade ölet idag när vi provade det:

Ölet är rödbrunt med en viss jästfällning, skumkronan är vit/beige-aktigt och är ganska rejäl och håller sig en bra stund innan det lägger sig till ett skumlock.

Doften är svag av karamell, bittra nötter och en viss humledoft som jag inte riktigt kan sätta fingret på. En lätt jästighet gör också påmind

Smaken är om möjligt ännu mer bittert nötig med en ganska engelsk humlekaraktär. Det finns även spår av karamell och jäst i smaken.

Fylligheten är medel till låg med en hög kolsyrehalt.

Ja, egentligen är det väl tokfel att betygsätta sitt eget hembrygda öl men eftersom det varken är min bror eller jag som kommit på receptet så vågar jag mig ändå på ett litet betyg. Ölet får 2,25 av 5, helt klart drickbart men nästa gång blir det att försöka sig på något mera spännande.

4 kommentarer:

  1. Kul med första hembryggning och välkommna till skaran hembryggare!

    Nästa steg jag kan rekommendera är delmäskning där man använder både malt (genom mäskning och lakning) samt maltextrakt, antingen i flytande eller i pulverform. Mer information finns på Humlegården, www.humle.se, samt Svenska Hembryggarföreningen, www.shbf.

    Helmäskning är så klart de allra bästa och roligaste (tycker jag) men personligen så gjorde jag en 2-3 delmäskningar innan jag gav mig på helmäskningen. Mest för att lära mig hur mäskningen och lakningen gick till.

    På min blogg kan ni se några av mina recept ifall ni vill ha lite inspiration.

    Peter M. Eronson
    http://fatflaska.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Den ser i vilket fall riktigt snygg ut på bilden! Kul att göra något själv.

    Har själv aldrig försökt. Har några böcker i ämnet men har skrämts av att man verkar behöva så mycket grejer.

    SvaraRadera
  3. Kul att ni börjat med hembryggning. Ser framemot mer inlägg.

    Har bryggt två extrakt bryggningar med väldigt blandat resultat. Den sista blev väldigt söt. Har en IPA på jäsning nu som jag har höga förväntningar på. Amarillo och cascade är den humlad med. Delmäskning funderar jag på att prova snart. Coopers satser har jag bara dålig erfarenhet av från när jag bryggde dessa för 15 år sedan.

    SvaraRadera
  4. Kul initiativ! Vill ni inte ge er på att delmäska men ändå ta hembryggningen ett steg längre kan jag rekommendera ohumlad maltextrakt.

    Själv tycker jag att Weiermanns flytande maltextrakt är riktigt bra. Finns flera olika att välja mellan på Humlegården (humle.se).

    Där kan man även köpa humle, och det är ju fritt fram att humla hur sjutton man vill! :-)

    På Humlegården har de också riktigt bra flytande jäst, pålitligt och enkelt.

    SvaraRadera