lördag 9 januari 2010

Första myrsteget mot hembryggning!

Både jag och David har länge varit sugna på att börja brygga eget öl. Det enda som saknas har väl egentligen varit utrustning men kanske främst tid och utrymme. Häromdagen ringde brorsan eller rättare sagt min plastbrorsa och frågade om jag ville vara med och brygga en coopers ölsats, och jag tänkte ungefär -"tja, varför inte!" och innerst inne var jag ganska förväntansfull.

Trots att det "bara" är en vanlig ölsats känns det ändå som ett visst steg emot att börja brygga själv. Både för mig och min bror blev det en bra lektion i hur noga man bör vara när man rengör utrustning och så vidare. Till veckan ska det hela buteteljeras och trots att det nog inte kommer vara någon särskilt smaksensation är det med viss spänning vi ser fram emot vårat första "hembrygda" öl.

Förhoppningsvis är detta ett första steg som får mig och förhoppningsvis även David att våga ta steget att börja brygga med maltextrakt alternativt helmalt samt riktig humle.

Så, till veckan kan jag förhoppningsvis, rapportera om våran sats med Coopers Dark Ale! OBS, ölet jag länkar till är den riktiga dark alen som jag antar att denna ölsats försöker efterlikna.

9 kommentarer:

  1. Fan va skoj! Kan ge er två tips eftersom jag själv nyligen börjat brygga. Dels att SHBF har kurser som är både billiga och bra. Osäker på om dom har kurser i Karlstad.

    Dessutom vill jag tipsa om denna sida där ni kan handla det ni behöver: http://www.humle.se/

    Vi började med att köpa en av deras satser och det blev helt ok resultat.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kul att höra att ni börjat fundera på att brygga själv. Jag har oxå haft sådana tankar och kommer noga att följa hur det går för er.
    Lycka till!
    /T

    SvaraRadera
  3. Yes, det jag funderat på ett bra tag nu är Weyermans flytande maltextrakt.

    http://shop.humle.se/se/grp/flytande-maltextrakt.php

    Och göra något av det. Kanske pilsner-extraktet tillsammans med Nelson Sauvin-humle och French Saison-jästen. Kan nog bli rätt så "uppfriskande" och fräscht tror jag, om man lyckas.

    Ska bli kul om man får tummen ur...

    SvaraRadera
  4. @Stefan - Ölsvamlarn: Jo det är faktiskt riktigt kul, ska bli kul om man börjar "på riktigt" i vår också. Ölsatser känns väldigt nybörjar-aktigt, men det är ju iaf en start. :)

    SvaraRadera
  5. Följer er blogg och gillar den och går själv i hembryggningstankar. Själv har jag läst på det mesta om det och tänkte börja med delmäskad extraktbryggning. Kan verkligen rekommendera denna amerikanska sida där de har väldigt informativa podcasts om hembryggning och extraktbryggning. http://www.basicbrewing.com/index.php?page=video

    /Erik

    SvaraRadera
  6. http://www.howtobrew.com/intro.html

    Bästa hembryggarboken. Finns utlagd på nätet men också klart värd att köpa.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Härligt!

    Jag brygger själv med Weiermanns flytande maltextrakt, och det blir faktiskt riktigt bra. Det är kul att själv experimentera med humle, och den jäst som säljs av Humlegården är riktigt bra och jäser precis så som man vill ha det.

    Nästa steg för mig blir nog helmaltsbryggning, jag ska bara komma mig för att tillverka ett bra lakkärl först.

    Lycka till med bryggandet!

    SvaraRadera
  8. Precis som Jonte kan jag verkligen rekomendera boken How to brew. Den är riktigt bra. Forumet på humle.se är också bra.

    Själv har jag bryggt två extrakt bryggningar och snart en tredje. Kör med steeping och extraktpulver.

    SvaraRadera
  9. Kul att det finns en intresse för hembryggning. Har ni varit på några hembryggarfestivaler? Ska själv åka på en i slutet av januari (Belgofesten i Uppsala).

    SvaraRadera