tisdag 5 januari 2010

Mikkeller Til Via Fra

Til Via Fra kanske någon undrar vad jag menar med, Fra Til heter den väl ändå? Nja, enligt Mikkeller är det samma etikett som förra året, men däremot är det ett nytt öl - så jag får väl lita på det.

Ölet är närmast svart i glaset; den brunfärgade skumkronan är stor och lämnar en del rester på glaset. Ser väldigt inbjudande ut, precis som jag minns Fra Til.

Doften är främst väldigt kryddig, samtidigt som den är rostad. Choklad, kaffe och andra rostade toner bjuds man på. Doftar helt klart en del jul tack vare kryddorna, men det blir inte överdrivet utan malten och en lätt humleton kompletterar detta bra.

Smaken visar prov på en trevlig maltprofil tillsammans med en del kryddor. Choklad och kaffe blandas med en kryddighet som lyckas hållas på en nivå som inte blir för mycket. En viss humlighet märks, och avslutningen är besk.

Kroppen är medelfyllig till fyllig. Kolsyran är närvarande, men förhållandevis mjuk. Ganska len.

Ett riktigt trevligt öl, som får betyget 4,0 av 5!

För övrigt är ölet prissänkt från 79,90 til 63,90 nu - så ser ni någon flaska så rekommenderar jag att köpa en att prova nu när de reas ut!

4 kommentarer:

  1. En riktigt stabil öl, extrapriset skadar ju inte heller :)

    SvaraRadera
  2. Hade inte sett att den skulle prissänkas så pass mycket. Kanske faktiskt är värt att köpa en laska för undanställning!

    SvaraRadera
  3. Nej, tråkigt nog köpte jag den här innan jul till det dyrare priset. Men men, gott var det! Kanske köper en till.

    SvaraRadera
  4. Om den funkar som förra året så vinner den något enormt på att glömmas bort i ett år.

    SvaraRadera