lördag 13 februari 2010

AleSmith Speedway Stout

När man får tag på de där riktiga häftiga ölen som är väldigt hypade är det lätt att förväntningarna blir väldigt höga - med all rätt. Speedway Stout från AleSmith Brewing Company är just en sån typ av öl. Vi ölnördar har haft mycket att tacka Brill & Co för på senaste tiden med öl från många fantastiska bryggerier. Hursomhelst, nu är det dags för recensionen att denna motorsportsöl!

Ölet är nästintill svart med ett ljusbrun skum. Ölet lämnar inga rester på glaset och skummet lägger sig till en liten skumring efter en stund.

Doften är stor av jordiga och kryddiga kaffetoner med rejäla mängder rostad malt. Det finns även tydliga inslag av karamell och andra knäckiga toner.

Smaken är otroligt stor av framförallt högkvalitativt kaffe. Det är kaffe, kaffe och kaffe, sen finns det även en hel del söt malt i bakgrunden som döljer den höga alkoholhalten på ett mycket effektivt sätt. Det finns även toner av mellanmörk choklad och mörka bär någonstans i bakgrunden av allt kaffe.

Fylligheten är stor på gränsen till enorm och kolsyran är mjuk, nästan sammetslen.

Som ni säkert förstår så är detta en riktigt bra öl vi har att göra med. Även om 225 kr/flaskan kan tyckas vara i högsta laget så är denna faktiskt värd det. Lyckligtvis så har jag en flaska till, men den får stå ett tag då jag gärna har en underbar upplevelse framför mig istället för två bakom mig.

Betyg? 4,85 av 5. Förväntningarna infriades och mer därtill.

5 kommentarer:

  1. Håller med - ett mycket gott öl! Har bara smakat några cl på porterfestivalen på bishops här i götet. Om man inte räknar den flaskan vi öppnade på 3 små rum som var från den infekterade batchen som var syrlig.

    Har nu 3 flaskor på ingång från Brill. Tycker priset är helt ok för 75 cl av en av världens bästa öl. Jag skulle naturligtvis hellre betala samma pris som den säljs för på hemmaplan i Kalifornien men så är det ju när flera mellanhänder och transportkostnader ska räknas in. Problemet med ett lite högre pris är ju att man kanske inte kan dricka den så ofta som man kanske skulle vilja. Visst, sin personligt ekonomiska status spelar naturligtvis in. Är man student är det hårdare att slänga ut 225 för en flaska än om man jobbar.

    Ser nu fram emot mitt sms från bolaget.

    SvaraRadera
  2. @Weine: Absolut, det är ju helt klart skillnad mellan dyr och prisvärd. Bara för att något är dyrt betyder det ju inte att det inte är prisvärt.

    Själv tycker jag det är lite dyrt med en öl för 225 kr/flaskan då jag är student men det känns fortfarande prisvärt då man får en grymt bra och häftig produkt för priset. En konsertbiljett nuförtiden är också ganska dyr och det är ju bara en upplevelsen man betalar för.

    När det gäller Speedway Stout är det ju en upplevelse som man kan korka upp när man vill.

    Hursomhelst jag är verkligen glad att jag tog mig råd och köpte ett par flaskor. Du har verkligen en fantastisk öl att se fram emot!

    SvaraRadera
  3. 4.85 är ju så nära perfektion man kan komma:). Ser fram emot att se en videorecension av denna höjdare.
    Ha en fortsatt bra lördag!

    SvaraRadera
  4. @Johan - Gjölen: Imperial stout blir inte så himla mycket bättre faktiskt, prova den om du får chansen!

    Vi får se om det blir någon videorecension framöver eller om den andra flaskan åker med på någon provning eller dylikt. :)

    SvaraRadera
  5. Håller med riktigt bra öl som man gärna dricker oftare.

    SvaraRadera