fredag 5 februari 2010

Dugges ½ Idjit!

Tänkte passa på att recensera nyhetssläppets andra öl från Dugges. Det är självklart ½ Idjit jag pratar om, en imperial porter på 7% som jag provat ett par gånger förut men aldrig riktigt kunna gett rättvisa på grund av bristande anteckningar och att lite för mycket druckits innan. Nu känner jag dock att det är dags medan jag fortfarande har den i glaset och har tillgång till en dator.

Hursomhelst, såhär bra kan öl från Dugges vara när den är som bäst:

Ölet har en djupt brun/svart färg med ett litet beige-brunt skum. Skummet har en blandning av stora och små bubblor och lägger sig efter en stund till en väldigt fin skumring i glaset.

Doften är stor av saltlakrits, knäck och kaffe. Det finns även endel inslag av engelsk humle.

Smaken är stor och fyllig och har stora inslag av saltlakrits och knäck. Givetvis så är det den rostade malten som dominerar här tillsammans med en stor restsötma.

Fylligheten är stor och kolsyrebubblorna är små och mjuka.

Det här är så förbannat gott att jag nästan går ner i brygga. Lite kraftfullare porter med bra restsötma får man baske mig inte ofta och jag önskar verkligen att fler gjorde det. Jag säger bara såhär: Skynda att fynda!

Betyg? 4,5 av 5. Ett smärre mästerverk.

7 kommentarer:

  1. Håller helt med - ett mästervärk från Sveriges skönaste bryggare.

    och jag har den oftast på fat på kvarterskrogen.

    SvaraRadera
  2. @Weine: Precis, det är riktigt bra porter vi snackar om här. Kan tänka mig det, drack den på 3 Små Rum sist jag var nere i götet! Dock tycker jag inte att skillnaden mellan fat- och flaskversionen är så jättestor när det gäller just denna. :)

    SvaraRadera
  3. Det köper jag, men det ligger en skön romantik över att få en grym öl på fat upphälld med omsorg.

    Det däremot finns det en annan öl från Dugges som är flera steg bättre på fat än flaska, men det kan bero på att vi får faten direkt från bryggeriet i Göteborg medan flaskorna går via Brills lager. Det jag talar om är Anvenyn Pale Ale, är troligt Sveriges bästa pale ale när man får den serverad så färsk som den serveras på fat i Göteborg. Verkar som den tappar väldigt mycket snabbt.

    Kan verkligen rekommendera. Brukar finnas på Bishops på avenyn.

    SvaraRadera
  4. Ville bara meddela att vi tagit bort möjligheten för anonyma att kommentera. Så om den som postade förra kommentaren (nu borttagen) vill ha ett svar eller liknande får han/hon gärna kommentera igen och signera kommentaren.

    SvaraRadera
  5. Det var jag som inte höll med om 1/2 Idjit, tycker den är allt för obalanserad och totalt dominerad av saltlakris.

    SvaraRadera
  6. Tycker också den är för obalanserad och på tok för mycket saltlakrits toner. Aningen besviken faktiskt, men kanske inget för mig bara!

    SvaraRadera
  7. @Fredrik: Okej, ja jag kan förstå att det kan bli lite väl mycket saltslakritstoner osv i denna, men det står det ju även på etiketten.

    Hursomhelst, kul att se att du kommenterade igen. Anledningen till att vi tagit bort funktionen att kommentera anonymt är att folk med lite "extrema" åsikter ofta brukar gå in och kommentera just anonymt.

    Kul att se att smaken är så olika iaf! :)

    SvaraRadera