måndag 1 februari 2010

Oaked Arrogant Bastard Ale

Då var det dags att recensera den öl som på förhand skulle bli själva höjdpunkten under "löningspuben" i fredags. Jag hade som tidigare nämt fått reda på att de skulle servera Arrogant Bastard Ale, en öl jag inte provat förut. Dock visade det sig att det faktiskt var ännu häftigare, de serverade Oaked Arrogant Bastard Ale för det ytterst modesta priset 65 kr flaskan. Stone Brewing är ett bryggeri som sällan gjort mig besviken, men hur var denna?

Ölet har en djupt röd färg med ett fint beige-aktigt skum. Vid detta tillfälle så fick jag den severad i ett vinglas och det kändes helrätt.

Doften är trevlig med stora toner av ek, vanilj, kolaremmar och massvis av amerikansk humle. Detta är på många sätt ett maltdominerat öl.

Smaken är även den stor av vanilj och kolagodis men här gör sig även beskan rejält påmind. Dock så är verkligen smaken i balans.

Munkänslan är fyllig och oljig. Kolsyrehalten är medel med många små mjuka bubblor.

På något vis skulle man kunna kalla detta för flytande godis. För det är verkligen riktigt trevligt, perfekt att smutta på under en längre tid samtidigt som den är riktigt drickbar.

Betyg? 4,3 av 5.

6 kommentarer:

  1. Verkligen en väldigt trevlig öl. Drack den på Akkurat för några år sedan för första gången.

    SvaraRadera
  2. En mycket trevlig öl. Jag drack den för första gången för två veckor sedan på Bishops. Kunde lätt ha druckit fem till!

    SvaraRadera
  3. Instämmer en riktigt trevlig öl. Man kunde förresten köpa en 65 cl flaska på SBWF för 65 kr :)

    SvaraRadera
  4. hmm eller var det 60 kr.. minnet är lite suddigt.

    SvaraRadera
  5. @Alla: Kul när folk håller med! Som sagt, det är ett riktigt balanserat och gott öl.

    @Stefan: Låter nästan orimligt billigt, men det är ett jäkligt förmånligt pris om det stämmer. :)

    SvaraRadera
  6. Ja dom körde en kampanj för att få ut ölet. Tror dom hade ett eget bås t.o.m. Jag tackade nej då jag inte ville häva i mig en hel flaska, av en öl jag redan provat. Men jag hann bara vända ryggen till så hade farsan köpt in en flaska och såg alldeles överlycklig ut ;)

    SvaraRadera