lördag 6 februari 2010

Oppigårds Amarillo Spring

När Oppigårds släpper öl till Systembolaget vet man att man får skynda sig om man vill ha några flaskor inom en snar framtid. Ofta försvinner de snabbare från hyllorna än vad personalen hinner ställa upp dem. Därför är det tur att just Oppigårds Amarillo Spring kommer att finnas tillgänglig ända fram till den 30:e april. Själv köpte jag fyra flaskor på en gång då jag hade en aning om att den skulle vara bra, frågan är bara hur bra?

Färgen är en guldaktig bärnstensfärg med ett stort och tätt vitt skum. Den lämnar duktigt med skumrester på glaset.

Doften är stor och frisk av sommarblommor, typisk amarillo-humle med tropiska toner av grapefrukt, mango och nässlor. Det doftar så färskt att man blir alldeles salig.

Smaken är stor och aromatisk med toner av just grapefrukt och mango med inslag av nässlor och tallbar. Det finns även en lätt maltsötma som lurar någonstans i bakgrunden med lätta inslag av kolaremmar.

Fylligheten är medel och kolsyran har många och krispiga bubblor.

Den här ölen är precis så bra som många andra säger och jag vill bestämt råda er att köpa några flaskor och prova medan de är såhär färska.

Betyg? 4,15 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag instämmer, den är fantastiskt god! :)

    SvaraRadera
  2. Min gamle far som prövat alla Oppigårds hitills (ja, vi har landställe i Ingvallsbenning så man har ju sponsrat från början) säger att den här är klart bäst hitills. Har själv inhandlat 4 flaskor idag som skall avnjutas!

    SvaraRadera