fredag 19 februari 2010

Underskattad dansk IPA?

Samma kväll som jag och David provade Speedway Stout och även en hembrygd vid namn Rökta Råger från en ny bekant vid namn Rikard Ramberg så provade vi även de båda ölen från Stensbogaard Bryghus. Det är just deras India Pale Ale som detta inlägg ska handla om. Omdömena på bloggarna har generellt sett inte varit allt för smickrande, såhär tyckte dock jag om den:

Färgen är genomskinligt orange med ett normalstort vitt skum. Skummet lämnar inte särskilt mycket rester på glaset.

Doften är stor och god av tropiska frukter såsom grapefrukt, passionsfrukt och lite kåda. Det finns även toner av honung och en viss sötaktig maltbakgrund.

Smaken är ren och god av bitter men mindre aromatisk amerikansk humle än vad doften lovar. Det finns även lätta inslag av karameller och honung.

På det hela tycker jag faktiskt detta var riktigt uppfriskande och gott. Inte alls lika mediokert som jag fått intrycket av att andra tycker den är.

Betyg? 3,65/5!

9 kommentarer:

  1. Det kan ju vara så att många blir lite besvikna på smaken efter den lovande doften. Bra är den, i alla fall :)

    SvaraRadera
  2. Jag tyckte också att den var överraskande bra.

    SvaraRadera
  3. Det finns ju otroligt mycket IPA där ute så även när en "bra IPA" är "bra" så finns det alltid massvis med "bättre" o framförallt till det relativt höga priset.. Kanske inte på systemet just nu men i allmänhet i vida världen..

    SvaraRadera
  4. @David L: Absolut, såg någon som hade totalsågat den dock och jag kan verkligen inte hålla med. Kommer dessvärre inte ihåg vart nu...

    @fajanen: Jovisst, jag hade väl själv inga högre förväntningar dock, så det blev verkligen en positiv överraskning!:)

    andersand: Kan bara instämma. Sen får man väl se till olika IPO:r och bedöma dem för vad de är. Detta var ju en lite lättare variant jämfört med många av de kraftfullare amerikanarna t. ex.

    SvaraRadera
  5. Fredrik: Jo, men med tanke på att vissa totalsågar öl som ½ Idjit! så lär sågningar av det mesta förekomma.

    SvaraRadera
  6. jag testade den aldrig faktiskt.

    tyckte priset var för mycket för en ipa på 5.3%. vete katten om jag druckit en ipa på 5.3% eller mindre som jag gillat, så varför slänga bort pengar på något sådant - jag är ju som tur är ingen ticker ;)

    SvaraRadera
  7. Tyckte också om den här. Som ni säger så var doften mycket bättre än smaken men totalt sett var det en bra öl. Kan hålla med om att den inte var så prisvärd dock. Man kan lika gärna ta en Torpedo eller Amarillo Spring istället.

    SvaraRadera
  8. @Stefan - Ölsvamlarn och dempa: Håller med er, prisvärd kan man väl inte påstå att den är - men det är ju alltid kul att prova öl från nya bryggerier. Tycker hursomhelst IPA:n kändes godare och därmed mer prisvärd än English Dark Stout:en.

    SvaraRadera
  9. Jag köpte inte en flaska nu men jag testade den 2008 och gav den då 8/10 vilket är ett ganska bra betyg, (bättre än stouten som fick 6/10).

    Dock håller jag med det är lite i dyraste laget för en flaska.

    SvaraRadera