söndag 21 mars 2010

Founders Centennial IPA

När jag hörde att Centennial IPA från Founders Brewery skulle komma till Systembolaget blev jag genast nyfiken. När jag väl beställt en flaska hörde jag dock att det ryktades om på vissa ölbloggar att ölet inte var särskilt färskt, vilket oroade mig något. Skulle ölet fungera trots en tid på nacken?

Ölet är orangefärgat i glaset med ett väldigt fint, krämigt vitt skum som lämnar en hel del skumrester på glaset.

Doften är väldigt blommig och något parfymerad med toner av tallbarr, kåda, gräs och en hel del karamell. Känns inbjudande, och jag har helt klart doftat på tröttare exemplar av stilen.

Smaken då? Ja, den är faktiskt något bättre än doften med mycket grapefrukt, citrus, talbarr, blommor, gräs, karamell och en viss bärighet i bakgrunden. Trevligt ändå.

Kroppen är medelfyllig, kolsyran är livlig med en hel del små bubblor.

Det här var helt klart gott. Väntade mig inte särskilt mycket av den så jag blev överraskad. Visst har den säkert smakat färskare och bättre, men jag tycker den håller ihop förvånansvärt bra. Det verkar dock råda delade meningar om detta - se till exempel BeerSweden och Casa Beer Blog.

Betyg: 3,8 av 5.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med. Tyckte faktiskt att den var bra och välbalanserad. Inget humlemonster, men klart trevlig. Bitterheten blevv dock för stor för chevrén den här gången.

    SvaraRadera
  2. Alexander: Kul att någon håller med! Det finns bättre IPA därute men det här är helt klart bra.

    Glömde att testa den till chevrén, men det är ju möjligt.

    SvaraRadera