fredag 19 mars 2010

Sigtuna Röd Påsk

När sveriges mikrobryggerier drar igång och brygger säsongsöl blir det till skillnad från makro- och storbryggerierna väldigt spännande och varierade ölsorter. Sigtuna Brygghus är ett bryggeri som verkligen är på uppgång tillsammans med deras nya (nåja, relativt nya) bryggare Mattias Hammenlind och de brygger i år två påsköl som de lanserar på Systembolaget. Såhär är deras amerika-inspirerade red ale Röd Påsk!

Färgen är mörk bärnsten med ett stort ljusbeige skum. Ölet lämnar nästan inga rester på glaset.

Doften är stor och trevlig med toner amerikansk humle, fruktgodis (tänk PimPim), karamellig malt och en liten ton av vanilj.

Smaken är även den stor och rejält besk av amerikansk humle. Fruktgodiset och karamellmalten finns även i bakgrunden när det gäller smaken. Det är riktigt mumsigt måste jag säga.

Munkänslan är medel och kolsyran är lagom med många små bubblor.

I år kommer jag nog inte prova så många påsköl men detta var något jag kände att jag inte vill missa. Det tycker jag inte att ni heller ska göra.

Betyg? 3,95 av 5.

8 kommentarer:

  1. Jag gillade den men det var inget spektakulärt. Ett gott öl. Varken mer eller mindre.

    SvaraRadera
  2. Den va rätt så tråkig tyckte jag.

    SvaraRadera
  3. Jag blev rätt besviken på denna faktisk. Av årets svensk påsköl till nu är det enbart Oppigårds jag tycker håller mål.

    SvaraRadera
  4. Säger bara en sak.. Diskmedel! (prova om o tänk diskmeldel..)

    SvaraRadera
  5. Tyckte denna var märkligt kryddig och lite obehaglig jag.

    SvaraRadera
  6. Intressant att vi tycker så olika. Kan bara tala för mig själv och jag tycker att det är en mycket trevlig påsköl. Sen är det ju givetvis inte lika spännande som en häftig IPA eller Imperial Stout eller dylikt.

    SvaraRadera
  7. Tyckte själv att den var rätt bra faktiskt, som Baggen säger dock: inget spektakulärt.

    Drack annars Jämtlands påsköl som jag tycker var bättre än vad jag mindes den. Drack den efter Pumpviken, kan vara att den kommer efter en mild ale som gjorde den bättre...

    SvaraRadera
  8. Tyckte den var god, men inte fantastisk. Lite svårbedömd och jag bör nog prova den en gång till för att göra den rättvisa om jag ska vara ärlig. Fullt så hemsk som vissa verkar tycka att den var kan jag inte hålla med om att jag tyckte dock.

    SvaraRadera