lördag 24 april 2010

Belhaven Twisted Thistle IPA

Krispigt och kexigt eller kola-aktigt och superhumlat? Så känns det som att skillnaden mellan engelsk och amerikansk IPA ser ut. Nu är det alternativ nummer ett som skall behandlas. En india pale ale från skotska Belhaven som bär det finurliga namnet Twisted Thistle IPA. Denna är precis som Zeitgeist nedan numera en del av det fasta sortimentet hos Systembolaget.

Ölet är guldfärgat med ett massivt vitt skum. Det blir rejäla mängder skumrester på glaset.

Doften är främst av humle med inslag av blommor, grapefrukt och hö. Det finns även en lätt bakgrund av malt som drar åt kakdeg.

Smaken är kexig och humlig med inslag av citrus, blommor och hö. Ölet överlag är väldigt krispigt och fräscht med en rejäl men snäll bitterbeska i avslutningen.

Fylligheten är medel till hög med en kolsyrehalt som även den ligger någonstans mellan medel och hög. Avslutningen är torr och stram.

Mjahaja. Detta är faktiskt ett riktigt prisvärt alternativt om man är sugen på IPA. Är man enbart fan av den amerikanska typen så behöver man inte göra sig besväret trots att den faktiskt innehåller lite cascadehumle. Detta är en typisk engelsk (skotsk) IPA.

Betyg? 3,35 av 5.

3 kommentarer:

  1. Oj, tänk att jag fortfarande bara druckit den här en gång. Jag minns det som en trevlig IPA. Nu när jag blivit påmind om dess existens lär jag nog köpa den igen snart :)

    SvaraRadera
  2. @Johan: Jag har druckit den både på fat och flaska och jag tycker helt klart den är trevlig. Det är bara det att det inte direkt är någon wow-upplevelse. :)

    SvaraRadera
  3. Kanske inte, men man behöver ju inte wow-upplevelser jämt heller :)

    Upplevde du nån skillnad på flaska och fat? Jag har sett den på fat några gånger men alltid valt något annat istället.

    SvaraRadera