onsdag 7 april 2010

BrewDog Trashy Blonde

Då var det dags för ännu en recension av en öl från det första fasta släppet på Systembolaget i år. Givetvis är det Trashy Blonde jag pratar om. Först tänkte jag hitta på någon fyndig rubrik till inlägget men sådant blir lite tjatigt i längden.

Hursomhelst, jag har redan recenserat denna en gång tidigare, dock på fat och den recensionen kan ni läsa här. Nu är det dock dags för flask-varianten!

Ölet är ljust (blont?) med ett rejält stort vitt skum. Skummet är kompakt och håller ihop en bra stund innan det lägger sig till ett fingerhögt skumlock. Det blir endel skumrester på glaset.

Doften är framförallt humlig (tänk lättare APA, inte IPA/DIPA) med lätta inslag av grapefrukt och passionsfrukt. Det finns också vissa inslag av nybakat ljust bröd, typ franska.

Smaken är rejält, nästan kemiskt, bitterbesk med en beska som känns långt ner i halsen. Här är det svårare att hitta någon fruktighet men jag hittar ändå vissa toner av omogen grapefrukt och en lätt gräsighet. Trots att det finns en lätt bakgrund av malt är det ändå humlen som står 100% i centrum.

Munkänslan är medel till låg med små friska bubblor.

Hmm... detta var svårbedömt. Inte alls lika gott som jag vill minnas den på fat. Här känns beskan mer kemisk och den är inte lika fräsch som på fat. Ändå så är det en väldigt prisvärd och humlig pale ale som förmodligen passar utmärkt på sommaren, när man grillar t. ex.

Betyg? 3,25 av 5. Godkänt, men det finns helt klart utrymme för förbättringar.

2 kommentarer:

  1. Jag håller med i mångt och mycket, en trevlig, fruktig och elegant öl. Dock stördes inte jag av något kemiskt. Blir en fin törstsläckare i sommar :)

    SvaraRadera
  2. Har druckit den här 2 gånger nu. Första gången kändes det som den var dålig, kan inte beskriva annat än att den inte smakade bra.

    Andra gången var den mycket bättre, och jag hittade otroliga röda och svartavinbär-toner, nästan åt svart/rödvinbärssaft.

    SvaraRadera