torsdag 1 april 2010

Chernobylskoe Radioaktivnoe Pivo

Öl från Ukraina är man knappast bortskämd med. Därför blev jag oerhört glad när jag lyckades få tag på den här rariteten. Det är givetvis Chernobylskoe Radioaktivnoe Pivo. När Fredrik & Filip i sitt program "Boston Tea Party" besökte Tjernobyl lyckades de komma över ett par flaskor av denna raritet. Eftersom Fredrik Vikingsson ett tag bott i just Otterbäcken där jag bryggde Vansinnesportern för ett par månader sedan lyckades jag via Rikard Ramberg få tag på en flaska så att jag kunde recensera den på bloggen.

Ölet är grönt med en snabbt döende, lite märklig skumkrona. Inte så mycket rester (förutom möjligtvis en aning kärnavfall).

Doften är främst dominerad av malt och en något märklig, kryddig radioaktiv ton som sticker litet i nästan. Ganska trevligt ändå även om jag skulle vilja ha lite mer djup, något mer som kommer fram än enbart detta.

Smaken är något syrlig och nästan lite frätande på tungan. Det finns också en viss sötma som balanserar upp detta. När man svalt känner man hur det från tungan och ner i halsen bränner till. Eftersom alkoholhalten är måttlig (4,7%) antar jag att det är något annat inblandat än just alkoholen.

Munkänslan är något tunn och spretig, men kolsyran är frisk vilket räddar upp det hela.

Ett väldigt ovanligt öl, men jag är ändå beredd att ge den ett hyfsat betyg: 3,8 av 5.

4 kommentarer:

  1. Nästan lika sannolik som brewdogs ;)

    SvaraRadera
  2. Ja... nästan i all fall :)

    SvaraRadera
  3. Det var ju lite roligt att du lyckades smyga in både mig och Fredrik Wikingsson i bakgrundsstoryn för ett aprilskämt! :D

    SvaraRadera
  4. Rikard: Jo, precis. :D

    SvaraRadera