onsdag 21 april 2010

Früli Strawberry Beer

Fruktöl annat än lambik gör ofta att jag blir väldigt skeptiskt, så även denna gång. Sist Systembolaget var igång och lanserade fruktöl (utöver lambik och liknande) så var det Hoegaarden Rosée det handlade om, min recension av den kan ni läsa här. Nu handlar det ju dock som ni säkert förstått om Van Diests Früli Strawbeery Beer. Früli-serien finns i smakerna banan, äpple, hallon och jordgubb, såhär var jordgubbsversionen!

Färgen är djupt rosa-röd med ett minimalt vitt skum med rosa inslag. Ölet lämnar vissa skumrester på glaset.

Doften är stor av jordgubbssylt, jordgubbsyoghurt och lätta inslag av vetemalt. Jag vet inte om de använt någon humle vid tillverkningen men i så fall kan i varje fall inte jag hitta den i doften.

Smaken är även den dominerad av jordgubbsyoghurt och jordgubbssylt och här tycker jag mig otroligt nog känna en lätt gräsig beska. Kan det vara den försvunna humlen mån tro?

Munkänslan är medel till låg med en relativt hög kolsyrehalt. Avslutningen är åt det torra hållet.

Tro det eller ej men detta är faktiskt snäppet vassare än Hoegaarden Rosée. Här tycker jag fruktigheten känns fräschare och inte riktigt lika konstgjord, dessutom finns det en lätt syra istället för en massa artificiell sötma.

Betyg? 2,65 av 5.

8 kommentarer:

  1. Kul ändå. Känns som att jag måste prova den...

    En sak jag tänkt på angående er blogg, är att den (i alla fall för mig) laddar relativt långsamt och att den stakar sig när jag scrollar. Använder ni väldigt stora bildfiler, eller vad kan detta bero på? Marginell irritation, men alla dröjsmål kan stundom vara störande.

    SvaraRadera
  2. @Alexander: Jag har märkt att scrollningen kan vara lite seg i vissa webbläsare, särskilt i Internet Explorer. Hackandet börjar precis när man scrollar förbi rutan med "följare". Tyvärr har jag just nu ingen lösning på problemet...

    Är också lite lätt trött på blogspot i allmänhet då det är mycket småbuggar lite här och var...

    SvaraRadera
  3. Ah, precis. Använder själv just Explorer så det kan vara problemet. Får börja kolla er sajt i mobilen istället :)

    En eloge dock för att mina kommentarer på er sida publiceras direkt utan flertalet inloggningar och lösenordsbekräftningar.

    SvaraRadera
  4. Tyckte också att Früli var överraskande ok, söt som tusan men ändå läskande. Skall provas igen en varm sommardag.

    SvaraRadera
  5. Instämmer, Fruli var betydligt bättre än Hoegaarden Rose.

    Jag har också tröttnat på Blogspot, håller på och byter till wordpress.

    SvaraRadera
  6. @Alexander: Prova gärna att kika in på bloggen igen med Internet Explorer och scrolla runt lite. Har nu tagit bort de delar som jag upplevt har krånglat.

    Nu flyter iaf scrollningen på riktigt hyfsat i mitt Internet Explorer.

    SvaraRadera
  7. Mycket bättre ja, man tackar!

    SvaraRadera
  8. Früli slår ju Hogaarden Rose med hästlängder! Överaskande bra.

    SvaraRadera