torsdag 8 april 2010

Sommarnyheterna på Systembolaget


Snart är det då alltså dags för sommarnyheterna på Systembolaget. Dessa kommer finnas tillgängliga mellan den 3:e maj och 31:a augusti, dvs. hela sommaren. Personligen blir jag knappast exalterad av någon av dem men det finns ändå ett par stycken som ska bli riktigt intressanta att prova. Notera att jag inte tagit med de tillfälliga, lite mer exklusiva, släppen.
  • Einbecker Mai-Ur-Bock, 6,5%, 330 ml, pris: 15:90
  • Grebbestad Majbock, 6%, 330 ml, pris 15:90
  • Halmstad Sommarlager, 4,7%, 330 ml, pris: 11:90
  • Oppigårds Slåtteröl, 5%, 500 ml, pris: 24:90
  • Pistonhead Summer Brew, 5,2%, 330 ml, pris: 10:90
  • S:t Eriks Sommarlager, 4,7%, 330 ml, pris: 17:90
  • Mohawk Summer India Pale Ale, 6,8%, 500 ml, pris: 32:80
  • Oppigårds Summer Twist, 5,5%, 500 ml, pris: 25:90
  • Sleepy Bulldog Summer Pale Ale, 5%, 330 ml, pris: 18:90
  • Summer Solstice Summer Wheat, 5,6%, 355 ml, pris: 19:80
  • Summer Sun Hoppy Golden Ale, 4%, 500 ml, pris: 24:90
  • Sigtuna Summer Wit, 4,7%, 500 ml, pris: 24:90
Jahaja, en ganska lång lista får jag lov att säga. De öl som sticker ut och fångar mitt intresse lite extra är Mohawk Summer India Pale Ale, Oppigårds Summer Twist och Summer Sun Hoppy Golden Ale. Flera av de andra har jag provat förut och resten känns inte så super-intressanta. En och annan Slåtteröl kommer förmodligen också att drickas under sommaren.

Något som irriterar mig lite lätt är att Systembolaget tar in väldigt mycket veteöl, men nästan aldrig några tyska sådana. Visst, Sigtuna Brygghus gör god veteöl, inget snack om saken. Dessutom är det ju bra med öl som inte behöver släpas över halva kontinenten.

Men all denna amerikanska veteöl? Varför? Titta bara på den som kom från Goose Island, ett bryggeri som gör öl i världsklass - och de tar hit en av deras lägst rankade öl - 312 Urban Wheat Ale. Ta in något från t. ex Schneider Weisse istället.

Nåja, nog raljerat. Det är hursomhelst trevligt att det kommer finnas ett gäng nya läskande öl att släcka törsten med i sommar.

2 kommentarer:

  1. Er undran om amerikanska veteöl är ni inte direkt ensamma om...

    SvaraRadera
  2. Instämmer om dom amerikanske veteölen. Fast jag har druckit en som var rätt bra, har för mig att den hette Celis men kan inte hitta den på ratebeer. Måste minnas fel det var närmare 6 år sedan jag drack den.

    SvaraRadera