söndag 23 maj 2010

Besök och ölprovning på Närke Kulturbryggeri



I fredags mötte jag upp med två kurskamrater från Bryggeriteknik (Rikard Ramberg som jag bryggde Vansinnesporter med hade bokat allt) samt Rikards far, bror, en kompis till Rikard och sisådär 10 personer till. Vi var totalt 16 personer som togs emot av Håge och Berith och det dröjde inte länge innan vi satte oss till bords med ett varsitt provningsglas framför oss.

Vi fick genast ut några kannor med ett öl som jag genast hade mina misstankar om vad det var. Det visade sig vara den utmärkta Örebro Bitter som jag druckit ett antal gånger förut på Bishops Arms i Karlstad. Håge berättade att just detta öl står för en tredjedel av den totala produktion på bryggeriet, vilket stämde väl med vad jag hade hört förut.

Efter detta följde "specialaren" Örebro Bitter Peated Viking som var en lätt rökig skapelse. Ett intressant öl som också var gott - personligen föredrar jag nog vanliga Örebro Bitter, men det här var inte dumt det heller.

Som tredje öl fick vi provsmaka något humligare. Det var ett betydligt ljusare öl än de vi tidigare fått in och det kom sedan fram att det var det Chinook-humlade, tropisk frukt-doftande ölet Slättöl. Detta är bryggeriets "enklaste" öl som bryggs med en maltsort och en humlesort. Varianterna cAmarillo och Sim-Ko (ni kan nog gissa er till vilka humlesorter respektive öl har kryddasts med) står, tillsammans med Slättöl, för den andra tredjedelen av produktionen på bryggeriet. När vi ändå är inne på produktionen så var den förra året 30 000 liter, men för tillfället håller man på och bygger ut för en tredubblad produktionsökning. Detta kommer bland annat göra att man så småningom kommer hinna leverera lite flaskor till de (tre) närmsta Systembolagen runtom i Örebro. Roligt!

Vi fick också förmånen att provsmaka på bryggeriets första belgiska öl - nämligen den dubbel Håge har bryggt tillsammans med Menno Olivier från De Molen, Double Dutch Viking. Belgisk dubbel förresten, ja, det var allt en fri och intressant tolkning av stilen från dessa herrar, minst sagt. Ölet var lätt rökigt med en fräsch doft från mandarinskalen, vilket gjorde det till en intressant skapelse, minst sagt.

Pannknektarnas Porter var som väntat en väldigt kaffedominerad porter. Inget skitkaffe! står det på etiketten, en smårolig gliring till Mikkeller med andra ord. Tanngnjost & Tanngrisnir, som i grunden är dubbelbock, men som i själva verket är en slags Gotlandsdricke-hybrid, gillade jag verkligen med sin utmärkta rökighet och specialla smak. Antecknade inte riktigt detta, men gott var det. Närke Mörker fick bli det näst sista ölet för kvällen, för visst saknas det ett öl bland de jag har rabblat upp här? Närke Kaggen Stormaktsporter, som nu ligger delad etta på Ratebeer, blev det slutligen också några centiliter av. Här drar jag till med en kliché: det finns inga ord som kan beskriva detta öl - möjligen "mums"?

Vi fick även en genomgång av bryggverket: mäskpanna och vörtkokare. Den nuvarande vörtkokaren rymmer 700 liter, men i och med utbyggnaden är en 2000 liters sådan på gång. Det är dock främst fler tankar som ska ge utrymme för produktionsökningen. Vidare fick vi ta en snabb titt in i jäsrummet, där det stod och jäste och doftade ljuvligt ur bryggeriets öppna jäskar.

Allt som allt var detta en mycket trevlig afton och både Håge och Berith ska ha ett stort tack för allt vi fick uppleva. Det blev några bilder som jag ska försöka överföra så småningom, glömde dock att ta tillräckligt många mitt uppe i all extas så jag kan inte lova ett stort fotoalbum direkt. Ni får även hålla till godo med eventuella stavfel.

Senare tillägg (glömde bort denna viktiga punkt): Appropå De Molen och bryggerisamarbeten, så har Närke deltagit i ytterligare ett samarbete. Tillsammans med Beck Bräu och De Molen har man (i Tyskland) varit och bryggt en dubbelbock med extra mycket aromhumle: Elevator är namnet och ölet ligger på 9% och kommer dyka upp på några ölfestivaler till hösten.

9 kommentarer:

  1. Vart kan man köpa Närkes öl, förrutom Bishops och övriga ölpubar? Ska dem börja sälja sin öl till systemet pga den nya lagen?

    SvaraRadera
  2. Jo, det verkar så. Vet inte riktigt när det blir av, men det är alltså tänkt att de ska leverera till de närmsta systembolagen så småningom.

    SvaraRadera
  3. Låter väldigt trevligt att besöka Närke. Kul också att höra att de i framtiden kommer att leverera flaskor till bolaget, även om det bara blir i trakterna kring bryggeriet.

    SvaraRadera
  4. Att ölen kommer in som "lokal produkt" innebär också att den kommer att kunna beställas i helt kolli från andra butiker. Väl?

    Dessutom tycker jag att även den vanliga Örebro Bitter är aningen aningen rökig. Gott, men jag är lite känsligt för just röksmaker.

    SvaraRadera
  5. Kul läsning! Just Stormaktsportern verkar bara finnas på flaska när den finns på olika pubar! Är det någon som provat den från fat?

    SvaraRadera
  6. På SBWF nu senast fanns väl både 05 och 06 på fat hos Bishops, om jag inte minns fel.

    Fantastisk öl, utan att överdriva.w

    SvaraRadera
  7. Kaggen fanns på fat på ÖÖW senast. Tyckte dock att det inte var så extremt bra den gången - alla flaskor jag testat har varit bättre. Kan ju ha haft flera orsaker såklart.

    Vanliga Stormaktsporter drack vi på The Rover på fat på ölbloggarträffen - det var dock svåröverträffat!

    SvaraRadera
  8. bark: Jo, det borde den väl göra. Dock är det väl säkert inte helt säkert vart man kan beställa ölet ifrån, vad jag förstått kan man bara beställa Ocean i Västra Götaland t.ex. Beror väl på vilka distributionsmöjligheter man har osv.

    SvaraRadera
  9. Bark;

    Det hänger helt på vilka distributionskanaler Närke använder sig av. Kör de egen distribution lär den bara kunna levereras i det länet då de kör ut kollin själva.

    Tveksamt till om butikerna internlevererar när det gäller lokala produkter, kan vara värt att testa.

    SvaraRadera