onsdag 19 maj 2010

Granskning av BrewDogs öl i Sverige del 1

Flaskan till vänster på bilderna är från Systembolaget och den andra är från Viking Line:s tax-free butik.

Några av er kanske minns det lätt konspiratoriska inlägget jag skrev om förändringar i Punk IPA från BrewDog på Systembolaget. Nå, nu är det dags igen, fast denna gången handlar det om deras Trashy Blonde.

Förra veckan var jag på kryssning med Viking Line och kom då över några flaskor av denna öl i tax-freen. Några dagar senare öppnade jag en flaska i solen och konstaterade att det var en ofiltrerad och förmodligen också opastöriserad öl jag satt och drack i solen. Den var väldigt humlearomatisk och oerhört trevlig jämfört med en flaska jag provade från Systembolaget någon månad tidigare.

När jag idag kikade förbi Systembolaget var jag ju bara tvungen att kolla om ölen på Systembolaget också var opastöriserad och/eller ofiltrerad. Det var den inte. Flaskan var till skillnad från den jag drack från tax-freen var lika genomskinlig som en euro lager.

Dessutom är det vissa skillnader mellan flaskorna, då speciellt etiketterna. Själva informationen från BrewDog är densamma, men det har lagts till och gjorts om lite på flaskan från Systembolaget.

Anledningen till att jag lägger ner mig och gör en noggrann jämförelse är att jag misstänker att de BrewDog öl vi köper på Systembolaget är annorlunda mot de som säljs på t. ex BrewDogs webbutik eller på ölbutiker utomlands. Personligen misstänker jag att vi får öl av "sämre" kvalitet som genomgått mer processer än vad den andra ölen har.

Om ett par timmar tänkte jag fota och provasmaka båda ölen upphällda paralellt för att mer specifikt kunna gå in på skillnaden mellan de olika flaskorna.

Kommentera gärna!

8 kommentarer:

  1. Maila brewdog och fråga dem angående detta om du icke redan har gjort det:)

    SvaraRadera
  2. Vem är det som säljer brewdog till bolaget?

    SvaraRadera
  3. @Niggze: Funderar faktiskt på att göra det. Slänger nog iväg ett mail ikväll.

    @Chrull: De som importerar och levererar BrewDogs öl till Systembolaget heter Cask Sweden.

    SvaraRadera
  4. Jag skulle maila dem också, de måste ju känna till något. Kanske till och med de som har bett om filtrerade versioner?

    SvaraRadera
  5. Kul inlägg, jag följer "utredningen" med spänning!

    SvaraRadera
  6. Grymt intressant, jag har alltid gillat brewDog och deras öl men typ aldrig köpt dom i Sverige. Detta kanske kan vara en anledning, alla gillar ju inte bryggeriet. Följer detta med intresse. Jag tror jag har james watts mail om du behöver. /Fredrik

    SvaraRadera
  7. Aha, elementärt min käre Watson! Kanske vi kan få höra efter att analysen och mysteriet är utrett. Spännande, grabbar! Jag skulle definitivt kolla med Cask Sweden (Richard Keller heter han som är ölansvarig). När kommer fortsättningen?

    SvaraRadera