måndag 31 maj 2010

Sigtuna Sommarwit

Witbier är väl inte min favoritstil direkt men när Sigtuna Bryghus brygger en på sitt eget sätt kan jag ändå inte motstå att prova den. Sommarwit kallar de brygden som är en witbier i belgisk stil. Belgisk witbier till skillnad mot tysk weissbier bryter ofta mot reinheitsgebot genom att tillsätta olika typer av kryddor.

Hursomhelst, jag tänkte genast köra igång med en recension av denna skapelse. Lusten att recensera har åter infunnit sig!

När man häller upp ölen slås man direkt av att den är något mörkare än den genomsnittliga witbieren. Färgen är djupt gul, nästan brinnande gul, med ett enormt vitt skum.

Direkt när man för glaset till näsan för att dofta känner man rejäla toner av citrusfrukter, jäst och vissa inslag av gröna bananer. Humlen håller sig i bakgrunden med en viss ton av nyklippt gräs.

Smaken har samma inslag av citrusfrukter som doften med vissa drag åt citrongräs. Det är även jästigt och banan-igt, precis som man väntar sig när man dricker en witbier. Dock känns den inte särskilt traditionell då den är något "tyngre" än en vanlig witbier samt att jag saknar lite kryddighet, men Sigtuna är ju kända för att sätta sin egen twist på deras öl.

Fylligheten är medel till låg med en relativt hög kolsyrehalt, som väntat av en witbier med andra ord.

Jahaja, detta var faktiskt riktigt trevligt. Om jag får för mig att grilla lite fisk av ljusare typ kommer jag inte tveka att dricka en flaska eller två av denna till.

Betyg? 3,6 av 5. Gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar