torsdag 17 juni 2010

Biskopen Svensk Porter

Det är sällan jag dricker något från Hantverksbryggeriet. Dels för att det inte är alltför lätt att hitta deras öl där jag bor och dels för att när jag väl hittar dem (på mässor och storstadsbesök) så finns det ofta starka konkurrenter som också fångar min uppmärksamhet.

Nu blev det dock ett litet besök på Bishops Arms i Karlstad och jag var på jakt efter lite god fatöl. De två som kändes mest lockande var Jämtlands Bärnsten och just Biskopen Svensk Porter från Hantverksbryggeriet. Förövrigt verkar detta öl vara specialgjort för just Bishops Arms-kedjan.

Nu är det som ni säkert förstår den sistnämnda vi ska fokusera på!

Ölet har en massiv svart färg med ett litet beige-aktigt skum. Det blir en hel del skumrester på glaset medan man dricker den.

Doften är stor och rostad med toner av såväl mörk choklad som kaffe. Det finns även vissa toner av bittra nötter. En lätt ton av fudge gör sig också påmind någonstans där i bakgrunden.

Oj! Här var det kaffe och ännu mera kaffe. Tyvärr har jag inte hittat så mycket information om denna öl på internet men smaken känns verkligen kaffedominerad - så det skulle förvåna mig om de inte haft i något kaffe. I övrigt så är det en ganska bränd och stiltrogen stout vi har att göra med, och där finns toner av såväl mörk choklad och torkad frukt.

Fylligheten är stor på gränsen till enorm. Tänk dig Guinness-mjukt - fast på riktigt. Kolsyrehalten är låg och bubblorna är små och mjuka.

Detta kan mycket väl vara bland de bästa "svagare" stouts jag någonsin druckit. För att vara på 6,2 % så är det en riktig smakbomb.

Betyg? 4,2 av 5. Bra jobbat Hantverksbryggeriet!

2 kommentarer:

  1. Det där borde vara en av deras nyaste öl? Jag tror inte jag stött på den i alla fall.

    SvaraRadera
  2. @bark: Det är nog som du säger, har inte heller stött på den tidigare. Kan dock verkligen rekommendera den om du nu råkar stöta på den!

    SvaraRadera