söndag 6 juni 2010

BrewDog Abstrakt 01

Först när jag började skriva detta inlägg tänkte jag ge inlägget en titel i stil med "en abstrakt rackare", eller dylikt. Det känns dock överflödigt när det finns så oerhört mycket annat att skriva om denna öl.

Detta är alltså den första ölen i BrewDogs abstrakt-serie, en serie koncept-öl som lovar mycket gott inför framtiden. För den som missat det så har alltså dessa öl till och med fått en egen hemsida. Nåja, då var det dags för recensionen av just Abstrakt 01, flaska 118 av 3200!

Ut ur flaskan kommer en disig brun öl med ett rejält stort beige/vitt skum. Några skumrester på glaset är det inte tal om.

Vanilj och kolabönor tillsammans med en rejäl belgisk jästighet är det första man möts av när näsan närmar sig glaset. Vidare så är det givetvis malten som dominerar tillsammans med jästen, precis som det sig bör när det är en belgisk quadrupel vi talar om.

Smaken är givetvis även den starkt präglad av vaniljen som de kryddat detta öl med. Trots att det är ett väldigt maltigt öl så är det ändå inte tal om någon stor restsötma eller dylikt. Ölet är stramt och elegant med stora jästiga toner som bidrar med massvis av fruktiga estrar. Det finns även toner av en viss lösgodis-sort som är täckt av salmiakpulver och sedan blir en fruktig kula med surt innehåll, om ni förstår vad jag menar...

Vidare så är munkänslan är medel till stor med en hög kolsyrehalt med många små bubblor.

Egentligen behövs det nog bara ett ord för att sammanfatta detta öl: Spännande. Dock nöjer jag mig inte riktigt där, utan jag vill gärna tillägga att detta förmodligen är ett utmärkt öl att lagra. Redan när flaskan var slut kom ångesten över att jag bara köpte en flaska. Nåja, jag fick ju dela den med en god vän iaf (David).

Betyg? 4,3 av 5. Ett komplext och utmanande öl i den belgiska skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar