söndag 27 juni 2010

Oppigårds Inwit

Detta öl är förra årets vinnare av SM i hembryggt öl, brygd av Peter Högström. Som pris så fick Peter möjligheten av att brygga sin öl i stor skala på Oppigårds - ett ganska häftigt pris om du frågar mig. Som ni säkert redan vet så är det en witbier i den belgiska skolan som det handlar om. Kryddad med diverse trevliga saker, bland annat pomerans!

Nåja, dags för själva recensionen av "Oppigårds" Inwit!

Ölet har en grumlig blekgul färg med ett rejält vitt skum. Det blir blir en hel del skumrester på glaset.

Det första som slår en när näsan närmar sig glaset är kryddor och ännu mera kryddor. Trots att det finns en hel del andra trevliga toner av bland annat gräsig humle så är det kryddorna som dominerar till 100%. Fräscha citrustoner från pomeransen och andra lite mer jordiga toner med inslag av bittra örter.

Smaken är även den kryddig men här blir kryddorna lite för mycket, åtminstone för mig. Ölet nästan bränner lite på vägen ner och jag märker direkt att jag inte är van att dricka såhär kryddig öl. Bittra toner från pomeransen och andra örtiga toner dominerar smaken. Lätta fräscha estrar och lite len vetemalt kämpar för att bryta av kryddigheten.

Fylligheten ligger någonstans mellan medel och låg, kolsyrehalten är hög.

Nja, för mig personligen, så når denna inte riktigt hela vägen fram. Kryddigheten blir lite för mycket och jag saknar en viss fräschet som man annars är van vid när det handlar om belgisk witbier. Dock vill jag passa på att rekommendera denna till matjesill med de klassiska tillbehören - där kommer verkligen kryddorna till sin rätt och de bryter av skönt mot den syrliga och krämiga gräddfilen.

Betyg? 3 av 5.

2 kommentarer:

  1. Du har fått tag på samma glas som jag har?! :)
    Var har du hittat dom? Älskar dom.

    SvaraRadera
  2. @dempa: Har haft dem ett tag nu! Bra fråga, jag har väldigt många olika glas men just dessa glas har jag två av och jag har för mig att jag hittade dem på någon form av loppis eller liknande av en ren slump (brukar väldigt sällan besöka loppisar och när jag väl gör det hittar jag aldrig något). Trevliga är dem iaf!

    Ölglas är förövrigt ett intressant ämne. Har allt från Kosta Boda/Boda Nova-glas och riktiga ölprovar-kupor till Chimay-glas och en massa annat.

    Min far har likadana dock, men de har han haft väldigt länge. Kan ju alltid försöka luska lite i vart han hittade dem. Vart har du själv fått dem ifrån?

    SvaraRadera