tisdag 31 augusti 2010

Great Divide Titan IPA

Dåså, då var det dags att börja recensera några av de öl jag drack nere på 3 Små Rum i helgen. Efter den minst sagt trevliga helgen i Göteborg så finns det en hel del att skriva om!

Titan IPA frånn amerikanska Great Divide Brewing är en IPA på 6,8% och något av en lillebrorsa till Hercules DIPA - en utsökt DIPA om du frågar mig. Hursomhelst! Det är inte varje dag man får chansen att prova något från Great Divide på fat, så när man väl stöter på det här i Sverige så är det bäst att man tar chansen.

Nu till recenserandet!

Ölet har en härlig orange färg med ett stort vitt skum. Ölet lämnar lätta skumrester på glaset.

Mmm! Det doftar rejält av amerikansk humle med inslag av grapefrukt och tallbarr såväl som färska mandariner. Malten gör sig snällt påmind med trevliga karamelltoner.

En rejäl bitterbeska med inslag av grapefrukt och tallbarr tillsammans med en härlig vägg av tropiska frukter utgör själva fundamentet för smaken i denna IPA. Det är rena och rejäla smaker - inga krusiduller. Det är såhär man vill ha sin IPA.

Fylligheten är medel på gränsen till stor med en rejäl kolsyra. Bubblorna är medelstora och lätt stickiga.

Detta är en IPA som jag varmt rekommenderar, speciellt när den är såhär färsk. Enligt Reza så var denna bryggd någon gång i juni och mycket färskare än så får man sällan här i Sverige. Åtminstone inte från USA.

Betyg? 3,85 av 5.

2 kommentarer:

  1. Håller med, Titan skojar man inte bort. Det är en av de bästa IPA jag druckit, även om jag bara provat den på flaska. Så mitt betyg hade nog varit snäppet högre :)

    SvaraRadera
  2. Testade en Titan IPA på restaurang Lilla Örebro i helgen. Det var det bästa som passerat mina papiller på länge. Tog tillfället i akt och gick igenom i princip hela alesortimentet, och nödgades till slut att ta in ytterligare en Titan, pga dess helt fantastiska egenskaper. (4,5/5)

    SvaraRadera