tisdag 24 augusti 2010

Lagrad Stone Old Guardian Barley Wine 2008

I slutet av januari 2009 recenserade jag det här ölet. Inför provningen i torsdags blev vi sugna på ytterligare ett litet exklusivare öl, utöver Mikkeller Black, och valet föll alltså på den flaska Old Guardian som jag haft stående hemma i litet drygt ett och ett halvt år. Kan det ha hänt något under lagringstiden?

När jag häller upp ölet i glaset möts jag av en rödaktig bärnstensfärgad öl med ett fint vitt skum. Lite rester på glaset.

Doften är något vinös och bärig med toner av nötter och fruktgodis. En hel del karamelltoner också. Någorlunda mycket torkad frukt vilket väl främst är vad jag menar med vinös. Det doftar helt klart trevligt. Humlen är som väntat inte lika framträdande längre, även om det finns en viss fadd ton någonstans därbakom.

Smaken är också vinös och bärig med torkad frukt, nötter/mandlar och fruktgodis. Eftersmaken är besk och den ligger kvar länge i munnen. Det känns dock inte superkomplext och sådär "WOW!" som man kanske hoppats på, men njutbart är det.

Munkänslan är rejält fyllig, kolsyran är mjuk.

Tja, det här var klart gott, även om betyget inte blir så mycket högre än senast. Faktum är att det blir 3,9 den här gången också, men mina betyg kanske är aningen snålare nuförtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar