lördag 7 augusti 2010

Skördeglädje från Nyköping

Nils Oscar är ett bryggeri som jag inte riktigt får någon bra uppfattning om. Det är sällan jag dricker deras öl, mest på grund av mer eller mindre dåliga upplevelser från deras India Ale, Saison och Barley Wine som jag blivit besviken på de gånger jag druckit dem. Å andra sidan har jag upplevt deras Coffee Stout samt Kalasöl som riktigt bra öl, därför vet jag inte riktigt vad jag ska tycka.

Harvest Ale som den här heter ska på något vis fira skörden som vanligtvis görs under sensommaren. I år firar de skörden genom att göra en halvmörk aromatisk ale med humlesorterna East Kent Golding och Amarillo.

Nåja, låt oss genast skrida till verket med en recension!

Strålen som träffar glaset är av en kopparfärgad, relativt mörk färg, med ett medelstort smutsvitt skum.

Röda vinbär, grapefrukt och hasselnötter är vad jag först känner i doften. Malten bidrar främst med karamell- och nötighet tillsammans med en viss ton av rågbröd.

Även i smaken är det främst humlen som dominerar med inslag av just röda vinbär, grapefrukt och tallbarr samt en vis ton av de gamla klassiska tutti frutti-karamellerna. Malten är som sagt främst karamellig och nötig. Ölet avslutar relativt skarpt med en ganska torr beska.

Fylligheten ligger någonstans kring medel och hög med en medelhög kolsyra med små, mjuka bubblor.

Jag måste erkänna att jag tycker att detta är ett av de bättre ölen jag druckit från Nils Oscar, åtminstone när det gäller ale med betoning på humle. Trots detta så känns denna inte helt 100%, det är något som fattas helt enkelt. Jag skulle gärna velat ha lite mer sötma och en liten uns mer arom istället för bitterhet från humlen.

Nåja, det kan nog ändå hända att jag köper den igen - kanske till kräftskivan?

Betyg? 3,3 av 5.

1 kommentar: