torsdag 2 september 2010

High Five!

Tänkte nu ge en recension på Dugges High Five!, det blir en liverecension medan jag dricker den, något som är ganska roligt då man direkt kan skriva ner vad man tycker. Drack den även på fat nere på 3 Små Rum i helgen, då var den alldeles underbar men tyvärr tog jag inga anteckningar för den så jag tänkte ge en mer detaljerad recension av flaskversionen.

Vi kör igång på en gång!

Färgen är någon blandning av brun och orange. Skummet är tätt och massivt och lämnar en hel del skumrester på glaset. Trevligt.

Doften ligger åt mandarin-hållet med lätta inslag av tallbar och apelsinzest. Det finns även rejäla maltiga toner i denna öl, vilket kanske inte är helt vanligt för en IPA. Även om det är humlen som står i centrum får den kämpa en del för att komma igenom den stora maltigheten.

Smaken är bitterbesk med stora inslag av solmogna apelsiner, grapefrukt och mandariner i sockerlag. Även i smaken så får humlen tampas lite lätt med den stora maltigheten. Det känns som att det är en trött IPA vi har att göra med. Något annat som slår mig är att den känns lite jästig och söt...

Fylligheten är stor. Kolsyran är medelhög med många medelstora och mjuka bubblor.

Till att börja med måste jag säga att den var väldigt mycket bättre när jag drack den på fat på 3 Små Rum i helgen. Denna flaska känns lite lätt trött och jag tycker att den känns lite väl söt och jästig - något som jag inte tidigare upplevt i Dugges öl.

Denna flaska får 3,3 av 5 i betyg, fatversionen skulle fördmodligen ha hamnat runt 3,8 av 5. Flaskversionen känns snäppet tråkigare, dessutom stör jag mig lite på jästsmaken och sötman... Kan det ha varit en dålig flaska? Vi får se när jag delar nästa med David.

2 kommentarer:

  1. Jag har varit med om dåliga flaskor från dugges. För min del var det en avenyn Ale som jag lämnade tillbaka i baren, den hade inte kolsyrats. fick en ny och den var bättre... iofs har den ölen rätt lite kolsyra men den första hade ingen.
    Eberlund - olradet.se

    SvaraRadera
  2. @eberlund: Okej, bra att veta! Misstänker att det kan ha varit något knas, men är inte säker. När jag tänker efter så kändes den nästan lite ofärdig...

    SvaraRadera