tisdag 14 september 2010

Island kan!

Ölvisholt Lava - imperial stout från Island. Det dricker man inte varje dag.

Ur flaskan strömmar en mörk vätska som bildar ett medelstort, krämigt brunt skum. Ölet lämnar inte så mycket skumrester.

Doften är ungefär som jag väntat mig, men för alldel väldigt trevlig: rök och rostad malt. Mörk choklad, melass, knäck, torkad frukt och lakrits. Man kan också känna vissa aningar av alkoholen, det är trots allt 9,4%. Riktigt trevligt.

Smaken då? Ja, det första man känner är rostad malt, lakrits, mörk choklad och och lätt rökighet (kanske kunde varit något kraftigare - å andra sidan är den mycket behaglig). Det finns också inslag av knäck och torkad frukt vilket passar in oerhört väl. Väldigt trevlig restsötma också, som samspelar väl med en lätt värmande alkoholen.

Munkänslan är fyllig och samtidigt väldigt len och behaglig. Kolsyran är mjuk. Precis som jag vill att imperial stout skall vara.

Det klart bästa isländska ölet jag druckit (nu finns det väl inte så mycket att jämföra med för egen del - har bara testat Móri från samma bryggeri utan att bli överdrivet imponerad). Det här är dock en imperial stout av riktigt hög klass i mitt tycke - mycket tack vare den underbara restsötman. Tack till Rikard för flaskan/flaskorna.

Betyg: 4,2 av 5.

1 kommentar:

  1. Jag tyckte den var väldigt bra också. Verkar som att jag upplevde den som mer rökig än vad du gjorde.

    SvaraRadera