tisdag 5 oktober 2010

Brooklyn East India Pale Ale

Det var längesedan vi fick någon riktig nyhet på Systembolaget från Garret Oliver och hans Brooklyn Brewery. Vi har ju förvisso den årligt återkommande Brooklyn Black Chocolate Stout, men annars har det varit relativt sparsmakat. De få nyheterna som kommit det senaste året/åren är bland annat de två versionerna av Brooklyner/Schneider Hopfen-Weisse samt Brooklyn Black Ops.

Hursomhelst! Nu är det deras IPA Brooklyn East India Pale Ale vi ska prata om. Det är en IPA på 6,8% humlad med en hel rad humlesorter såsom Kent Golding, Willamette, Northdown, Centennial och Amarillo. Den mest intressanta (och okända för mig) är Willamette som är en amerikansk humlesort som är gjord för att efterlikna Fuggles.

Nej, nog tjatat! Dags för en recension!

Färgen som möter ögat är någonstans mellan eldgul och orange. Skummet är smutsvitt och bildar vissa rester på glasets insida.

Tråkigt nog så är doften lite mer anonym än vad jag hade hoppats på. Endast lätta toner av grapefrukt och tallbarr gör sig påminda tillsammans med lite mer jordiga och gräsiga engelska humletoner. Misstolka mig inte, den amerikanska humlen finns där men den är betydligt mer nedtonad än vad jag hade väntat mig. Vidare så finns det en rejäl bakgrund av karamellmalt. Det finns även inslag av lite mer kak-aktig engelsk malt.

När det kommer till smaken så är det betydligt roligare än vad doften lovade. En hyfsad bitterbeska samsas om spelrummet tillsammans med en bastant maltkropp med inslag av just karamelltmalt och småkakor. De aromer från humlen som jag hittar består främst av det nästintill slentrianmässiga paret grapefrukt och tallbarr tillsammans med vissa lite mer jordiga toner.

Ölet medelfylligt. Kolsyrehalten är relativt hög med många, medelstora, lätt stickiga bubblor.

Jahaja. Kanske är det så att man blivit lite väl bortskämd med olika typer av extremhumlade öl från jordens alla hörn men detta var helt enkelt lite väl balanserat och finstämt för mig. Jag hade velat haft en lite mer juicig humlekaraktär och rivig bitterbeska.

Betyg? 3,45 av 5. Godkänt.

2 kommentarer:

  1. Sitter och dricker ölen precis nu och reagerar lite på samma saker som ni nämner. Dock så verkar exemplaret jag har här lite trött, små humletoner och nästan inga bubblor i glaset. Dålig batch? För visst hade man väntat sig mer humleaction än så här?

    SvaraRadera
  2. Bara jag som tycker doften är sunkigt tvålig/parfymig? Minns ölet i fråga som mkt bättre för 2-3 år sedan.

    SvaraRadera