lördag 16 oktober 2010

En burk porter?

Systembolagets utbud vad det gäller bra öl på burk är inte alltför imponerande. Dessutom har burköl en stämpel som något lite "fulare" än öl på flaska, något som nästan alla tycker oavsett om den du frågar är intresserad av öl eller inte.

Personligen har jag på sistone upplevt många bra öl på burk. De som gör det bäst, enligt mig, är inte helt oväntat Oskar Blues med deras galna burköl.

Hursomhelst! Nu är det ju inte dessa bryggare som det handlar om utan London-baserade familjebryggeriet Fuller's och deras London Porter. Detta är inte vilken porter som helst utan faktiskt den näst högst rankade "vanliga" portern på ratebeer.

Nåja, nog pratat!

Strålen som kommer ut ur burken har en mörk men lätt rödskimmrande färg. Skummet är beige-aktigt och lämnar vissa rester på glasets insida.

Doften är bränd med inslag av nescafé och lätt rökiga toner. Humlen är helt klart i bakgrunden men den bidrar med lite trevliga jordiga toner.

Smaken är kanske lite väl torr för att vara en porter men det går ändå att skönja en liten, liten sötma. Nescafé och hårdrostad malt är det som dominerar även smaken.

Ölet är medelfylligt till fylligt. Kolsyrehalten är medel till låg med små, mjuka bubblor.

En enkel, rak och alldeles underbar engelsk porter. När det kommer såhär bra burköl till Systembolaget behöver man inte skämmas för att slänga ner en burk eller två i korgen när man är och handlar öl till helgen. Denna lär passa utmärkt till skaldjur men även till gräddtårtan.

Betyg? 4,0 av 5.

3 kommentarer:

  1. Skulle nog säga att Surly gör minst lika bra burköl som Oskar Blues.

    SvaraRadera
  2. Grejen med Surly är väl att de bara finns i ett par delstater i USA. Jag tvivlar dock inte på att de gör något annat än utmärkt öl.

    SvaraRadera
  3. @Weine: Det kan jag helt klart tänka mig. Nämnde dem dock inte då jag inte provat någon öl från dem överhuvudtaget! :)

    SvaraRadera