lördag 2 oktober 2010

Jackman's American Pale Ale

Igår var det dags för min och Davids tredje bryggning tillsammans. Det blev en bitter brygd på mörkt- och ljust malt-extrakt steepad med munchenermalt, karamellmalt och chokladmalt. Det är en single hop-bitter humlad med enbart East Kent Golding. Hursomhelst, jag tänkte att receptmakaren (David) skulle få skriva mer om den senare!

Efter bryggningen så fortsatte vi med en liten tradition vi har börjat med, nämligen att ta ett litet besök på Bishops Arms efter bryggningen för att varva ner med en god öl eller två. Igår blev det just två och det är den första som detta inlägg ska handla om. Det är alltså Jackman's Pale Ale från Left Hand Brewing Co jag pratar om. Det är inte varje dag man hittar lite "ovanligare" amerikanska microöl på tap på Bishops Arms i Karlstad, så när man väl gör det är det bara att slå till!

Strålen som sakta rinner ner från kranen har en lätt disig orange färg, skummet som bildas är smutsvitt och kompakt. Ölet lämnar knappt några rester på glaset.

Doften är främst dominerad av amerikansk humle i form av tutti frutti-godis! Eftersom jag är väldigt svag för just den typen av godis så är det en väldigt trevlig doft tycker jag. Det finns även inslag av grapefrukt, citronsaft och trevliga inslag av kolaremmar från malten.

När det kommer till smaken är det en ganska besk sak vi har att göra med. Tutti frutti-tonerna från smaken gör sig bara svagt påminda bland all bitterbesk amerikansk humle. All denna beska balanseras fint av en lätt bakgrund av karamelltmalt.

Ölet är medelfylligt. Kolsyrehalten är medelhög med medelstora, mjuka bubblor.

Det här var heltrevligt tycker jag. De har verkligen lyckats pressa in mycket smak i en öl som endast ligger på 5,2%. Helt klart något jag kan tänka mig att dricka fler gånger om jag får chansen.

Betyg? 3,75 av 5.

1 kommentar:

  1. låter trevligt! Härlig tradition också =) dock undrar jag, vad kostade denna Pale Ale? /Henning www.olradet.se

    SvaraRadera