fredag 22 oktober 2010

Mohawk Barley Wine och lite funderingar

Inte för att jag egentligen tycker det är något dåligt i sig, men jag tycker det är lite märkligt att ett så nytt och oetablerat märke som Mohawk har fått så otroligt stort utrymme på Systembolagets hyllor nu på sistone. Mohawk Rye IPA, Mohawk Extra IPA och Mohawk Summer IPA, Mohawk Stitch och Mohawk Barley Wine har redan kommit. Sedan har vi Mohawk Blizzard och två stycken Single-hop varianter på ingång i vinter/vår.

Förresten, då har vi ju bara nämnt Mohawk. Annars har ju Wicked Wine och Stefan Gustavsson kommit med en rad andra öl såsom Påsk Alt, Snowblind Strong Ale, Midvinternattens Mörker Strong Ale och Black Rocket Porter. Alla dessa 11 öl inom loppet av ett drygt år. Så många nya öl har knappast något av de andra mikrobryggerierna kommit in med på så kort tid. Alla utom Mohawk Rye IPA och Black Rocket Porter är bryggda hos Sigtuna Brygghus, de två förstnämnda är bryggda hos Slottskällans Bryggeri.

Personligen hade jag gärna sett t. ex Oppigårds Indian Tribute istället för t. ex Mohawk Extra IPA, och jag tror att jag har många på min sida. De andra, tja, de har varit av blandad kvalitet.

Hursomhelst! Nu är det inte alla dessa öl vi ska fokusera på utan nu är det Mohawk Barley Wine som bryggs av Stefan Gustavsson (precis som de andra Mohawk-ölen) på Sigtuna Brygghus. Ölet ligger på hela 10,5% och är alltså det starkaste hittills i serien.

Strålen som kommer ur glaset har en mörk kopparröd färg som nästan känns lite trögflytande. Skummet är smutsvitt och lämnar vissa rester på glaset.

Knäck, russin och mängder av humle är det första som möter näsan när man doftar på ölet. Dock känns det inte helt 100% - det är något som fattas.

Smaken är stor av just knäck och russin som avrundas av en rejäl bitterbeska. De två smaker som dominerar är sötma från malten och beskan från humlen. De andra lite mer finstämda smaker man brukar hitta i ett barley wine får trängas för att komma igenom.

Ölet är fylligt, kolsyrehalten ligger någonstans kring medel och hög.

Hmm... Nej jag vet inte riktigt, det finns många andra öl inom stilen som jag hellre hade sett på hyllan. Men men, det är ju kul att det är ett svenskt barley wine i alla fall.

Betyg? 3,3 av 5. Godkänt men något tråkigt och spretigt.

2 kommentarer:

  1. När jag läser er och andras recensioner av den här ölen blir jag allt mer övertygad om att glömma bort flaskorna i 1-2 år.

    SvaraRadera
  2. Tycker allt i Mohawk serien pendlar mellan dåligt till mediokert. I just barleywinet fann jag lite mycket kemiska toner i aromen och en allmänt spretig o spritig smak, lagring är en idé även om jag bara tror det kommer göra ölet "okej" inte nödvändigtvis riktigt bra eller ännu mindre "fantastiskt" (som man gärna vill att ett långtidslagrat öl ska smaka, kanske..)

    SvaraRadera