söndag 3 oktober 2010

Yeti Imperial Stout

Detta öl är ett av de två öl jag på förhand såg mest fram emot i denna lansering. Den och Cantillon Kriek. Dock så skulle det visa sig svårt att få tag på Cantillon Kriek då Karlstad inte fått in några flaskor och inget annat Systembolag i Värmland heller för den delen. Nåja, förhoppningsvis får man väl tag på någon flaska såsmåningom.

Hursomhelst! Yeti Imperial Stout som den heter är en kraftigt humlad imperial stout på hela 75 IBU från Great Divide Brewing i Colorado, USA. Från början hade jag lite svårt för kraftigt humlade imperial stouts men det är något jag lärt mig uppskatta med tiden, så därför blir jag extra glad att en såhär bra imperial stout blir såpass lättillgänglig framöver.

Dags för en recension!

Vätskan är nästintill svart med ett medelstort ljusbrunt skum. Ölet lämnar inga skumrester på glaset.

Wow! Här snackar vi choklad och humle i drivor. Rejäla toner av mörk choklad samsas tillsammans med typisk amerikansk humle som främst drar åt tallbarrs-hållet. Det finns även inslag av vaniljfudge och lakrits.

Smaken är även den dominerad av humle och choklad med betoning på beska snarare än arom från humlen. Självklart finns det en viss humlearom men det är främst mörk choklad och vaniljfudge som gör sig påminda tillsammans med en markant humlebeska. Det är ett massivt öl vi har att göra med, här har man inte sparat på krutet.

Ölet är rejält fylligt. Kolsyrehalten ligger någonstans kring medel och låg med medelstora, mjuka bubblor.

Egentligen kan jag bara säga grattis till Sveriges alla ölnördar! Det är oerhört trevligt att ett såhär bra öl letat sig in på Systembolagets hyllor för att stanna ett tag. Detta är ett öl som jag kommer att om och om igen. Speciellt till goda chokladbitar eller blåmögelostar.

Betyg? 4,5 av 5. Kanongott!

Pris: 29:90 för 355 ml på Systembolaget.

4 kommentarer:

  1. Kul att ni nu börjat uppskatta denna grymma brygd i världsklass. Blev nästan lite stött på er när ni nästintill dissade och inte förstod er på den i tidigare recensioner här på sidan ;)

    SvaraRadera
  2. Ska hämta ut min på tisdag tror jag.. Smakar den bra så blir det nog 24st att köpa för lagring. :)

    SvaraRadera
  3. En mycket god öl! smakade verkligen som mörk citronchoklad (bland annat) en liten fråga bara, hur häller ni/du upp ölen i glaset när ni bara får ett "medelstort" skum, när jag hällde upp den fick jag 3/4 av ölglaset fyllt av skum som höll väldigt länge och lämnade rejält med skumrester. :)

    SvaraRadera
  4. Weine: Tror inte vi recenserat denna, men däremot har det väl "dissats" Oak Aged Yeti... ;) När jag drack den för två år sedan (är det väl snart) upplevde jag den som alltför besk och "rå"... obalanserad helt enkelt men jag förstod mig väl inte riktigt på den. Ska väl försöka komma över någon flaska nu i år, men det är ju så mycket som kommer...

    Precis som Fredrik säger i sin recension smakar den "vanliga" Yetin alldeles fantastiskt utmärkt dock! Perfekt i ordinarie sortimentet...

    SvaraRadera