fredag 5 november 2010

Funderingar kring Systembolagets lanseringar

Vi på Ölkultur har börjat fundera en hel del kring vem och vilka som får sälja sina öl via Systembolaget. På sistone har importör- och leverantörsmärken såsom St. Eriks och Mohawk fått ta stor plats på Systembolagets hyllor när det gäller svenskproducerad mikroöl. Inget ont om produkterna i sig, men detta väcker ju också en hel del frågor.

Man kan ju leka med tanken att ett öl som "ännu inte finns" konkurrerar ut ett öl som existerar och är både omtyckt och bryggt av ett välkänt bryggeri när det gäller en lansering på Systembolaget. För att detta överhuvudtaget ska ske kan man anta att Systembolaget får in någon form av varuprover från alla inblandade parter där de bedömer att ölet som "ännu inte finns" är mer lämpligt att lansera än det redan etablerade ölet. Detta görs som vi har förstått det av någon form av panel eller jury som ska förhålla sig neutrala/objektiva gentemot produkterna.

Den första frågan som detta väcker är ju varifrån varuproverna för "ölet som ännu inte finns" kommer. Bryggs de på ett litet experimentbryggeri någonstans? Vem bestämmer vem som får brygga där? Kan man skicka in en hembrygd? Får vi skicka våra hembrygder och i efterhand försöka få dem producerade? Löjliga tankar måhända, men man undrar ju hur det egentligen förhåller sig.

Anledningen till att vi publicerar detta inlägg överhuvudtaget är ren och skär nyfikenhet. När man tittar på det senaste årets nyhetssläpp så är en stor andel av ölet som lanserats så kallade importörs- och leverantörsmärken i stil med St. Eriks- och Mohawk-serien. Vi misstänker att andra öl från etablerade mikrobryggerier har fått lämna plats för lanseringarna av dessa öl.

Vi uppmanar både bloggare och bryggare men även importörer/leverantörer samt Systembolaget att ge sin syn på dessa frågor. Det vore intressant att få lite klarhet i dessa frågor då vi anser dem vara berättigade, speciellt eftersom vi i Sverige faktiskt har ett monopol när det gäller försäljningen av öl och andra alkoholhaltiga drycker.

(Vi reserverar oss för eventuella stavfel och mindre faktafel.)

71 kommentarer:

  1. Jag skulle tro att man behöver licens för partihandel av alkoholhaltiga drycker, eller något liknande, för att kunna få med en dryck i urvalsprocessen. Ingen kan ju stoppa dig från att skicka in varuprover som t ex hembryggare, men de lär ju bli "diskade" i den urvalsprocess som sker innan blindprovningarna.

    SvaraRadera
  2. Mycket bra frågor som jag som bryggare också kan undra över. Vissa etikett-märken verkar få glida in i hyllorna utan att passera offerter.

    Var provbrygder produceras är också intressant vad gäller vissa produkter som lanseras kommersiellt på SB.

    Det krävs enligt min mening tre tillstånd för att producera kommersiell öl i Sverige (dvs ej för eget bruk som en hembryggare)

    - Tillverkningstillstånd från Folkhälsoinstitutet
    - Skatteverkets tillstånd (bland annat för skatteupplag / betalning av ölskatt med mera)
    - Miljö och Hälsa som godkänner att tillverkningstället är godkänt för livsmedelsproduktion.

    Många bra frågor som det bör rotas mer i - för ett bryggeri med egna produkter känns intressantare än en etikett - sedan må den produceras på ett stort bryggeri eller ett litet eller kanske inte ens i Sverige.

    Thomas Bingebo

    SvaraRadera
  3. Johan, menar du hembryggning i kommersiellt syfte (som det blir om man brygger öl hemma för att lämna in som varuprov vid offertsvar) så strider det mot alkohollagstiftningen. Att en aktör skulle fuska så när seriösa bryggerier brygger offertöl i full skala är därtill föga affärsetiskt. Förekommer det? Hemska tanke. Ett fall för Ölfrämjandet att rota i?

    SvaraRadera
  4. För mig som är i branschen verkar det uppenbart att en del öl har bryggts hemma i köket. Sen skickas det in för offertprovning till SB. Ett tydligt brott mot alkohollagen. Ett regelbrott oxå mot SB's regelverk. SB gick ut med för ngt år sedan och påpekade vikten att alla varuprover till SB skall vara beskattade. Den gången var det mot bakgrund av att en del importviner kom skickade direkt till SB utan att ha passerat ett svenskt skatteupplag. Ställ frågan till dessa etikett-företagen och be dom på heder och samvete svara på frågan var offertbryggningarna skett. Varje bryggning ett bryggeri har ju dessutom ett produktionsprotokoll.

    En annan fråga blir ju sen huruvida ölet som bryggs för försäljning motsvarar offertprovet. En omöjlighet blir väl svaret från den som kan något om ölbryggning.

    SvaraRadera
  5. Enligt säker källa i det producerande bryggeriet av Mohawk serien så har en provbryggning ALDRIG skett i deras lokaler. Detta har vad jag förstår påpekats till Systembolaget av enskilda leverantörer samt branchorganisationer men Systembolaget slår ifrån sig och hänvisar till inköpsvillkoren som lägger hela ansvaret på leverantören...

    SvaraRadera
  6. Intressanta kommentarer hitills. Egentligen var det mer saker som både jag och David hade velat ta upp men inte kände att vi kunde formulera på ett bra sätt eller hade tillräckligt med förkunskap om.

    Men om man ska tro på vissa saker som man hör rykten om från folk i branschen, samt det som några antyder här så förekommer det alltså en hel del mygel hos Systembolaget. Vårt kära monopol har råkat ut för skandaler förut, kanske är det ännu en på gång?

    SvaraRadera
  7. Bra att ni frågar om hur det går till. Här kommer ett försök att ge lite förklaringar.

    De lanseringar ni refererar till är av två typer: Tillfälliga lanseringar och Strategiska lanseringar. Tillfälliga lanseringar säljs under begränsad tid eller i begränsad kvantitet, t ex våröl. Strategiska lanseringar säljs i minst ett år och får vara kvar om de står sig i den efterföljande rankningen var sjätte månad. I båda fallen är utgångspunkten att Systembolaget i sin lanseringsplan som kommer en gång om året (nästa som kommer är för 2012) skrivit in att de vill ha en viss typ av produkt, ofta i rätt generella termer.

    Så småningom går det ut en mer detaljerad offertförfrågan som bygger på vad som står i lanseringsplanen men oftast innehåller mycket mer klara begränsningar vad gäller ursprung, alkoholhalt, flaskstorlek, smakbeskrivning, maxpris etc. Utifrån denna förfrågan får alla Systembolagets leverantörer offerera in produkter som matchar beskrivningen. Ca 1,5-2 månader senare lämnar leverantörerna in varuprover på de produkter som SB begärt varuprover för. Antalet konkurerande produkter kan variera från 5 till 40 beroende på hur hårt begränsad förfrågan är. Inköparen och två andra personer genomför därefter en blindprovning med alla varuprover och sätter poäng individuellt. Den produkt som får högst poäng vinner lanseringen.

    Produkter som inte vunnit offertprovnginarna för de strategiska lanseringarna kan sedan ansöka till något som heter Konsumentpanelen, för en kostnad av 8000 kr ex moms. Det är fokusgrupper som ett externt bolag arrangerar och där "vanliga" konsumenter provar produkterns som skickats vidare till konsumentpanelen. Jag tror att 20% av alla lanseringar i ordinarie sortimentet kommer från konsumentpanelen. Enligt SB är det ca 5% chans att gå vidare därifrån och kombinerat med kostnaden på 8000 kr är det inte många craft breweries som går vidare den vägen vill jag påstå. St Eriks IPA som lanserades nu i oktober är dock ett exempel på en produkt som lanseras genom konsumentpanelen.

    Ett tredje sätt att komma in i ordinare sortimentet är att en produkt från Beställningssortimentet säljer så mycket att den kvalificerar sig till det ordinarie. Det är rätt ovanligt, men händer då och då. Ett exempel på en sådan produkt är Bedarö Bitter som kom in den vägen för ett antal år sedan.

    För övrigt tycker jag talet om "etikett-märken" och "etikett-företag" fullständigt skjuter bredvid målet. Det relevanta är innehållet. Det är innehållet som provas av SB och det är innehållet som dricks av konsumenten. Det är inte bryggaren, etiketten, bryggeriets ägare, leverantören etc som provas blint. Om en bryggare med eget bryggeri missar en lansering till en bryggarare som inte äger sitt bryggeri är det för att innehållet bedömdes bättre av Systembolagets provningspanel, inte pga ägarförhållandena. Tycker det är viktgit att ha i åtanke. Läser man om Stockholms brygghistoria i senaste Maltesen ser man också att Stockholm Stad byggde ett bryggeri 1650 som folk kunde hyra in sig på för att brygga sin öl. Inget nytt under solen alltså...

    Mvh
    Marc Schuterman
    Brill & Co

    SvaraRadera
  8. Tack för att du tog dig tid att skriva en såpass utförlig och ingående kommentar Marc, det är precis sånt här vi behöver!

    Precis som du skriver så är det självklart innehållet som är det viktiga. Dock tycker jag fortfarande att frågan är berättigad.

    Säg att Systembolaget får in en hembrygd/provbrygd som varuprov som sedan en leverantör skall få producerad hos ett större bryggeri om lanseringen "går i lås". Finns det någon garanti för att ölet smakar likadant när det kommer från ett större bryggeri som hembrygden panelen drack gjorde? Då tänker jag främst på filtrering, pastörisering och även ingredienser osv. T. ex att man går över till en billigare maltsort när man gör ölet i större skala.

    Sen undrar man ju om detta är lagligt överhuvudtaget. Det känns konstigt om det är så att en hembrygd eller provbrygd som ännu inte produceras i full skala ska kunna konkurrera med ett öl från ett etablerat mikrobryggeri som slåss om de få platserna på hyllorna hos vårt monopol.

    Viktigt att poängtera är att vi varken moraliserar eller anklagar någon, vi bara undrar över hur det går till av rent intresse.

    SvaraRadera
  9. Angående hembrygder vet jag inte hur reglerna ser ut, eftersom vi aldrig har haft anledning att lämna in någon hembrygd. Däremot är det självklart att många av ölproducenterna i vissa fall lämnar in provbrygder i mindre skala till offertprovningarna, eftersom det vore fullständigt orimligt att kräva att de ska brygga hundratals eller tusentals liter bara för att kunna lämna in tre flaskor som varuprov med några få procents chans att de vinner.

    Angående att de ska smaka likadant är givetvis utgångspunkten att ölen ska smaka likadant, även om det är omöjligt att garantera att ölet smakar exakt likdant från batch till batch, och det gäller även när det bryggs på samma bryggverk och i samma skala. Däremot är jag övertygad om att dessa variationer är våldigt små i förhållande till skillnaderna mellan de olika ölen som provades. Dvs vilken av instanserna som helst av ett lanserat öl ska fortfarande rimligtvis ha vunnit provningen, i jämförelse med de andra ölen, allt annat lika.

    Sen förstår jag inte frågan om provbrygder som inte produceras i fullskala som konkurrerar med etablerade mikrobryggerier. Provbrygderna kommer ju ofta från etablerade mikrobryggerier. Att hyllplatserna är få på Systembolaget håller jag med om, men om det skulle innebära att bara bryggerier som funnits i 10 år ska få konkurrera om platserna för att det är så synd om dem annars när det kommer fler som brygger bra öl, vore det en katastrof för svensk ölutveckling. Vi har bara en säljkanal för retail och givetvis måste alla ha samma chans att sälja genom den. Om det sedan innebär hårdare konkurrens om lanseringarna är det bara att bli ännu bättre för alla aktörer. Det är i alla fall min utgångspunkt. Mindre gnäll på systemet som sådant, mer fokus på att prestera ännu bättre.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  10. Kort fråga till Marc - var har Era provbrygder tillverkats? Bara nyfiken. Enligt ryktet så har Skatteverket inte registrerat några sådana brygder - man ser aldrig dessa ute på marknaden som med andra bryggerier.

    Kan Ni redovisa var de bryggts i godkända lokaler hos godkänd producent eller har någons kök få stå plats för Era så kallade etikettmärken, vilket i sådana fall är en skandal både för Er och för SB. Anders Borg kanske är mest intresserad - har Ni betalat skatt för dessa provbrygder - och hur många sådana har producerats per år?

    Du blandar och ger långa svar - men denna fråga kan du svara på med en mening - klarar du testet?

    ////Intresserad

    SvaraRadera
  11. Ovanstående fråga mer riktig till Wicked Wine egentligen - men alla importörer är kålsupare...men om han vet? Så berätta sanningen om branschen. Dom samarbetar med en del involverade vad jag har förstått.

    SvaraRadera
  12. Anonym: Nu har ju dock inte Brill något etikettmärke, utan det är Wicked Wine och Galatea som i sådana fall skall frågas. Du har nog missauppfattat just detta.

    Anledningen till att vi tar upp detta är ganska självklar: Systembolaget har monopol på alkoholhaltiga drycker, och för att citera Magdalena Greger i en artikel jag hittade: "Jag tycker att monopol inte är oproblematiska. Vi har ensamrätt på att försälja varorna och då ska vi säkerställa att alla leverantörer behandlas lika." När t.ex. Mohawk vinner lansering på lansering (Barley Wine, Stitch, båda single hop-ölen i vår och så vidare) så är det inte konstigt att man blir lite fundersam hur det egentligen ligger till. Det känns bara lite märkligt när Oppigårds, Ocean, Nynäs, Sigtunas egna brygder, osv. gång på gång besegras i väldigt ekonomiskt viktiga lanseringar för ett bryggeri. Tanken med dessa bryggningar tror jag från början var goda - att hjälpa bryggerier som år efter år gått back, haft ekonomiska svårigheter, osv att få en ökad produktion och möjlighet till nya investeringar... men jag tror risken finns att det - för "craft beer"-scenen i Sverige i stort - snarare kan stjälpa mer en än hjälpa.

    SvaraRadera
  13. Till Anonym/Intresserad om provbrygderna. Vi har aldrig tillverkat några provbrygder och har aldrig haft någon anledning att göra det. Våra producenter, samma som vi säljer öl från till restauranger och Systembolaget, har ofta ett mindre bryggverk som komplement till det större. Där brygger de experimentbrygder i mindre skala. Inget konstigt med det.

    Det där om Skatteverket, Anders Borg etc förstår jag inte riktigt.

    Frågor riktade till andra importörer (som t.ex. Wicked Wine) är inget jag kan svara på, det får de göra själva. Jag ville bara ge information om hur Systembolagets inköpsprocess ser ut och poängtera att det är ölen som testas och inget annat. Om man sen tycker Systembolaget väljer "rätt" vinnare eller inte är en helt annan fråga. Där finns det säkert tusen olika åsikter.

    SvaraRadera
  14. David, Systembolaget ska vara neutrala mot leverantörerna. De kan inte lägga ut förfrågningar i syfte att hjälpa bryggerier som går dåligt ekonomiskt. Deras förfrågningar utgår från vad konsumenterna förväntas vilja ha för produkter i termer av ölstil etc. Om Systembolaget skulle börja ge riktade förfrågningar utefter enskilda bryggeriers ekonomiska situation skulle hela poängen med opartiskhet försvinna.

    Den stora orättvisan jämfört med en avreglerad marknad är att det är en "vinnaren tar allt"-marknad där den som vinner en lansering får sälja väldigt stora volymer medan alla andra får sälja noll. På en avreglerad marknad skulle försäljningen vara uppdelad på massa olika produkter. Jag skulle gärna se att SB köpte in topp 3 på varje lansering istället för bara vinnaren, men det skulle å andra sidan kräva tre gånger så stora butiker med nuvarande butikssystem och det är nog inte realistiskt. En anna möjlighet vore att göra om modulsystemet och ha ett mindre antal specialbutiker vilket är något jag själv förordar (på samma sätt som det finns delikatessaffärer för andra typer av produkter).

    SvaraRadera
  15. Sorry David, mitt namn föll visst bort i inlägget ovan.

    Vill alltid stå för det jag skriver :)

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  16. Hej, ja, det har du givetvis rätt i. Är väl mest det som getts som förklaring i vissa intervjuer.

    http://www.ofiltrerat.se/2010/03/jessica-heidrich.html

    SvaraRadera
  17. Alltså, uttryckte mig nog lite klumpigt, men skulle tro att bryggerier som har "överkapacitet" givetvis tjänar en hacka på att låta legobrygga öl för företag för att få in kapital - men det vore ju märkligt om inte Systembolaget var neutrala när de provade produkterna.

    SvaraRadera
  18. Jo, det är "vinnaren tar allt"-marknaden som du skriver om som jag bl.a. är väldigt tveksam till. Det känns helt enkelt väldigt märkligt att det kan lämnas in 24(?) olika IPA från Skandinavien och enbart en ska få säljas. Det betyder ju att 23 stycken öl inte ska finnas tillgängliga.

    SvaraRadera
  19. Måste bara få göra ett inlägg angående bryggning. Som bryggare så brygger jag samma öl likadant varje gång - samma mäsktemp (+/-0,5 grader), jästemp (22 grader), tillvägagångssätt bryggtekniskt (se på klockan),recept med mera och resultatet blir så lika som det bara går.

    Detta har testats på kundgrupper med olika batcher och framförallt som bryggare så avsmakar du din egen öl. Det är en bra bryggares plikt att ens produkter är så lika som det bara går (det får inte vara uppenbara skillnader) - annars så är man hembryggare som brygger en öl åt gången för att det pinsamma ej ska uppstå.

    Nedvärdera inte kunskapen hos de bra bryggarna i Sverige genom att skylla på "batch till batch"-problemet för det handlar bara om okunskap.

    Hur provbrygder sker på andra bryggerier eller hos etikett-bryggande leverantörer vet jag inte (kan ha en aning) - men på Oceanbryggeriet brygger vi 1500 liter för att Systembolaget ska få sina 1,5 liter och resten går till pub / restaurang på fat eller cask (ibland på flaska men ytterst sällan).

    En fråga är väl hur en produkt kan komma in genom konsumentpanelen då den produkten mig veterligen inte fanns då panelen senast hade möte?

    Drick förnuftig men väl

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  20. Thomas, jag har stor respekt för dig som bryggare och dina bryggkunskaper. Själv är jag ingen bryggare, men som importör har jag kontakt med en mängd olika bryggare och har faktiskt också snappat upp ett och annat från dem + även andra respekterade bryggare som vi inte jobbar med. Till exempel att malt och humle kan variera från sändning till sändning trots att de heter samma sak och beställs från samma leverantör. Det är ingenting jag har hittat på själv, utan något som duktiga och erfarna bryggare (både svenska och utländska) har sagt till mig. Om du har en annan uppfattning är det fine, men det kan vara bra att veta att alla bryggare i så fall inte har samma uppfattning i det avseendet.


    Angående konsumentpanelen är ledtiden från provning till lansering inte alltid samma, utan Systembolaget kan själva i viss mån välja om de som vinner ska lanseras nästa halvår eller ett år senare. Har ingen aning om när den produkten du syftar på provades i panelen, men de kan också byta namn ibland. Tror t.ex. att St Eriks IPA hette St Eriks Röd från början (om man kollar i Systembolagets listningar på konsumentpanelvinnare står det så om jag inte minns helt fel).

    David, ditt exempel med Skandinavisk IPA är ett bra exempel. Vi hade flera öl med i den provningen som är väldigt uppskattade på restaurangmarknaden och flera har mycket högt anseende internationellt. T.ex. Mikkeller Green Gold som kom tvåa och nyligen vann Guld på SBWF. Jag tror den hade sålt bra, liksom flera av de andra som inte vann, men det är bara att acceptera att det är Systembolagets tre provare som sätter poängen och med bara en vinnare kan man vara säker på att det finns många bra öl som inte vinner. Det är bara att jobba vidare och nu kommer samma öl som Mikkeller Green Easter IPA och säljs i typ tre veckor. Klart det är en enorm skillnad mot en fast lansering men det blir iallafall en chans för folk att få prova den.

    SvaraRadera
  21. Marc, när vi ändå är inne på skandinavisk ursprung, på vilket skandinaviskt bryggeri tillverkas Mikkeller Green Ipa?Vad jag förstår har väl lanseringen av Jackie Brown med samma ursprung bryggd i Belgien skapat en hel del debatt i branchen. Enligt vad jag förstår så kan inte SB sina egna inköpsvillkoren utan verkar haft egna tolkningar som ej överenstämmer med EU förordningen som villkoren hänvisar till...

    SvaraRadera
  22. En bidragande orsak till det här inlägget var de intressanta påpekanden som finns här http://goodmorningbeerlovers.blogspot.com/2010/11/galatea-for-mycket-nu.html#comments

    Jag tror inte att att "E4:an in på bolaget"-kommentarerna helt kan sakna grund. Det kanske finns en rimlig förklaring, men det är sjukt märkligt att detta kommer upp på tal ens. Eller är det personer som bara är fulla av skit som skriver detta?

    SvaraRadera
  23. Hej Anonym,
    Både Mikkeller Green Gold och Mikkeller Jackie Brown bryggs i dagsläget på De Proef i Belgien. Det är det bryggeri som de flesta Mikkeller-ölen är bryggt på. Andra är Nøgne Ø och BrewDog. Anledningen till att det kvalar in under Skandinavien är för att Systembolagets ursprung går efter var producenten hör hemma, dvs varje producent har ett urspring och i Mikkellers fall är det Danmark. På samma sätt som Heineken räknas som holländskt även om det är bryggt i Sverige, Nokia räknas som finskt mobiltelefonföretag även om telefonerna sätts ihop i Kina eller HM räknas som svenskt klädmärke fast kläderna är producerade Indien.

    Så ser reglerna ut idag och om man inte känner till det kanske man tycker det är konstigt, men då ska man samtidigt ta sig en funderare på hur det vore om det var tvärt om, dvs om det var brygglandet som styrde ursprungsmärkningen. I så fall skulle alla producenter kunna offerera öl på alla ursprung, förutsatt att de bryggde ölet i det aktuella landet. Dvs för en förfrågan för öl med ursprung Sverige skulle alla världens bryggerier kunna offerera sina öl och vinnaren skulle bryggas på ett bryggeri i Sverige.

    Den "debatt" du talar om har jag främst mött i form av missnöje från svenska bryggerier. Restaurangkunder, konsumenter, Systembolaget och andra utländska bryggerier tycker inte att det är något konstigt. Och ingen av de som sagt att de tycker det är fel att Mikkeller klassas som ursprung Danmark har någonsin kommit med ett svar på om de hellre skulle vilja att det var tvärt om, dvs att ölproducenter från hela världen skulle kunna offerera på förfrågningar med ursprung Sverige.

    Nu kommer det iofs så att Livsmedelsverket (tror jag, eller någon annan myndighet) håller på att se över ursprungsmärkningsfrågan rent generellt, alltså inte bara för alkoholhaltiga drycker, och reglerna kan komma att se annorlunda ut om ett eller två år. Men tills vidare gäller de regler som gällt fram tills nu och som jag redogjort för ovan.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  24. Något som jag undrar över är vilka dessa "tre provare" är. Kan man vara helt säker på att provningarna verkligen är blinda och opartiska? Eftersom det är så ekonomiskt viktiga lanseringar för många bryggerier och leverantörer antar man att det bör finnas bokföring och vittnen på att allt går rätt till.

    Artiklar i stil med denna gör att jag alltmer tvivlar på hur "seriösa" Systembolaget (eller deras anställda) är med att följa sina egna lagar och regler: http://www.wownews.se/?a=7531

    SvaraRadera
  25. Marc, det du nu redogjort för är SB egenhändiga tolkning av ursprungsland. Den som gjort sin läxa och läst förordningen som Inköpvillkoren hänvisar till vet att deras tolkning ej har stöd i den texten. Det är inte korrekt att prata i termer att Nokias telefoner "räknas"som finska osv. utan det handlar om ett monopol som är maktfullkommligt och glömmer att även dom står under EU/ Sveriges lagar och förordningar. En Mikeller brygd i Belgien har belgiskt ursprung och inget annat...

    SvaraRadera
  26. Fredrik, de tre provarna är ölinköparen plus två personer till. Det är inte officiellt vilka som provat en specifik offertrunda. Kan man vara säker på att provningarna verkligen är blinda och opartiska? Eftersom ingen av oss får vara med och kolla kan man väl inte det, utan det handlar om förtroende. Personligen tror jag verkligen att provningarna är blinda och opartiska. Samtidigt ska jag erkänna att jag upplever det som att det finns ett mått av "slumpfaktor" eftersom provningsordningen kan spela roll och de tre provarnas smak behöver ju verkligen inte vara samma som din eller min.

    Anonym, Systembolaget är vår viktigaste kund och de har massa regler som jag ska förhålla mig till. Vad gäller ursprungsmärkningen sammanfaller Systembolagets regler (och de är inte nya) med vad jag själv anser är rimligt och jag har därför ingen anledning att börja offerera produkterna med en annan ursprungsangivelse än den Systembolaget använder sig av. Låt mig ställa en motfråga. Tycker du att det vore bättre om alla världens bryggerier fick tävla om förfrågningarna med ursprung Sverige, om de köpte bryggkapacitet på något bryggeri här? Jag tror det verkligen skulle göra det svårt för svenska mikrobryggerier att kunna konkurrera och få ut sina egna produkter.

    SvaraRadera
  27. Intressant debatt som pågår här!

    Jag skull vilja börja med att kommentera anonym som sa "Ett fall för Ölfrämjandet att rota i?"... Galatea har just köpt in sig i Sigtuna och på SÖF:s hemsida beklagar man ett fel i Maltesen korsord. Om det skall grävas får nog andra stå för det... (c;

    Marc, det här med ursprungsland ligger oss i Nynäshamn varmt om hjärtat varför jag undrar vilka regler (SB) du hänvisar till? I inköpsvillkorens definitionen av ursprungsland så hänvisar SB till två EU förordningar och inget annat. Eller har du en annan inköpspärm än vi?

    Tony Magnusson
    Nynäshamns Ångbryggeri AB

    SvaraRadera
  28. Tjena Tony,
    Jag delar er entusiasm för ursprungsfrågan :)

    För min del har jag tre SB-källor till varför jag anser att SB uppfattar ursprungsfrågan som jag gör:
    1. Inköparen har beskrivit hur SB tillämpar ursprungsfrågan.
    2. Kategorichefen (dvs inköparens chef) har beskrivit hur SB tillämpar ursprungsfrågan.
    3. Systembolagets faktiska tillämpning under de år jag jobbat i branschen har fungerat på detta sätt.

    Jag har inte sett någon anledning att ifrågasätta vare sig inköparens, kategorichefens eller tidigare inköpares och kategorichefers tolkning och tillämpning av sina egna regler, speciellt som jag dessutom tycker de är rimliga.

    Personligen ser jag dessutom denna tillämpning som klart fördelaktig för svenska mikrobryggerier (inkl Nynäshamn) jämfört med om regeln vore utformad tvärt om. Eller skulle du hellre föredra om flera hundra bryggerier från hela världen konkurrerade om förfrågningar på IPA med ursprung Sverige så länge vinnaren hyrde bryggkapacitet i Sverige?

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  29. Haha, kan vara en av dom bättre debatterna på väääääldigt länge.
    Det som egentligen står för dörren är att hela SB´s monopol kan ryka på alla punkter, det som pågår är liksom inte i närheten av en butikschef som får en klocka!
    Hela grejjen är som att påstå att det är fria val i Burma/Nord Korea.
    Vi pratar om ett monopol.
    EN kanal, och det skulle inte gå lurt till, tjenare!

    SvaraRadera
  30. Marc, när vi började svara på offertförfrågningar fån SB så läste vi inköpsvillkoren och de förordningar som de hänvisade till och vi applåderade när tex. Millingstorps öl flaggades om till tyskt för några år sedan. Vi blev därefter upprörda när Jackie Brown tilläts delta i en skandinavisk förfrågan och när sedan Dugges Lager No. 1 med ursprungsland Sverige tilläts bryggas i Belgien så förstod vi ärligt talat ingenting. Vi kunde inte drömma om att SB har en tolkning som inte finner stöd i förordningarna dom själva hänvisar till...

    Angående din fråga: Om ursprungslandet angetts till Sverige och ölen bryggs i Sverige så är allt helt i sin ordning. Sedan får man som Bingebo säger tycka vad man vill om etikett, licens, och kontrakts-bryggning.

    // Tony

    SvaraRadera
  31. Tony, vi har uppenbarligen gjort olika tolkningar av Systembolagets regler och det är väl iofs ett tecken på att informationen inte har varit helt klar.

    Som jag sa är jag för egen del övertygad om att den nuvarande tillämpningen är till stor fördel för svenska mikrobryggerierna jämfört med den omvända, och kan därför tycka att det är synd att ni driver den linjen så hårt. Men det är förstås er sak att driva frågan åt det håll ni tycker är lämpligt.

    Om Systembolagets syn skulle ändras till att bli tvärt emot hur det är nu, tror jag inte det skulle dröja länge innan vi har ett jättestort kontraktsbryggeri i Sverige som får stå för alla bryggningar som utländska producenter offererat på förfrågningarna med ursprung Sverige. Och det tror jag skulle ta död på många svenska mikrobryggeriers möjligheter. Det går tyvärr inte att både äta kakan och samtidigt ha den kvar.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  32. Marc: Vet inte vilka bryggare du talat med - men jag köper alltid min malt från samma leverantör (Thomas Fawcett), där får jag en maltspecifikation för varje mältning som jag kan jämföra med och sedan mot förmodan skulle kunna kompensera emot i mina recept.

    Humlen samma sak - bitterhumlens alphasyra styr hur mycket du behöver använda. Jag har en filosofi att alltid använda så färsk humle som möjligt. Jag använder i de flesta recept två bitterhumlesorter (Perke/Pilgrim) för att humlen ska gå åt. Använder dessutom pellets (har en whirlpool som möjliggör detta) vilket underlättar kvalitén.

    Vidhåller att man som bryggare kan om man vill producera produkter som uppfattas lika mellan batcher om man brygger vanlig normal öl, även som liten bryggare. Kanske mer än ett större bryggeri egentligen (har studerat bryggprotokoll från Beamish en gång i tiden på Irland då jag fick en förfrågan om att brygga en licensprodukt men tackade nej).

    I övrigt är jag och Tony på Nynäshamn helt och komplett överens i alla frågor :)

    Thomas Bingebo'
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  33. Marc, det där med kakan förstod jag inte riktigt men den situation som du varnar för är ju redan här. Tomp (Guldkällan) och Janake (Bagge) brygger hos Åbro, Galatea hos Åbro, Slottskällan, Jämtland och nu med säkerhet hos Sigtuna. Dessutom brygger ju Wicked Wine hos Sigtuna. Det finns säkert fler om jag får tänka efter lite...

    Det som är så tragikomiskt är att när väl Systembolaget upptäckte att det fanns svenska småbryggerier som gjorde intressanta öl och anpassade offerterna efter detta så dök detta nya fenomen upp lika fort.

    // Tony

    SvaraRadera
  34. Thomas, du har säkert bra poänger, jag bara säger vad bryggare som jag har mycket stort förtroende för har sagt mig.

    Tony, även om ni nu inte gillar kontraktsbryggning av princip (jag uppfattar det så) är det en affärsmodell som ligger i tiden och som blir allt vanligare, och den kommer nog växa ännu mer framöver. Det som jag ser som faran är att öppna upp för alla världens bryggerier att konkurrera om alla ursprung, inklusive Sverige. De du nämner är väldigt få i förhållande till de tusentals bryggerier i världen som gärna skulle vara med och konkurrera om stora lanseringar. Visserligen skulle det göra ursprungsfrågan meningslös och vi kanske skulle få ett ökat fokus på ölstilar (vilket inte behöver vara helt fel) men jag tror inte att det skulle vara till fördel för svenska mikrobryggarscenen. Iofs, som importör skulle vi kunna skicka in offerter på heltid så tangentbordet glöder, och mångdubbla våra chanser att få in något, men jag skulle helst slippa den utvecklingen ändå. :)

    Sen tror jag inte att Systembolaget bara upptäckte själva mikrobryggerierna - jag tror de upptäckte konsumenternas efterfrågan på bra öl, och där ligger enligt mina erfarenheter de flestas fokus på innehållet i flaskan.

    SvaraRadera
  35. Kan ju tillägga att de svenska bryggerier som kontraktsbrygger åt andra gör ju det efter egen fri vilja. I Sigtunas fall har det inneburit att de (och därmed vi också) missat lanseringar av Sigtuna-öl till förmån för Mohawk-öl som bryggts eller kommer bryggas på Sigtuna. Om det sedan var rätt eller fel för dem kan bara de själva svara på.

    SvaraRadera
  36. Ursprungsland är viktigt, men enligt SB så får inte jag lägga Göteborgsportern på White Gypsy på Irland vars bryggare jag bryggde åt på Messrs Maguire där denna porter bryggdes ursprunglingen på ett liknande recept skrivet av mig. Jag skulle kunna be Cuilan att offertera på en irländsk porter / stout men sedan brygga den här i Göteborg. Men detta ska tydligen då inte fungera vilket är bra. Men tvärt om verkar fungera.

    Sedan så handlar det en del om ekonomi - vad jag förstår så är den finansiella situationen svår hos en del av de sysslar med etikettbryggning / kontraktsbryggning (oberoende väg) istället för att bygga sina egna varumärken - men som jag sagt tidigare så får man som bryggeri välja sin väg att gå, men konsumenterna bör dock få veta vad dom dricker - och jag som bryggare vill helst slippa svara på frågor om hur andras öl kommer till - för tro mig dom frågorna får man alltid - oavsett om det är "stort" eller "litet" bryggeri.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  37. Vad gäller ursprung kan det vara värt att fundera över vari det viktiga består. Tittar man på de svenska bryggerierna är det inte ovanligt att:

    Malten kommer från England, Tyskland, Belgien mm.

    Humlen kommer från England, Tyskland, Tjeckien, USA, Nya Zeeland mm.

    Jästen kommer från England, Tyskland, Belgien mm.

    Vattnet får tillsatser för att ge det en viss hårdhet/mjukhet som i Tjeckien mm.

    Ölstilarna kommer från England, Tyskland, Belgien, USA mm.

    Flaskorna kommer från Tyskland.

    Bryggutrystningen kommer från Tyskland, Kina mm.


    Och listan ovanför ser likadan ut för mängder med bryggerier i mängder av olika länder. Att många av våra kunder inte ser GPS-koorinaterna där alla dessa utländska beståndsdelar blandas ihop som en avgörande faktor för hur de värderar ett öl tycker jag bara är sunt.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  38. Men Marc - du blandar äpplen och päron (inte ens det).

    Dansk skinka får ej paketeras om som den gjordes till svensk. Så det är bara löjligt att påstå att råvarorna skulle ha någon betydelse. Det är tillverkningsstället som är det viktigaste. Svensk öl bryggs i Sverige oavsett om malt / humle / jäst kommer från utländska leverantörer / odlare. Bara befängt att påstå något annat. Svensk öl - men jag kan gladeligen skriva på flaskan eller i våra produktblad (som det också står) var humlen och malten kommer ifrån.

    Bara att titta på skandaler inom övrig livsmedelsindustri - kycklingens ursprung, grisens ursprung med mera.

    Vilda Västern hör kanske hemma där - men inte hos hantverksbryggare i Sverige som jag hoppas står för det dom producerar inom landet med egen etikett och på sin egna anläggning. Om så inte är fallet bör konsumenten informeras.

    Ex. Liceanbryggd / Kontraktbryggd hos XXXX Bryggeri (Land)

    Men som sann ateist och medborgare så tror jag att ärlighet varar längst :)

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  39. Var och en får dra sina egna slutsatser om vad som är löjligt, Thomas. Personligen kan jag tycka att jantelagen på många sätt är löjlig.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  40. Marc, nu får du sansa dig!

    Ta och läs förordningarna som inköpsvillkoren hänvisar till så behöver du inte skjuta vilt från höften längre! Det där med ursrungsland är inte så komplicerat som många tror och begrepp som licensbryggning, varumärkes hemvist osv. finns inte ens nämnt i dessa texter.

    // Tony

    SvaraRadera
  41. Jantelagen - bara som avslutning från mig i denna blogg.

    Du skall inte tro att du är något.
    Du skall inte tro att du är lika god som vi.
    Du skall inte tro att du är klokare än vi.
    Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
    Du skall inte tro att du vet mer än vi.
    Du skall inte tro att du är förmer än vi.
    Du skall inte tro att du duger till något.
    Du skall inte skratta åt oss.
    Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
    Du skall inte tro att du kan lära oss något.
    I boken tillfogas senare ett elfte bud, som brukar kallas ”Jantelagens strafflag”[2]. Den är formulerad som en fråga och lyder:

    11. Tror du inte att vi vet något om dig?

    Användningen av strafflagen beskrivs bäst genom ett citat:

    ”Den enda fras som utgör Jantes strafflag, var således mycket innehållsrik. Den omfattade allt, och så måste den också vara skriven, för absolut ingenting var tillåtet. Den var också utformad som en anklagelse, med alla slags ospecificerad brott i utsikt. Dessutom var den, allt efter tonfallet, lämplig för utpressning och förledelse till brott, och den kunde också vara det bästa försvarsmedlet." (Ur kapitlet ”Du tror kanske inte att jag vet någonting om dig”)

    Thomas Bingebo
    Filosofie Magister i Historia
    och Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  42. Det verkar ju helt enkelt som att de här förordningarna är oklara när det kommer till öl (och andra produkter) som inte har samma ursprungsplats som produktionsplats. Eller? Jag antar att företaget Mikkeller är registrerat i Danmark? Om så, så kan jag hålla med om att det är en dansk produkt även om den råkar vara "Made in Belgium".

    En annan spännande fråga som har lite med det här att göra är ju vad som händer med Mohawk nu när Galatea köpt in sig hos Sigtuna. Kommer de tillåta att en konkurrent brygger på ett bryggeri som de är delägare i, när de dessutom har sitt eget "etikettmärke" som de skulle kunna brygga där?

    SvaraRadera
  43. Jag är jättesansad Tony. Jag har ingen anledning att inte vara sansad.

    För det första. Vad gäller ursprungsfrågan har jag redan sagt att vi gjort precis som Systembolaget har sagt åt oss att göra och följt samma tillämpning som Systembolaget själva har följt i flera år. För mig är det det relevanta. Om någon inte delar Systembolagets uppfattning i Systembolagets tillämpning av Systembolagets regler är det ingenting jag ska behöva klä skott för bara för att vi tillämpar reglerna på samma sätt som Systembolaget.

    För det andra. Jag ville poängtera att jag tycker Systembolagets nuvarande tillämpning av ursprungsregeln dessutom är till fördel för de svenska mikobryggerierna jämfört med om den fungerade tvärt om.

    För det tredje. Alldeles oavsett hur regeln tillämpas av Systembolaget ville jag samtidigt påvisa att frågan i sig för många är av begrensat intresse. Det har inget med tillämpningen av reglerna att göra utan med en värdering av frågan i sig.

    Om du bedömer det som att skjuta vilt från höften är det ok med mig. Jag har iallafall försökt att vara tydlig.

    SvaraRadera
  44. Johan, det är endast de produkter som särskilt nämns i texten som skall undantagas från den allmänna texten om ursprungsland.

    // Tony

    SvaraRadera
  45. Intressant att det blev en så stor diskussion kring detta. Det visar hursomhelst att det verkar finnas lite olika bilder av det hela...

    Marc: Ang. kontraktsbryggningar av fri vilja och egna missade lanseringar, så är det ju förståeligt att man som litet bryggeri tar chansen att brygga en produkt, även om man har förlorat lanseringen av sitt eget öl. Så det har jag i många fall full förståelse för.

    Men det här är ju egentligen en väldigt komplex fråga. Det grundar sig nog ändå i att Systembolagets inköpsrutiner knappast kan vara helt perfekta, och att det är mycket som borde göras - t.ex. som du nämnde att fler produkter än en vinner lanseringen, att införa specialbutiker osv.

    På hela taget kan jag väl säga att jag inte tycker nog ont om några bryggare i sig, men med tanke på alla åsikter som finns om det här fenomenet, att det förekommer rykten om att vissa leverantörer kan ta "E4:an in på bolaget" osv. gör ju att det väcks frågor, såsom om alla behandlas lika, är provningarna så neutrala som det sägs, fungerar den här typen av inköpssystem ("vinnaren tar allt"), kan det finnas förklaringar såsom att de prisnivåer bolaget sätter gynnar vissa aktörer och så vidare.

    Vissa tankar jag haft har ju t.ex. besvarats. Till exempel hur en produkt som till synes inte eftersöktes i bolagets offertförfrågan kom in.

    SvaraRadera
  46. Way of topic:

    Hur de medelmåttiga till usla Mohawk ölen har kommit till bolaget är ett mysterium... 3 st IPA?! Ingen av dem höll måttet, borde det inte var rimligt att bara lansera 1 istället för 3 fiaskon?! Har bryggaren aldrig smakat en vettig IPA eller!? Och deras "Barleywine" ska vi inte ens snacka om. Jag menar vad är det frågan om här egentligen?! Behövs lite arga toner här känner jag ;)

    / Arga Djävulen

    SvaraRadera
  47. Hejsan vilken diskussion, härligt. Måste få lägga mig i lite.

    Thomas: Angående smak batch efter batch så tror jag nog att det krävs enorma resurser om man ska klara av målat. Att alla öl av ett visst märke ska smaka lika. 0,5 grader mäsktemp hit, två minuter längre mäskning dit, lastbil som kör förbi och skapar vibrationer... jag tvivlar på att alla bryggare äns satsar så stort. I mitt tycke gör det inte hela värden om en öl smakar lite annorlunda nu och då, bara inte för mycjet annorlunda. Den största variationen i smak tillskriver jag allt tillfälle, temp, sällskap, mina egna smaklökar m.m.

    Bara några frågor (alla frågor utan ironi), justerar du ditt vatten själv? Om jag skulle brygga öl i Falköping så skulle jag inte ha samma vatten på sommaren som på vintern. Vattenverket ändrar behandlingen på vattnet med årstiden.

    Du nämner själv att du försöker att använda så färsk humle som möjligt och refererar till alfasyror men alla andra smakkomponeter i humlen som inte är standardiserade. det är väl inte alfasyran som luktar? Vilka garantier har du från dina leverantörer att du får deras "färskaste" humle.

    När du nämner Thomas Fawcett så undrar jag, använder du alltid samma kornsort? har den alltid legat lika länge innan den mältas, justerar du för ändrade förhållande mellan alfaamylas/beta amylas?

    Har du lika stora jäskärl, även detta har jag hört spelar roll. Rochefort är det väl som fick byta recept när de skaffade stående jästankar?

    Egentligen hammnar vi väl aningn off topic men flera kanske är intresserade av bryggtekniska saker. Jag gillar att drick öl men jag gillar minst lika mycket att läsa om öl.

    /Uffe
    Grönahuset

    Som inte har en aning om hur jag får det att stå överst.

    SvaraRadera
  48. Jag fortsätter: Marc>>>
    Visst tusan blir en öl som bryggs i Tyskland Tysk och inte Svensk. Jag tänker på Millingstorp som vill utge sig för att vara ett Svenskt bryggeri men det är många år sedan de slutade vara detta. Efter påtryckningar av bland andra undertecknad ändrades deras ursprungsbeteckning till tysk. Vilket gör att de måste sälja mer öl för att få vara i ordinarie sortimentet än om de räknas som svenska. Det ända Systembolaget hänvisade till var att leverantören skulle uppge ursprungsland. Jag tycker gott att du ska skriva Belgien på Mikeller... Det kallas konsumentupplysning.

    /Uffe (Grönahuset)

    SvaraRadera
  49. en sista innan jag lämnar ordet fritt igen i den mest uppfriskande debatten på länge, faktiskt den en av de få debatterna.

    Själv tyckte jag att det var konstigt att ett tag tycktes allt komma från Oppigård. Nu heterr det St Eriks eller Mohawk. Jag har en liten teori som jag själv ska spräcka lite på slutet. Om jag bjuder in 20 personer, inte ölnördar men sådan som gärna väljer något nytt på hyllorna. Jag tror att flertalet av dessa hellre föredrar St Eriks IPA än Stone India Pale Ale t.ex. Den är mera lättillgänglig och det tycker jag gäller för hela serien. Om samma resonemang gäller för Mohawk känner jag mig lite tveksam till. Kanske kan man i alla fall gissa på att det ofta är samma människor som bedömmer ölen. Smakpreferensen blir ju då lika varje gång.

    /Uffe

    SvaraRadera
  50. Tjena Uffe,
    Jag respekterar din syn på ursprungsfrågan och alla har rätt till sin personliga uppfattning.

    En av anledningarna till att vi använder den ursprungsklassning vi gör, där t ex Mikkelleröl klassas som danska oavsett i vilket land de bryggs, är att vi själva anser den vara rimlig. Men förutom det är det faktiskt så att den klassningen också används i stort sett genomgående i den ölvärld vi rör oss i:
    * Svenska monopolet Systembolaget använder den klassningen.
    * Finska monopolet Alko använder den klassningen.
    * Norska monopolet Vinmonopolet använder den klassningen.
    * De största internationella ölsidorna RateBeer och BeerAdvocate använder den klassningen.
    * Danska ölfrämjandet Danske Ølentusiaster använder den klassningen.
    * Mikkellers amerikanska importör Shelton Brothers använder den klassningen.
    * Vi har mig veterligen aldrig haft någon kund som har ifrågasatt den klassningen.
    * Mikkeller själv använder den klassningen.
    Osv osv.

    Jag tror faktiskt att det skulle leda till mycket större förvirring hos konsumenterna om vi valde att använda oss av en annan ursprungsklassning än den gängse vedertagna hos aktöerna ovan.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  51. Uffe, angående smakpreferenser etc tror jag att du har en poäng. En av de tre provarna är konstant, nämligen inköparen. De andra två kan variera men om och hur mycket de varierar vet nog ingen utomstående.

    En väldigt intressant och talande bild av hur olika smak och doft uppfattas, fick jag när alla leverantörer inbjöds till att besöka Systembolagets provningsrum för en genomgång av hur provningsprocessen fungerar. Vi fick då också prova att göra en provning på samma sätt som de görs av Systembolaget. Alla leverantörsrepresentanter delades in i grupper om tre personer, och var och en hade fyra glas rött vin framför sig. På en whiteboard-tavla stod skrivet en doft- och smakbeskrivning på det vin som eftersöktes, och vi skulle individuellt och under tystnad prova de fyra vinerna och sätta poäng efter hur bra de stämde överens med beskrivningen. Sedan räknade vi ihop poängen för respektive vin i våra grupper om tre, och rapporterade till provningsledaren som skrev upp poängen på tavlan. Enligt provningsledaren skulle det vara ganska enkelt att hitta rätt vin av de fyra. Men faktum var att trots att alla som var där var mycket vana provare från branschen fick nästan alla viner lika mycket poäng! Åtminstone var det omöjligt att hitta någon tydlig vinnare, och då var vi ändå väldigt många erfarna provare som satte poäng. Väldigt insiktsfullt tyckte många.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  52. Jag ska sjösätta en annan fråga som ni kan fundera lite på. I provningarna som sker på systembolaget sker det ofta att produkter kommer på samma poäng, men bara en av dem köps in. Hur avgör de vilken som ska köpas in eftersom det aldrig redovisas ?? Har även varit med om att produkter fått mer poäng än den som köps in, och bolaget har valt en annan med lägre poäng även om det var ett tag sedan.

    När det gäller provbryggder in till Systembolaget kan jag bara svara för hur Slottskällan gör med sina produkter och där görs allt på bryggeriet, numera i en braumeister.

    /Jonas H - En av grundarna till Slottskällans för lääääänge sedan därefter aktiv ett tag på Åland på Stallhagens Bryggeri.
    Numera förvirrad bloggare mm

    SvaraRadera
  53. Jonas, bra fråga :) Förutom att ge poäng sätter provarna även en ranking över de provade produkterna (1:a, 2:a osv). Om det finns fler produkter som hamnar på högsta poäng är det den produkt som har högst ranking som vinner. Och om det även då skulle vara lika tror jag att det hela avgörs med lottning. Men det tror jag är väldigt ovanligt.

    Att inköpt produkt inte haft högsta poäng i provningen borde rimligtvis endast förekomma då produkten med högst poäng fått någon typ av förhinder. Vid säsongslanseringarna typ Påsk och Jul är det ofta flera olika förfrågningar för olika ursprung, och då kan öl med lägre poäng laneras framför öl med högre poäng. Exempelvis till Påsklanseringarna 2011 provades 20 utländska specialöl och endast 1 köptes in, trots att flera av de andra fick högre poäng än 2 av de 4 svenska specialöl som köptes in efter provning (ytterligare 3 svenska är direktkvalificerade på tidigare års meriter utan att behöva gå igenom provning). Detta är då möjligt för att de köps in genom olika offertreferenser.

    Även Dugges har precis som Slottskällan en Braumeister.

    SvaraRadera
  54. Måste försöka kolla men den produkten som fick högst hade i alla fall INTE ngr förhinder från leverantörens sida, det andra är jag osäker på eftersom jag inte minns de andra provade produkterna.

    SvaraRadera
  55. Enormt intressant läsning.
    Som både retar, förklarar och förvånar.

    En tanke som slog mig, varifrån kommer exempelvis Bashah ? (Brewdog VS Stone)

    Finns ju förvisso inga mängder av dessa "sammarbeten" men det var ändå en tanke som slog mig.

    Hursomhelst tycker jag att det vore mycket trevligt om det stod att finna på flaskan var det bryggdes!

    / Daniel

    SvaraRadera
  56. Har kikat lite på senaste årets lanseringar. Jag tog med både tillfälliga, strategiska och extra lanseringar, men inte "mitt-i-månaden". Vet inte om man överreagerat, men...

    Mikrobryggerier kontra Wicked Wine (Mohawk)/Galatea (St eriks). Tillfälliga och fasta lanseringar. Från och med februari, till februari

    Dugges (6) (2 fasta, 2 säsongssortiment)
    Oppigårds (6) (3 i säsongssortiment)
    Sigtuna (6) (3 i säsongssortiment)
    Nynäshamns (5) (1 i säsong)
    Slottskällan (4) (3 isäsongssortiment)
    Jämtlands (2) (1 i säsongssortiment)
    Nils oscar (6) (3 i säsongssortiment)
    Gotlands (3)
    Grebbestad (2)
    Ocean (2)

    Mohawk + MNM (10) (1 fast, 7 i säsongssortiment)
    St Eriks (5) (2 fasta, 3 säsongssortiment)

    Med reservation för att jag kan ha missat något.

    SvaraRadera
  57. hur menar du? tycker du att systembolaget i sin monopolställning som återförsäljare borde förbjuda kontraktsbryggning för att just du är skeptisk till det? vad mer som du personligen inte gillar borde de förbjuda? lågprisöl på burk? de där vinerna du ändå aldrig köper?

    SvaraRadera
  58. inlägget innan blev visst precis borttaget. kanske lika bra det...

    SvaraRadera
  59. Anonym: Inlägget jag skrev kändes aningen rörigt, så tog bort det och tänkte skriva om det. Kanske är bättre att återkomma när jag är pigg, men...

    För att svara på dina frågor.
    Nej, jag är inte helt emot kontraktsbryggning - förutsatt att det går till på rätt sätt. När folk skriver "att det är uppenbart att ölen producerats hemma" blir man lite fundersam. Kontraktsbryggare bör alltså gå igenom ett bryggeri först, testbrygga ölen där, sedan skicka in ölet till bolaget för provning.

    SvaraRadera
  60. Uffe Gröna huset:

    Alltid samma malt från Thomas Fwcett. MAris Otter bas-malt. Har ibland lånat ut malt och fått tillbaka annan sort som då använts i en del specialöl, men det är ett stort undantag.

    Vatten - kompenserar vattnets stora brist på salter med kalciumklorid och kalciumsulfat. Använder också Murphys Yeast Vit (jästnäring) som kompenserar mot en del brister i vattnet. Viktigt för klarning av öl samt jäsningen.

    Jästanken är på 10 engelska barrels som den övriga utrustningen, fd Jämtlands Bryggeri och före det Gamlestadens Bryggeri. Brygger alltid 10 bbl. Fyller cokså i ett bryggprotokoll med all väsentlig fakta.

    Inmäskningstid, utmäskningstid, vatten:malt, temperaturer, lakningstid, överförningstid till kok, koktid, när humlen åker i, överförning, jästemp + efterjäsningsförfarande - överförning till lagringstank, temperaturer lagring, filtrering, tider med mera.

    Så npga som det går att brygga utan ett helt lab bakom sig :) och så har jag alltid bryggt under mina tio år som bryggare.

    Humlen går att spåra bakåt från leverantör till producent. Köper all humle från Charles Faram förutom den ekologiska som jag köper direkt från Tyskland. Samma sak som med malten - finns specifikation på varje sändning / årgång.

    Kompenserar naturligtvis då jag räknar hur mycket humle det behövs för beska. Arom eller 30 minutershumlen är mängd - ger väldigt lite beska eftersom den ej är med i koket hela tiden.

    Beskan på mitt bryggverk räknas enligt följande:

    (Vol x BU) / (0,4 x 0,75 x (Alpha/100) x 1000) = gram humle.

    Lite om bryggning på Ocean.

    Mvh
    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  61. Glömde jästankar - naturligtvis påverkar formen hur ölen jäser. Strömmarna i jäsningen (kan beskrivas som ner för kanterna och upp i centrum) påverkas av formen på jästanken. Jäser i förlängda Grundy-tankar /trycktank). Vi har tolv sådana på 2100 liter styck där jag jäser / lagrar och har färdig öl.

    En öppen flatbottnad tank eller en konformad jästank jäser naturligtvis annorlunda. Men vi jäser all i samma typ av tank.

    En flatbottnad öppen jästank kan vara mer svårarbetat eftersom jästen (ex från Wye Yeast) oftast är van vid en konformad tank. Vi jäser vår ale på 2 dagar (nästan på klockslaget) och lagerölet på en vecka.

    PÅ Messrs Maguire i Dublin använde jag London III från Wye Yeast (levande kultur beställdes och lev med FedEx vid start av kulturens levnad) i flatbottnad öppen jästank - mycket svår att få att gå runt i ölet de första generationerna. Pumpade jäst från botten till topp varannan timme för att "lära" jästen hur den skulle bete sig, vilket den också gjorde. Alfa Laval säljer liknande utrustning till stora bryggerier med jäsning av 30 000 liter och uppåt.

    Med Vänlig Hälsning
    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  62. Hehe, Yes we do Thomas. Kul inslag om hur jäst beter sig!

    SvaraRadera
  63. När man ändå är på ämnet, vad det gäller Systembolagets offertprovningar...

    Betänk följande scenario:
    Öl A, en säsongsprodukt för det tillfälliga sortimentet, förlorar smakofferten mot Öl B.

    Öl A är pga smart marknadsföring otroligt hajpad och populär.

    Trots att Öl A förlorat offerten öppnar Systembolaget för att den inte bara ska få säljas ur ordinarie sortiment (utan att tvingas uppnå X försäljning ur beställningssortimentet).


    Öl A, förloraren, får också möjligheten att sälja sin säsongsprodukt ensamt nästan en månad tidigare än alla andra.

    Låter det märkesneutralt och objektivt? Nej, trodde inte det heller.

    Men det händer på Systembolaget för andra året i rad utan några större rabalder...

    Vilken är Öl A?

    - B-L-O-SS-A....

    SvaraRadera
  64. Tvärt om mot vad t ex Marc skriver så är det vår övertygelse att det är viktigare än någonsin att enkelt och ärligt kunna berätta var och hur ölet är bryggt och att det är den viktigaste uppgiften flaskans etikett har. Vad har etiketten annars för funktion? Vi träffar fler och fler som INTE tycker att "bara det smakar bra" duger. Man vill veta hur, var och med vilka råvaror det är tillverkat. Det är faktiskt livsmedel vi dricker. För mig är det mycket viktigt att veta var t ex grisen är uppfödd som jag äter. Att då säga till mig att det inte spelar någon roll om grisen kommer från grannbyn eller Belgien eller Danmark blir som en smäll på käften. Skulle det visa sig att en fläskkotlett kommer från Danmark istället som det står på förpackningen att den kommer från Dalarna, då känner jag mig lurad. Så känner sig oxå de ölkonsumenter vi träffar när vi berättar var olika varumärken är bryggda. Vi mörkar heller adrig med var malt och humle kommer från. Men ölet brygger vi själva. Att göra sina livsmedel själva under eget varumärke som ger en lokal identitet är den trend som kommer att stärkas och råda under överskådlig tid. Dessutom är det ju mycket skönare att vara ärlig i det man gör än att hålla på och behöva förklara sig hela tiden.

    /Björn
    Oppigårds Bryggeri

    SvaraRadera
  65. "Dessutom är det ju mycket skönare att vara ärlig i det man gör än att hålla på och behöva förklara sig hela tiden."

    Jag instämmer till 100% Björn. En av anledningarna till att jag fortsätter skriva här är att jag vill lyfta upp frågan i ljuset.

    Att trots att vi följt Systembolagets regler ändå framställs som oärliga av vissa personer på vissa svenska bryggerier (som inte själva vann de två aktuella lanseringarna ska tilläggas) är på gränsen till oacceptabelt och inte heller speciellt lustigt. Särskilt som vi alltid är väldigt öppna vad gäller de här frågorna. Vi talar gärna om var ett öl är bryggt, liksom vi gärna förmedlar annan produktinformation. Vi anser att det är en naturlig fråga i dagens internationella ölvärld. Överhuvudtaget försöker vi förmedla så mycket information vi kan om produkterna, eftersom vi har märkt att ju mer kunderna känner till om dem desto större upplevelser får de och desto mer pricksäkra urval kan de göra i fortsättningen. För att besvara grundfrågeställningen här i bloggen delade jag också gärna med mig av information om hur Systembolagets inköpsprocess fungerar för att folk ska kunna dra slutsatser på egen hand (hur många andra bidrog till det btw?). I princip: ju mer folk vet, dessto bättre , och därför vill vi hjälpa till att förmedla informationen. Men om nu någon känner att de trots allt inte fått ta del av det informationsflödet i den utsträckning de hade velat är jag ledsen för det och uppmanar er att höra av sig till oss så kan vi förhoppningsvis åtgärda det. Även om någon vill prata om varför man kan värdera en fråga på ett eller annat sätt, eller tänkbara praktiska konsekvenser av olika regelutformningar, är ni välkomna att höra av er.

    Sen hoppas jag att det var sista gången i den här tråden som någon påstod att jag skrivit något som jag inte skrivit. Det känns obehagligt att få andras ord lagda i sin mun på det sättet (speciellt på nätet) så jag ber er att visa repsekt på den punkten.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  66. Hej Marc,

    Det är möjligt att det jag refererade till från ngt av dina tidigare inlägg eventuellt var lösryckt ur ett annat sammanhang och att jag i så fall missförstått dig:

    "För övrigt tycker jag talet om "etikett-märken" och "etikett-företag" fullständigt skjuter bredvid målet. Det relevanta är innehållet. "

    Det ber jag i så fall om ursäkt för. Och vi kan väl konstatera att det är rätt svårt att debatera på nätet. Åtminstone tycker jag det. Jag ville bara uppmärksamma trender och åsikter för och mot EMV generellt och inom ölbranschen sk. etikettbryggerier.

    Och det är naturligtvis självklart att SB vid själva offertprovningen bara kan bedöma innehållet. I alla andra sammanhang har dock ursprung, ärlighet mot konsumenten och tydlighet större och större betydelse.

    Och diskussionen kring ursprung knutet till SB's inköpsregler håller ju på att rinna ut i sanden om man nu inte ska dra upp gamla affärer. För sedan kanske ett halvt år tillbaka formulerar sig SB t ex så här i sina offertförfrågningar:
    ....Ursprung: Sverige ......
    Ölet skall vara producerat på ett bryggeri i Sverige....

    Den formuleringen kan väl ändå ingen misstolka.


    mvh
    Björn
    Oppigårds

    SvaraRadera
  67. Hej Björn,
    Tack för ursäkten, det uppskattas. Jag tycker också att det är svårt att diskutera här på nätet och det blir mer opersonligt än om vi alla skulle sitta vid ett bord och diskutera. I det sammanhanget kan jag passa på att tillägga att jag har stor respekt för alla som jag diskuterar med här och är övertygad om att vi delar åsikter och uppfatnningar i oändligt mycket fler frågor än de som skiljer sig.

    Som du skriver har Systembolaget på sista tiden lagt in en sådan formulering om var ölet ska vara bryggt. Och det borde rimligtvis inte kunna misstolkas :) Att både specificera producentens ursprung (land) och var ölet ska bryggas (samma land) innebär däremot i mina ögon en konkurrensbegränsning, som innebär att exempelvis Mikkeller med motsvarande formuleringar skulle stängas ute från lanseringar bara för att han brygger i ett annat land än han är registrerad i. Det verkar konstigt att Systembolaget som monopol ska tala om i vilket land en viss producent måste brygga för att få sälja i Sverige. Jag är osäker på om det ens är förenligt med EU-reglerna.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  68. "En tanke som slog mig, varifrån kommer exempelvis Bashah ? (Brewdog VS Stone)"

    Såg att jag glömt att svara på frågan, men just Bashah kommer från BrewDog (där den bryggts i samarbete med Stone).

    SvaraRadera
  69. Marc: Jag skulle väl tro att jag/vi räknas in bland dom "vissa personer/bryggerier" i ditt inlägg varför jag vill klargöra att vi ej själva deltog i de upphandlingarna som vanns av Jackie Brown och Dugges Lager No. 1.
    Att du försöker förminska debatten gällande ursprungsland till att handla om "dåliga förlorare" tycker vi faktiskt är ganska lustigt.

    Tony Magnusson
    Nynäshamns Ångbryggeri AB

    SvaraRadera
  70. Nu var det en parentes i inlägg nr 65 i den här tråden, så jag köper inte riktigt att jag skulle försöka förminska debatten.

    Däremot tycker jag fortfarande att det är konstigt, och jag frågar mig fortfarande varför, ni under så lång tid med anspelningar om oärlighet mm kritiserar vinnare av Systembolagets förfrågningar med utgångspunkt i att ni inte gillar Systembolagets regler. För mig är det som att ett fotbollslag skulle kritisera motståndarlaget för en offsideavblåsning med hänvisning till att man inte gillar offsideregeln. Spelreglerna är dock inget som fotbollslagen själva ansvarar för, de spelar bara efter dem. Och samma gäller här. Vid dessa två lanseringar har alla spelat enligt Systembolagets regler. Och om man sen inte gillar reglerna är det en annan sak och inget som spelarna ska kritiseras för.

    Sen kan jag gärna diskutera kring ursprungsklassningen ur både teoretiska/filosofiska och praktiska perspektiv. Som jag tidigare nämnt tycker jag Systembolagets nuvarande regler är bättre än alternativen. Fast jag tycker att det finns många frågor som är betydligt mer intressanta och relevanta, t.ex:

    * Ändringar i Systembolagets nuvarande modulsystem för att förbättra tillgängligheten av specialprodukter.

    * Testsortiment som de har på Vinmonopolet.

    * Möjligheter till fler offertvinnare än en.

    * Fördelningen av det fasta och det rörliga påslaget.

    * Lanseringsplanernas intervall.

    * Ölstil kontra ursprungsland som utgånspunkt för offertförfrågningar.

    * För- respektive nackdelar med säsongsstyrda namn och etiketter.

    * Möjligheter till lägre alkoholskatt för mikrobryggerier.

    Osv.

    Jag skulle hellre lägga min energi på sådana frågor som jag upplever kan ge konstruktiva förbättringar för både köpare och säljare av kvalitetsöl.

    Vänliga hälsningar,
    Marc på Brill

    SvaraRadera
  71. Brill

    http://www.allabolag.se/5565267407

    SvaraRadera