torsdag 18 november 2010

Inför Örebro Öl & Whisky


Nu är det alltså mindre än ett dygn kvar till dörrarna för årets upplaga av Örebro Öl & Whisky Festival öppnas. Fredrik och jag kommer, som tidigare nämnt, först närvara på lördag - men vi får hoppas att det finns öl kvar så det räcker även då.

Värt att nämna är att det eminenta norska bryggeriet Haandbryggeriet kommer att gästa festivalen - man kommer nämligen stå i samma monter som Närke Kulturbryggeri. Haandbryggeriet kommer ha fyra fatöl på festivalen - Røyk uten ild, Dobbel Dose IPA, Odin's Tipple och Norwegian Wood. Själv är jag osäker huruvida bryggeriets funnits på fat i Sverige tidigare - kanske är det första gången?

Närke Kulturbryggeri kommer ta med sig gamla trotjänare såsom Örebro Bitter och Slättöl, men även det tämligen nya ölet Skvatt GALEn och litet ovanligare öl som Anders Göranssons Bästa Rököl och Pannknektarnas Porter. Det ryktas också att ytterligare ett öl ska finnas - det hette någonting med Kaggen... är det där ölet som sägs ligga högt upp på den där ratingsidan kanske?

Från Oppigårds kommer intressant nog alldeles splitternya Spring Ale 2011 (vilket är ett annat öl än det som fanns att köpa på Systembolaget under våren 2008 och 2009), bryggeriets första dubbel-IPA Bangalore Twice samt fantastiska Amarillo. Utöver det finns även några av bryggeriets vanligare öl representerade.

Sigtuna Brygghus har också med sig ett helt nytt öl, nämligen Bundeslager. Den för Sverige tämligen ovanliga öltypen altbier finns också representerad i form av Verstehe Nicht Alt. Det ryktas också att de sista flaskorna Ace of Spades kommer finnas med. Spännande.

Stefan på Beer Drivel har skrivit två inlägg där han mer ingående har luskat fram vad mikrobryggerier såväl som importörer har med sig.

Vad skulle jag då rekommendera att man provar?

Det är givetvis svårt, eftersom det finns väldigt mycket kul. En rekommendation är dock att börja med de lättaste (alkoholsvagaste) ölen först, och sedan gå på det tunga artilleriet. Så gott som alla öl jag nämnt i det här inlägget tycker jag är värda att prova - om man nu inte har gjort det förut, och det kommer givetvis att finnas en uppsjö med andra intressanta produkter på festivalen.

Det jag lärde mig av förra årets erfarenhet är dock att man helt klart får sätta upp begränsningar - det finns ingen möjlighet att prova allt utan att det börjar snurra rejält i huvudet och plånboken blir tom efter allt spring efter kuponger. Prova bara det man verkligen vill, och försök undvika alltför många spontana inköp. Vatten kan också vara en bra idé att dricka rikligt av.

4 kommentarer:

  1. Hej på er! Jag har nyligen hittat eran sida, vilken jag tycker är kanon. Skulle ni vilja lista era topp 5 julöl. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Missar tyvärr denna eminenta tillställning i år, så jag hoppas ni skriver något om era intryck senare!

    SvaraRadera
  3. Hasse: Svårt att säga, då jag inte provat alla som kom i år. Har i och för sig provat tidigare årgångar, men vissa kan ju skilja sig.

    Fem stabila julöl ur minnet: Nögne Ö God Jul, Oppigårds Winter Ale, Jämtlands Julöl, Ayinger Winter-Bock. Alltid svårt att välja. Sigtuna Merry X-mas var faktiskt god, även om kryddöl kanske inte är för alla.

    SvaraRadera
  4. Miguel: Det kan du räkna med!

    SvaraRadera