onsdag 29 december 2010

De Ranke Noir de Dottignies

De Ranke är ett belgiskt bryggeri som vi tidigare i år har fått stifta bekantskap med på Systembolaget med öl som Cuvée de Ranke, De Ranke Kriek och XX Bitter. Jag gillade alla tre ölen och beslutade mig för att även köpa en flaska Noir de Dottignies som kom i början av november på Systembolaget.

Färgen är rödbrun med ett stort beige-vitt skum. Det lämnas lite skumrester på glaset.

Doften har spår av karamell och torkad frukt tillsammans med lite fenoliska, kryddiga toner. Det finns också toner av farinsocker och en del alkohol. En ganska typiskt doft för en mörk stark belgare med andra ord.

I smaken märker man av karamelliserat socker, de fenoliska kryddiga tonerna som också fanns i doften och torkad frukt som framförallt drar åt russin. Det finns också lite jordiga, gräsiga toner och ölet avslutar beskt. Det är ett förhållandevis torrt öl vi har att göra med - själv skulle jag gärna se lite mer sötma.

Munkänslan är fyllig, kolsyran är medelstark.

Ett helt okej öl, men inte något jättespeciellt. Något år i garderoben/källaren lär inte skada - kanske kan det utveckla sig i positiv riktning, även om det kanske saknar lite restsötma för just detta.

Betyg: 3,4 av 5.

Pris: 27,90 kr för 33 cl på Systembolaget.

4 kommentarer:

  1. Hej! Det jag saknar är fortfarande priset.Mv. Hasse

    SvaraRadera
  2. Perfekt! Precis så där vill jag att det ska se ut. Tack

    SvaraRadera
  3. Håller med skribenten! Hyfsat spännande och definitivt drickbar, men inte speciellt märkvärdig. Jag köpte bara en och det är ingenting jag ångrar.

    SvaraRadera