fredag 31 december 2010

Nyårsafton

Nyår är ju till för att firas i goda vänners lag och gärna med god mat och dryck, det senare i måttliga mängder såklart. Även om nyår inte blir någon regelrätt ölprovning så har jag försökt komponera menyn på så vis att det ska gå och matcha med lite god öl. Jag tycker om att laga mat som inte är alltför tillkrånglad men ändå ger en lite lyxig känsla. Det viktigaste för mig är bra råvaror.

Till förrätt tänkte jag servera västerbottenpaj med en röra komponerad på räkor av bra kvalitet, creme fraiche, majonäs, citron, dill och rödlök. Till detta blir det Brooklyn Lager.

Som huvudrätt tänkte jag lyxa till det med hängmörad entrecôte som serveras med hemmagjorda potatisklyftor av bakpotatis samt en hemmagjord grönpepparsås. Till detta blir det Brooklyn East India Pale Ale.

Efterrätten består av enkel köpt glasstårta och lite småplock med snacks och diverese ostar. Efter den mastiga maten vill jag inte göra något allt för bastant. Till detta serveras Great Divide Chocolate Oak Aged Yeti.

Under kvällen kommer vi även dricka Cantillon Kriek, 3 Fonteinen Oude Geuze samt vår egen Saison Of Changes. Givetvis kör vi lite mousserande vin till tolvslaget, men det är ju till för en helt annan blogg!

Avslutningsvis vill jag önska er alla ett riktigt gott nytt år!

2 kommentarer: