lördag 18 december 2010

Ölprovning hos föreningen Round Table

Detta är något jag väntat ett tag på att få skriva om här på bloggen - anledningen till att ni inte hört något tidigare är att det har varit hemligt in i det sista. Anledningen till att det är så kul att skriva om är att det är så otroligt kul att kunna få sprida ölkultur hos nybörjare!

Via en bekant så fick jag erbjudandet att hålla i en ölprovning för en förening vid namn Round Table för någon månad sedan. Round Table är en förening för yngre män mellan 22 och 40 och målet är att främja kamratskap och att nätverka. Först var jag lite fundersam till att ställa upp - man vet ju aldrig vilka förväntningar folk har på ens kunskaper osv. Men eftersom det knappast finns ett överflöd av ölkunniga/ölintresserade här i Värmland så bestämde jag mig för att tacka ja.

Ett antal telefonsamtal och mail senare så var ölprovning bestämd. Glas och dylikt hyrdes hos det lokala stadshotellet och lokal hade de sedan innan. Antalet deltagare var 20 personer så det behövdes en hel del glas. Dock blev det en liten ändring av lokalen till en festlokal några kilometer utanför stan - men eftersom de stod för taxi var det inga problem.

Så efter lite förberedelser och research började det dra ihop sig mot fredag den 17 december - datumet då provningen skulle hållas. En taxiresa senare så var jag på plats, jag mötte upp Hasse som var den som ordnat med allt praktiskt och även kontaktat mig, vi småpratade lite och sedan en dryg timma senare var det dags att köra igång.

Eftersom det var fredagskväll så var de flesta förväntansfulla och hoppades på att få ta sig en öl eller två. Alla var glada och blev positivt överraskade när de insåg att det vankades ölprovning! Efter lite kort föreläsande och berättande om mig själv, ölets historia och olika öltyper med mera så var det dags att ta in den första ölen för kvällen.

Kvällens första öl var Hofbräu München Oktoberfestbier. Anledningen till att vi började med denna är att den är en frisk och enkel lageröl i tysk stil. De flesta tyckte den var trevligt och ord som "mineraler", "järn och "gräs" började spridas vid diskussionerna kring de två långborden där deltagarna satt. Jag berättade lite om bryggeriet och stilen och såsmåningom började det bli dags för nästa öl.

Det andra ölet för kvällen var Bernard Světlý Ležák - en lite ovanligare tjeckisk pilsner som nästan ingen i gruppen hade druckit eller hört talas om tidigare. Jag berättade lite om stilen, Tjeckien och ett par i gruppen delade med sig av sina reseminnen från just Tjeckien. Smakbeskrivningar som dök upp i diskussionerna var "strävare än den första ölen", "gräs", och "fruktigt". De flesta var åtminstone överrens om att den var beskare/humligare än oktoberölen.

En stund senare var det dags för tredje ölet, nämligen Jämtlands India Pale Ale. Här var jag spänd på hur deltagarna skulle reagera på humligheten. Men innan det var dags att dricka den berättade jag lite kort om Jämtlands Bryggeri och mikrobryggerier i allmänhet och svarade på lite frågor kring detta. Jag körde även en kort genomgång av stilen india pale ale. Här var det mer blandade reaktioner än tidigare ord såsom "gräs", "smakar hembrygt", "jättebeskt" med mera nämndes kring borden. De flesta tycktes dock uppskatta den - vilket var roligt.

Det fjärde och näst sista ölet för kvällen var Oppigårds Winter Ale - ett öl som blivit något av en klassiker bland de svenska julölen. Efter lite kort berättande Oppigårds och lite diskussioner kring detta så var det dags att börja prova den. Här var det väldigt blandade reaktioner, ungefär hälften av gruppen gillade den och den andra halvan var lite mer skeptisk. Någon tyckte det smakade körsbär, någon tyckte det smakade julmust och någon annan tyckte att det var för mycket av allt. Intressant.

Kvällens sista öl var det klassiska trappistölet Chimay Bleue. Här berättade jag lite om vad ett trappistkloster är och lite om belgisk öl i allmänhet. Många var intresserade och någon reagerade över den höga alkoholhalten. Eftersom flaskorna blivit transporterade till festlokalen samma dag var jag lite orolig över att flaskorna skulle skumma över - med rätta. Som tur var blev det inga fontäner men det blev trots allt endel öl på borden. Lite torkning senare var provningen i full fart och det var många blandade omdömen.

Någonstans här var det dags att runda av och tacka för mig. Jag stannade en stund efter provningen och småpratade om öl- och reseminnen med några av deltagarna. De flesta uppskattade provningen mycket och ville att jag skulle återkomma i framtiden med en lite mer fördjupande provning. Jo jag tackar jag - det är alltid roligt när folk vill veta mer om öl. Som tack för att jag kom fick jag en flaska RT Sherry, en symbolisk och trevlig gåva med samma initialer som föreningen - Round Table. Kvällen fortsatte med god mat och dryck för deltagarna och jag själv hoppade in i en taxi hem.

En liten kul detalj var att drygt 20 minuter innan ölprovningen drog igång så gick strömmen, så provningen hölls med öppen brasa och levande ljus, vilket var både mysigt och häftigt! Det kändes verkligen rustikt. Själv är jag mycket nöjd med kvällen och jag tror jag hade minst lika trevligt som deltagarna!

Tack till alla deltagare för en trevlig tillställning!

2 kommentarer:

  1. Bra jobbat! Fortsätt i samma stil och sprid ölkulturen!

    SvaraRadera
  2. Hej Fredrik!

    Det var jättekul att ha dej hos oss och få lite extra lärdom om de drycker vi så gärna inmundigar!

    Hälsningar
    Thomas

    SvaraRadera