tisdag 21 december 2010

Valsviken Vinterporter

Julafton kryper allt närmare och temperaturen utomhus börjar närma sig -25°. Snön ligger kompakt på marken och allt är tyst och fridfullt. Medan sambon pysslar lite med att slå in de sista julklapparna (vilket hon är oerhört duktig på) passar jag på att ta mig en öl för att värma mig.

Vad passar bättre än en liten flaska imperial stout? Valsviken Vinterporter, som den heter, bryggs av Nynäshamns Ångbryggeri och lagras i lika många månader som den innehåller maltsorter - nämligen 7. Förövrigt ligger den på 9,1% och kommer i en fin vit pappkartong med lite sjökorts-liknande mönster på. Detta gör att det känns lite speciellt att öppna den, mysigt!

Hursomhelst, nog pratat, dags för en recension!

Vätskan som så sakteligen porlar ner i glaset från den lilla flaskan har en nästintill svart färg med ett minimalt beige-aktigt skum. Skummet lämnar inga rester på glaset.

Sötlakrits, tjära, mörkrostat kaffe och vissa mineraltoner gör sig genast påminda i doften. Allt detta avrundas av en lätt jordig och träig humleton som drar åt det engelska hållet.

Även när det kommer till smaken så hittar jag stora toner av sötlakrits, tjära och just mörkrostat kaffe. I bakgrunden finns vissa inslag av torkade frukter som nästan drar åt portvins-hållet.

Ölet är medelfylligt och kolsyran ligger någonstans mellan låg och medel. Bubblorna är små och mjuka.

Mmm... detta var en trevlig bekantskap. Dock tycker jag mer att det känns som en imperial stout än en imperial porter, men det är ju så diffust det där. Hursomhelst så rekommenderar jag den verkligen! Eftersom bryggeriet själva har lagrat den i 7 månader föreslår jag att ni dricker den på en gång, även om jag tror även den kan sparas något år eller två så tycker jag den är väldigt balanserad och välavrundad redan nu!

Betyg? 4,2 av 5. Mycket trevligt!

4 kommentarer:

  1. Det känns som jag är den enda som tyckte att den var rätt så medelmåttig, och framförallt inte värd det priset.

    SvaraRadera
  2. @Johan: Jag har hört flera som sagt samma sak så du är definitivt inte ensam om din åsikt :)

    Själv tyckte jag den var rätt god utan att vara fantastisk. Prisvärd? Njaae :)

    SvaraRadera
  3. Hej ! Det som jag saknar i dina recensioner är just priset, annars" keep up the good work. Trevlig jul !

    SvaraRadera
  4. @Johan: Medelmåttig kan jag inte hålla med om. Däremot är det en ganska rak och enkel imperial stout utan några större krusiduller.

    Literpriset är helt klart i högsta lagret, men styckpriset på 40:60 känns ändå helt okej för mig, konstigt det där.

    @Hasse: Tack för tankarna, ska absolut försöka ha med lite prisinformation och dylikt i framtiden.

    SvaraRadera