lördag 22 januari 2011

Bryr vi oss?


Något som jag har funderat på med tanke på alla kontraktsbryggningar och etikettmärken som bryggs lite här och var är om vi egentligen bryr oss om hantverk och ursprung osv. eller om allt egentligen bara kunde bryggas hos Carlsberg sålänge det smakar bra?

Detta är bara en liten fundering jag har fått med tanke på alla etikettmärken och licensbryggningar osv. Om det nu är så att man tycker det är okej borde man ju lika gärna kunna brygga allt på ett enda stort bryggeri. Säg gärna vad just du tycker!

96 kommentarer:

  1. Det är väl det som skiljer öl och ölkultur åt. Ett öl kan man egentligen brygga var som helst, under vilket namn som helst, ett öl blir det liksom ändå. Det kulturella kan man dock inte skapa eller efterlikna. Det där som sitter i väggarna, liksom. Jag tycker det är en skillnad i upplevelse att dricka ett öl som man vet är hantverksmässigt bryggt i något engelskt litet pubbryggeri med anor från 1453, än att dricka ett precis identiskt öl som man vet är framställt på licens i något stort opersonligt bryggeri. Ölet i sig är samma, men kulturen saknas.

    SvaraRadera
  2. Det du skriver är precis i linje med vad jag anser. Det stora problemet med dagens licens- och etikettmärken, är just detta, det finns inget bakom märket.

    Dock undrar jag hur många som faktiskt bryr sig? Är det okej om alla mikrobryggerier tvingas lägga ner/börja brygga åt andra aktörer? Spelar det någon roll för folk?

    För mig gör det åtminstone det.

    SvaraRadera
  3. Det jag främst stör mig på är situationen vi har nu med etikettmärken som i princip dök upp över en natt från ingenstans och helt plötsligt dominerar Systembolagets släpp av mikrobryggd öl - och det finns ju inte heller något vettigt svar vart provbrygder produceras, vilket känns än mer skrämmande.

    Sedan får man givetvis tycka vad man vill om etikett-, licens- och kontraktsbryggning egentligen. En del verkar gilla det, andra inte. Men själv står jag för att jag tycker att det känns fel när aktörer utan någon som helst kärlek till god öl ger sig in och mest "hakar på en trend", kolla bara på dokumentären "Beer Wars" t.ex. - kanske fåe vi en svensk motsvarighet snart? :)

    SvaraRadera
  4. Jag är inte emot licens- och etikettbryggning rent generellt, däremot tycker jag att det är väldigt viktigt att producenten är ärlig med detta. Det finns väldigt många öl både i Sverige och annorstädes som utger sig för att vara något de inte är. Arboga är ett jättebra exempel. Det finns en bryggartradition på orten och öl från Arboga har varit omtalat mycket länge, men de burkar som säljs idag är inte bryggda där. Faktum är att det inte har bryggts Arboga-öl i Arboga på 30 år. Därför anser jag att Arboga-burkarna är rent lurendrejeri, och sånt är farligt. Vi tror att vi köper en genuin produkt med en historia, men det är faktiskt inte det vi får.

    SvaraRadera
  5. Nej, generellt sett är jag inte emot det heller - men ärlighet är, som du säger, viktigt. Samuel Adams och Brooklyn är ju exempel på craft beer-pionjärer som inte alltid haft ett eget bryggeri och som till stor del fortfarande produceras på andra bryggerier, men som samtidigt betytt mycket för branschen.

    SvaraRadera
  6. Jag tror det finns ett stort värde i själen och filosofin bakom en bryggd som en extra dimension till en bra smak. Har idag suttit och provat mig igenom Pisgah's sortiment (Valdez har vi fortfarande kvar, men den kommer väl under kvällen ;-) och det tilltalat mig faktiskt att bryggeriet jobbar stenhårt med organiskt klassade ingredienser och "sustainable brewing", men givetvis är det så att om ölen inte skulle leva upp till förväntningarna så spelar det ingen roll att ölen är bryggd med "organic fair-trade coffee beans from Dynamite Roastings".

    För mig är det också en del av upplevelsen att veta att t ex killarna på the Duck-Rabbit Craft Brewery lägger ned hela sin själ i hantverket att brygga öl, utan att för den del förringa värdet av en mer storskalig Duvel eller liknande.

    Det är lite grann som skillnaden mellan vinyl och cd. Båda levererar musiken, men vinylen har helt enkelt lite mer känsla som direkt påverkar hur jag känner mig när jag konsumerar produkten.

    SvaraRadera
  7. Jag tycker kombinationen av inställning, ambition och resultat är viktigt. Och de brukar ofta hänga ihop.

    Sen gäller det att hålla reda på orsak och verkan. Anledningen till att vi har så mycket spännande hantverksöl idag är ju att de stora bryggerierna inte haft rätt inställning, ambitioner och resultat för att leverera det. Så uppstod generaliseringen stort bryggeri = tråkig öl. Fast det är ju ingen naturlag där kvaliteten på ölet är omvänt proportionell mot storleken på bryggeriet. I takt med att hantverksölstrenden växer kommer även bryggerierna att växa och förhoppningsvis består kvaliteten eller blir ännu bättre.

    Att försöka dela in ölvärlden i bryggerier med själ och utan själ, med kärlek till öl eller utan kärlek till öl osv utifrån ett antal yttre faktorer man bestämt sig för är däremot fördomsfullt tycker jag. Vad är meningen med det liksom?

    SvaraRadera
  8. Det man kan fråga sig är om den utveckling vi ser nu - att det är andra företag än egentliga bryggerier som tar sig in på marknaden med egna öl som någon snickrat ihop ett recept till och om de värsta ryktena stämmer till och med bryggt offertprovet hemma i badkaret för att sedan skicka in till SB (vilket är väldigt olagligt) - är det så vi vill ha det? Det finns ju som bekant få hyllplatser på bolaget för svensk mikroöl. Tony på Nynäs beskrev ju detta riktigt bra tidigare i höstas:

    "Det som är så tragikomiskt är att när väl Systembolaget upptäckte att det fanns svenska småbryggerier som gjorde intressanta öl och anpassade offerterna efter detta så dök detta nya fenomen upp lika fort."

    Men spelar det någon roll egentligen? Vad tycker folk? Hjälper det verkligen mikrobryggeribranchen på något sätt - tänk om vi om några år BARA har etikettmärken på hyllorna? Hade det inte varit bättre om bryggerier bryggde öl och importörer importerade och distribuerade öl - måste man ha egna etikettmärken? Tänk om vi kommer till en situation där man måste brygga etikettmärken för att ha en chans att överleva?

    SvaraRadera
  9. Spelar det någon roll om det är etikettmärken om människorna bakom har ambitionen och resurserna att brygga ett bra öl och utnyttjar de två till att göra just det?

    SvaraRadera
  10. Som jag ser det behöver inte den, enligt mig, sunda delen av micro/småbryggarbrancen någon "hjälp" från något håll utan sakta men säkert få fortsätta växa bland den allt mer intresserade svenska befolkningen. Men det branschen absolut inte behöver är lycksökare som är beredda att göra vad som helst för att kapa åt sig offerter och marknad och som sedan kanske slutar i en smärre eller större skandal som säkerligen kommer att slå mot oss alla.

    Tony Magnusson, Nynäshamns Ångbryggeri AB

    SvaraRadera
  11. Jag skulle vilja påstå att om det är något som liknar en skandal är det att Systembolaget har börjat konkurrensbegränsa förfrågningar (efter påtryckningar tror jag personligen). Systembolagets huvudprincip är att vara märkesneutrala och sättet att göra det på är genom att välja produkter efter blindprovning. Vem som står bakom den vinnande produkten ska vara ovidkommande i provningsögonblicket. Det ska vara fokus på att konsumenterna får en så bra produkt som möjligt, inte att stödja en viss leverantör. Det är det som är märkesneutralitetens grunder. Nu har Systembolaget (efter påtryckningar från olika intressen får man anta) skickat ut en förgrågan för höst-ale där det uttryckligen står: "Bryggeriets namn ska tydligt framgå av framsidesetiketten. Offerten är inte öppen för licenstillverkade produkter." Däremed har man frångått grunden att vara märkesneutral, och begränsar möjligheten att delta till ett mindre antal bryggerier. Man begränsar helt enkelt konkurrensen till de aktörer som tycker sig ha missat att vinna lanseringar när blindprovningarna varit öppna för alla. I mina ögon har Systembolaget därmed frångått sin allra viktigaste princip, neutralitetsprincipen, till förmån för vissa enskilda leverantörer. DET om något tycker jag luktar skandal.

    SvaraRadera
  12. @Marc: Förstår inte varför det skulle vara något konstigt med att dela in det i själlöst och icke själlöst osv. Det kommer ju alltid finnas företag som brygger öl bara för att tjäna pengar och inte av intresse för produkten. Sen om det är IPA och imperial stout kontra eurolager som säljer bäst, det bryr de väl sig inte om sålänge de kan göra sig en hacka på det.

    Ser inga fel i att kräva att bryggeriets namn tydligt skall framgå på ölets etikett. Däremot är det väl kanske lite konstigt att man uttryckligen säger att den inte är öppen för licenstillverkade produkter.

    Hursomhelst så tror jag kanske att vi ligger fokus lite fel i frågan. Det är väl inte licens- och etikettbryggning i sig som är det stora problemet utan det är ju när det kommer i kombination med rådande inköpsrutiner osv. som det ställer till problem. Detta gör ju att vem som helst kan gå in och konkurrera om platserna för lanseringar utan att varken ha bryggeri eller kapacitet förbestämt. Detta blir ju märkligt när andra bryggerier blir nekade lanseringar på grund av t. ex kapacitetsbrist, något som jag vet har hänt ett flertal gånger.

    Det var dock inte i det här jag ville landa med mitt inlägg utan det är snarare så att jag undrar om vi faktiskt bryr oss om att ha en ölkultur med många olika mikrobryggerier eller om det egentligen inte spelar någon roll vem som brygger vad sålänge det smakar bra!

    För mig spelar det roll iaf.

    SvaraRadera
  13. Utan att lägga någon åsikt i grundfrågan tycker jag det i allmänhet är småtråkigt med bloggar där huvudinnehållet från bloggaren ligger i kommentarerna.

    SvaraRadera
  14. @bark: Noterat, och det är inget självändamål. Förövrigt var det egentligen inte min åsikt jag ville framföra utan snarare höra just andras åsikter kring ämnet.

    Dessutom tycker jag det är roligare med en diskussion än ett enda långt inlägg kring vad jag tycker i frågan!

    SvaraRadera
  15. Fredrik: Jag tycker i allmänhet att det är bra att vara noggrann med fakta och i synnerhet när de ska ligga till grund för värderingar. Saknar man information kan man inte göra en rimlig värdering, om man inte bygger den på fördomar.

    Jag tycker att det är positivt för utvecklingen av ölkulturen med ett stort antal ölproducenter! Och jag tycker att nedvärderandet av nya varumärken och licensbryggning osv är tragiskt av den anledningnen, eftersom argumenten antyder att de kommer massa lycksökare och förstör, när det i själva verket är tvärt om! Det kommer nya aktörer med ny inspiration , nya idéer, nytt engagemang osv!

    Jag blir alldelles matt av all negativism och alla problem som målas upp så fort någon rör lite i ankdammen och gör något lite annorlunda. Kom igen - blicka framåt, tänk nytt, prova något annat, öppna upp sinnena, våga utmana invanda föreställningar! Mikrobryggerierna dör inte av det, tvärt om, det är ur den andan de är sprungna.

    Det finns så oerhört många människor som är överlyckliga över spännande ölsorter som är producerade av nomadbryggare att det känns onödigt att sitta här och argumentra mot en världsbild som säger att "Det stora problemet med dagens licens- och etikettmärken, är just detta, det finns inget bakom märket."

    Till alla som ser det som ett stort problem att Sverige berikas med hundratals spännande öl i världsklass av producenter som saknar ett eget bryggeri vill jag be om ursäkt, då jag är skyldig till att Mikkeller, Beer Here, Croocked Moon, Grassroots, Evil Twin och To Øl går att få tag på (fler är på g btw) i Sverige. Det verkar finnas en uppenbar risk att personerna bakom dessa varumärken saknar kärlek till öl, sinne för ölkultur och bara vill sko sig på den rådande trenden eftersom de inte har ett eget bryggeri. Eftersom jag kan tänka mig att det dessutom finns en risk att även de bryggerier som upplåtit kapacitet åt dessa varumärken eller samarbetat med dem lider av samma problem bör ni också akta er för Three Floyds, AleSmith, BrewDog, Stone, De Proef, Fanø, Amager, Nørrebro, Nøgne Ø m.fl. De kan också sakna ölkultur, kärlek till öl, vara själlösa och vilja sko sig på den rådande trenden. Jag beklagar om de tar upp hyllplats från de bryggerier ni tycker för ölkulturens fana högst.

    Till er andra säger jag: Enjoy your beer!

    SvaraRadera
  16. @Marc: Personligen tycker jag absolut inte du har något att be om ursäkt för, och det är inte på något som helst sätt någon anklagelse gentemot dig/er från min/vår sida. Det är superkul att prova alla roliga öl som ni importerar från Nøgne ø, Mikkeller, AleSmith osv. osv. Det är ju inte heller det vi diskuterar.

    Från min sida är det helt andra problem vi pratar om, inte att det skulle vara problem med ett stort utbud från internationella bryggerier osv.

    SvaraRadera
  17. @Marc: Fast samtidigt är det lätt att förstå att det finns en irritation kring det här bland de mikrobryggare som har bryggerier och deras supportrar.

    Vi som hängt med ett tag vet hur enormt mycket de gett upp och arbetat för att få upp sina bryggerier och få in pengar på verksamheten. Många - majoriteten? - har genom åren brottats med röda siffror och enorma mängder hårt kroppsarbete år efter år för att få leva drömmen att brygga och sälja sin egen öl.

    Och sedan dyker det plötsligt upp en ettikett, en fantombryggare, som bara glider förbi på en räkmacka till Systembolagets hyllor.

    Det är klart att de kommer reaktioner.

    Nu verkar det som om i stort sett alla småbryggerier just nu snarare har problem att brygga så mycket som de skulle kunna sälja. Men så har det långt ifrån alltid varit...

    SvaraRadera
  18. @Marc: Alltså, jag tycker att hela diskussionen tappar poäng om man jämför internationella bryggerier i länder där man saknar monopol med den väldigt lilla svenska mikrobryggerikulturen.

    Att Stone och BrewDog gör ett samarbetsöl eller att Beer Here hyr in sig någonstans osv. är väl knappast ett problem då marknaden för deras öl är helt enorm. Att sedan en bråkdel av dessa öl kommer till Systembolaget är givetvis bara roligt!

    I Sverige däremot har vi ju ett monopol och läget ser helt annorlunda ut. Vinner man inte en lansering så kanske man tvingas brygga åt någon annan för att försörja sig.

    Kände bara att jag ville lägga till det till det andra jag skrivit i frågan...

    SvaraRadera
  19. bark: Bra skrivet! Precis vad jag har velat få fram länge, utan att riktigt komma på en vettig formulering.

    SvaraRadera
  20. Fredrik: Det var en ursäkt med glimten i ögat ;) Om jag tolkar dig rätt menar du att utländska nomadbryggare är ok men inte svenska, för då blir det lite tuffare för de stackars svenska mikrobryggerierna? Kan de inte konkurrera på sedvanligt manér på egen kraft i Systembolagets provningar som alla andra alkoholproducenter inom öl, vin och sprit gör? Eller måste man lägga in strukturella hinder för att de gamla mikrobryggerierna ska vinna lanseringar? Och ska man då göra det, tvärt emot Systembolagets neutralitetsgrund, för att gynna just dessa?

    Bark: Vadå räkmacka? Det är ju exakt samma arbete som krävs oavsett vem som äger bryggeriet. Ska alla nya ölproducenter gå med förlust i 10 år för att kvalificera sig till att sälja på Systembolaget för det fick minsann de tidiga göra? Eller ska Systembolaget göra som de nu gjort med höst-alen och utestänga bryggare utan bryggeri för att de med bryggeri ska få in lanseringar, för att de eventuellt inte är konkurrenskraftiga när alla får vara med? Det är ju så synd om dem när de slitit så hårt i flera år och de fick ju faktiskt alla mikroölslanseringar innan de nya aktörerna kom så det är klart att de är ledsna nu när det är större konkurrens.
    Ärligt talat, jag har tillräckligt stor tilltro till de svenska mikrobryggerierna för att vara övertygad om att de kan stå på egna ben och hävda sig i konkurrensen utan att behöva hjälp att snacka ner eller regelstoppa nya bryggare utan bryggeri. Hela den här tycka-synd-om-attityden tycker jag är ett nedvärderande av tilltron till de bryggeriernas förmåga att producera öl som kan konkurrera på lika villkor. De FÅR ju de facto in lanseringar och ölen uppskattas. Och kan de inte konkurrera på lika villkor så är det så, de ska väl inte få några extrapoäng för att de funnits så länge? Det ger ju extrapoäng i sig i form av respekt, trovärdighet, track record, nätverk etc som nykomlingarna saknar. Ska de lotsas fram genom hålla-handen till SB-lanseringarna som tack för trogen tjänst också?

    SvaraRadera
  21. Vill jag bara tillägga att jag också sedan länge är en supporter till de äldre, etablerade svenska mikrobryggerierna. Jag har (som ofta) ett gäng öl från såväl Nynäshamn som Nils-Oscar i kylskåpet. Och jag har stor respekt för vad de betytt för hantverksölkulturen i Sverige. Så ingen får för sig något annat :)

    SvaraRadera
  22. Är det någon som vet vilket microbryggeri Marc ska köpa in sig i? Etikettölet "Brill" dyker väl upp på Systembolaget snart?

    H-G Wiktorsson, Närke Kulturbryggeri AB

    SvaraRadera
  23. Ha! Om jag hittar nåt prisvärt på Blocket kanske jag slår till. Fast först ska jag försöka hitta ett nytt soffbord.

    SvaraRadera
  24. Håller med Tony (Nynäshamn) till 100%. Vi ska inte behöva någon hjälp för att växa utan det ska vi klara själva utan att blanda in tvivelaktiga ekonomiska intressen.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  25. Man kan ju också fråga sig när systembolaget specifikt kommer efterlysa en licensbrygd öl i sina offertförfrågningar... ojojoj... undra om det skulle ta hus i helvete då?
    För mig finns det ett enormt djup och bredd i denna fråga, men det finns också så många outalade definitioner och subjektiva termer att hela disskussionen mest blir otydlig i mina öron.
    För att exemplifiera så frågar jag mig om man verkligen kan likställa licensbryggning med lyckosökeri? Jag menar att exempelvis bryggare som Christian Skovdal, Sören Parker, Mikkel, Shaun Hill eller Kissmeyer knappast kan betraktas som ölsjällös personer på jakt efter stora vinster? Flera av dessa har ju just plöjt igenom åratal av röda siffror med olika bryggerier, men funnit en ekonomisk hållbar lösning för att fortsätta arbeta med sin stora passion med större flexibilitet.
    Sen är är jag den första att instämma att precis som på alla marknader så lär det dyka upp "lycksökare" på en het marknad, men nånstans får man ju faktiskt leta upp definitionen någon annanstans än genom att likställa den med licensbryggningar. Eller kan inte en kapitalstark aktör/entreprenör som faktiskt startar ett fysiskt bryggeri/brewpub vara mer av en "själlös lyckosökare"?
    I slutändan är i alla fall jag främst intresserad av att kunna dricka massa högkvalitativt öl och att kunna få ta del av historien och tanken bakom ölet. Så för mig är det en självklarhet att man ska vara tydlig med vart ölet är bryggt.

    SvaraRadera
  26. Det är ju självklart att parasiterna dyker upp nu när vi småbryggare röjt mark!

    H-G Bryggmäskare (OBS! ej felstavat)

    SvaraRadera
  27. Mitt förra inlägg var inte en komentar till Jonas. Men här kommer en: Namedropping ur egen portfölj?

    /HG

    SvaraRadera
  28. Hallåjsan H-G

    Jaaps, kan ju betraktas som namedropping ur egen portfölj, men frågan kvarstår?

    Skulle du kalla dessa namn lycksökare?

    take care take a beer

    Jonas Danielsson
    beerpusher

    SvaraRadera
  29. Kul att fler kommer in och kommenterar!

    @Jonas Danielsson: Nu kändes det inte riktigt som det var mig du sökte svar från i din kommentar, men jag svarar ändå. Från min sida är det inte Mikkeller osv. som jag tänker på när jag pratar om svenska etikettmärken. De reser ju runt och brygger hos olika bryggerier och det verkar vara otroligt uppskattat och finnas en marknad för deras öl världen över. Sen att vissa öl kommer till Sverige är väl inget problem i sig?

    Det känns mer som att den här diskussionen handlar om när olika etikettmärken från olika svenska företag t. ex St. Eriks öl från Galatea. Enligt ryktet bryggs dessa öl lite här och var glider in relativt obemärkt på Systembolaget (för det är ju Systembolaget som man främst säljer sin öl på) och man som konsument vet inte riktigt var deras produkter bryggs. Man undrar ju hur det fungerar med offerten till Systembolaget och om man ärlig med att man kommer brygga produkten lite här och var och att inget egentligen är förbestämt. Nu kommer de ju brygga vissa St. Eriks öl på Sigtuna Brygghus, och tidigare har de varit bryggda bland annat på Slottskällans. Hela grejen är ju att man undrar om de konkurrerar på schyssta grunder osv.

    Det bör påpekas att dett inte är några anklagelser och jag är inte tillräckligt insatt/har inte tillräckligt god insyn för att på djupet kommentera vem som gör vad osv. men detta är det bästa exemplet jag kan ge. Förhoppningsvis illustrerar det frågan lite bättre iaf.

    SvaraRadera
  30. Glöm inte Åbro och danskarna! Och snart lär ju Sven-Olle vara igång också!
    För övrigt är vi säkert inte heller insatta i allt som sker i lönndom.

    /HG

    SvaraRadera
  31. Å ena sidan: De småskaliga hantverkarna, som går upp kl fem på morgonen för att kroppsarbeta tills solen går ner. De gör det av lidelse och passion - pengar är oväsentligt - och det märks inte minst på att de slitit under många år utan att göra några vinster. Man skulle nästan kunna se dem som kulturarbetare, revolutionärer, som står upp för den lilla människans rätt mot de stora industriintressena, mot kapitalet, makten och det dåliga ölet. De sliter sida vid sida och delar medgång och motgång i sann solidaritet. När de efter ett liv i svett med knapert levebröd till slut får chansen hotas de plötsligt av en ny aktör: Den hemska kontraktsbryggaren!

    Kontraktsbryggaren är ingen riktig bryggare. Kontraktsbryggaren har inte stått med lien på kornfälten i snålblåsten och skördat trots vetskapen att det inte blir någon vinst i år heller. Allt för det goda ölets sak. Något större. Något att vara stolt över. Nej, kontraktsbryggaren är anonym. Tom. Nästan ihålig. Ingen identitet. Inget hjärta. Ingen själ. Ingen passion. Kontraktsbryggaren är inte en människa. Kontraktsbryggaren är ett hot. Ett stort hot och ett mörkt hot. Och inte vill vi väl ha ett hot på vår svenska ölmarknad??? Inte jag iallfall. Det farligaste är att de ser ut som vanliga passionerade bryggare, med kunskaper, intresse, kärlek och allt. Men se upp, det är en lömsk kuliss för att lura till sig pengar.

    Jag kan inte gå in på detaljer men jag har hört rätt många skräckhistorier om kontraktsbryggarna. Hederliga mikrobryggare som försvunnit osv. En kompis fick en gång en tand i ett kontraktsbryggt öl. Ni kan ju gissa var den kom ifrån! Nej usch nej, nåt sånt vill vi inte vara med om. Och snart kan det vara för sent om vi inte gör något.

    PS Detta gäller så klart inte alla kontraktsbryggare. Jag känner en och han är schysst, men för att vara på säkra sidan är det bäst att dra alla över en kam.

    SvaraRadera
  32. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  33. Tycker att när ni skriver kontraktsbryggare och ettikettmärken så kan ni vara tydliga med vilka märken ni menar, precis som Henke var i sitt inlägg om Arboga.

    För de största etikettmärkena, som jag känner till, av hantverksöl i Sverige är Mohawk och St:Eriks, två märken där de inte hymlat med att det är en bryggare som gästat ett bryggeri för att skapa ölet. Vilka andra märken är det som plockat hem offerter på bolaget?

    Edit: Ändrade folk till ni, lät så opersonligt annars.

    SvaraRadera
  34. Nu är det ju inte bryggarna som är de egentliga parasiterna. De är ju bara fattiga horor och lakejer - precis som det alltid varit igenom hela den mänskliga historien. Så - du anonym - när du gör dig lustig över folk som jobbar och sliter, så slår du på alla som lönearbetar!
    De riktiga parasiterna visar sig aldrig i dagsljus - dom gömmer sig bakom 020-nummer på öletiketterna.

    /HG

    SvaraRadera
  35. Hur kan jag göra mig lustig över lönearbetare när jag själv är en lönearbetande narr och gatsopare? Som sådan slår jag inte på någon. Jag sopar och hoppas att människorna omkring kan ta sig fram lite bekvämare. Men ser jag någon som är orättfärdig mot någon annan kanske jag sopar ett svep åt det hållet för att narras lite.

    SvaraRadera
  36. En fråga till kontraktsbryggarna - har Ni bryggt ölen eller låter Ni någon annan bryggare göra det?

    På Ocean brygger vi special-öl till vissa kunder, MEN det är jag som bryggare som bestämmer. Gillar jag inte kundens önskemål så skickar jag det vidare till någon annan.

    Jag brygger bara öl som jag kan stå för - skulle aldrig bara av volym brygga Jonsereds 10,2.

    Ocean finns på många pubar, restauranger och våra närmsta SB - men när ser man etikettmärkena på på en tapp?

    Då är frågan - hur detta är möjligt då provbrygder ändå måste produceras i en godkänd lokal för produktion av alkohol - säljs dessa eller åker det mesta ner i avloppet? Detta måste ändå skattemyndigheterna veta om i sådana fall.

    Jag tycker att vi ska bry oss - för annars blir marknaden styrd av ekonomiska intressen som har upptäckts en marknad som egentligen inte skulle ha varit deras om det inte fanns en rad bra hantverksbryggerier som skapat den.

    Ett hantverksbryggeri i min mening brygger sin egen öl och skapar sin egna marknad - om inte var ärlig och säg som det är - jag som kontraktsbryggare vill bara glida in med ett recept men orkar inte starta ett eget bryggeri för det är för jobbigt att skotta ur mäsktunnan!

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  37. narras = luras, småljuga, ljuga, smäcka, bluffa, skarva, tala osanning, sätta ihop historier.

    Ja då är det tryggt att vara anonym!

    /HG

    SvaraRadera
  38. Eftersom vi levererar öl från flera olika kontraktsbryggande producenter vill jag ge en bild av vad de är för personer, så ni ser om det är rimligt att klassa dem som lycksökare och parasiter.

    Varumärke: Beer Here och Bierwerk
    Person: Christian Skovdal Andersen (Dannark)
    Bakgrund: Startade det fysiska bryggeriet Ølfabrikken i Danmark 2005 och nådde snabbt stora nationella och internationella framgångar med högt rankade öl inom många olika stilar. Ølfabrikken röstades fram till Årets Danska Bryggeri av Danske Ølentusiaster 2005 och 2007. Bryggeriet rankades som 12:e bästa i världen på RateBeer 2007 och 2008. Christian sålde sedan bryggeriet och startade Beer Here som kontraktsbryggerpå BrewDog (Skottland), Nøgne Ø (Norge), Herslev (Danmark) och Søgaard (Danmark). Han bor just nu i Sydafrika och har startat nya projektet Bierwerk som ska brygga öl med afrikansk inspiration.

    Varumärke: Croocked Moon
    Person: Søren Parker Wagner (Dannark)
    Bakgrund: Bryggare på Nørrebro Bryghus. Arbetade tidigare på danska ölbarerna Lord Nelson och Ørsted Ølbar. Brygger sitt eget varumärke Croocked Moon på Nørrebro i utbyte mot lägre lön. Croocked Moon lanserades 2010 och har redan rönt stor uppskattning.

    Varumärke: Grassroots
    Personer: Shaun Hill (USA i USA) och Ryan Witter-Merithew (USA i Danmark)
    Bakgrund: Shaun Hill arbetade tidigare som bryggmästare på Nørrebro Bryghus i Danmark. Han har nu flyttat tillbaka USA och startat sitt eget bryggeri Hill Farmstead, som på kort tid pekats ut som en upcoming star i den amerikanska craft beer-världen. Ryan Witter-Merithew kommer också från USA och har tidigare arbetat på Duck-Rabbit Craft Brewery (som Fred talade sig varmt för i ett inlägg ovan). Numera arbetar han som bryggmästare på Fanø Bryghus i Danmark. Shaun och Ryan driver tillsammans Grassroots, som kan ses som en europeisk förankring av Hill Farmstead, och ölen bryggs på Fanø.

    Varumärke: Evil Twin Brewing
    Person: Jeppe Jarnit Bjergsø (Dannark)
    Bakgrund: Jeppe driver sedan flera år den danska ölbutiken Ølbutikken som rankas som världens näst bästa ölbutik enligt RateBeer 2010 och bästa 2009. Han driver också importfirman Drikkeriget som importerar kvalitetsöl från hela världen. Han har bryggt öl på hembryggarbasis sedan flera år och började 2010 också sälja kommersiellt. Har bryggt på Amager, De Molen och Fanø. Jeppe är för övrigt tvillingbror med Mikkel från Mikkeller.

    Varumärke: Mikkeller
    Person: Mikkel Borg Bjergsø (Dannark)
    Bakgrund: Mikkel började som hembryggare 2005 och började producera öl kommersiellt 2006. Han såg hur många danska mikrobryggerier tvingades kompromissa med kvaliteten för att få ut stora volymer så att de kunde gå runt. Därför bestämde han sig för att hyra bryggkapacitet och brygga en batch i taget för att kunna brygga kompromisslöst utan för stor risk. Rankas sedan dess som en av världens bästa bryggare och har ett gäng öl som rankas som bäst i världen inom respektive stilar. Har röstats fram till Årets Danska Bryggeri av Danske Ølentusiaster 2006,2008 och 2009. Har samarbetat med mängder av toppbryggerier om Three Floyds, Alesmith, Stone, Cigar City, BrewDog, Struise, De Molen etc. Brygger de flesta ölen på De Proef i Belgien och också på Nøgne Ø. Även på Fanø, Amager, De Molen och några till. Öppnade 2010 också ölbaren Mikkeller Bar i Köpenhamn.

    Är de lycksökare som dyker upp för att kapa åt sig en del av den marknad som de fysiska bryggerierna har plöjt åt dem? Eller bidrar de till att vitalisera och utveckla ölmarknaden och ölkulturen internationellt och även i Sverige?

    Nynäshamn, Ocean och Närke konstaterar att när deras marknad äntligen växte fanns också plötsligt massa nya aktörer. Deras egen slutsats är att marknaden de själva röjt snabbt fylldes av lycksökare. Men tänk om det delivs är tvärt om? Tänk om den ökade närvaron av nya, spännande öl och bryggerier/bryggare hjälpt till att sätta fokus även på de gamla? Tänk om kontraktsbryggningen lett till fler nyskapande öl och fler ölintresserade konsumenter som också dricker mer Nynäs, Ocean och Närke?

    SvaraRadera
  39. Nu räcker det, Marc! Antingen ljuger du, eller så vet du inte hela sanningen.
    Det du gjort nu är riktigt riktigt förskräckligt! Du diskuterar olika bryggares företagshistoria offentligt som om du vore utsedd till talesman för dem, när du egentligen bara gör reklam för importfirman Brills komersiella varukorg.
    För att fortsätta vara offenlig kanske det är intressant för läsarna av denna blogg att få veta att ni på Brill i flera år har tjatat om att också få profitera på våra produkter.
    Jag har en enda fråga till dig, Marc: vet din chef om att du håller på på det här viset?

    H-G Wiktorsson, bryggare, Närke Kulturbryggeri

    SvaraRadera
  40. Har ej kallat dessa bryggare för profitörer etc som Marc raljerar vidare om. Däremot så arbetar Marc och saluför Marc öl från en firma och det bör noteras. Det är klart att han blir ytterst besviken då han och den firma han arbetar för inte kan lämna in öl på EN offert. Hoooogh - som Al Pacino skulle rytit.

    Vi på Ocean saluför vår öl själva, brygger vår öl själva och sätter etikett själva samt viktigast av allt är att jag står för våra recept och det vi sysslar med.

    Jag skiter fullständigt i vad andra sysslar med - men som det visar sig både här i denna tråd och med folk vi möter, så vill folk veta vad man betalar för. Vi är ett oberoende stolt bryggeri så kom inte och kasta din smörja efter oss Marc.

    Som HG skriver - är din syn i dessa frågor också synen hos den firma du arbetar för? I sådana fall så är det illa.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  41. Som vanligt i denna debatt så blandas det friskt med äpplen och päron.

    Marc: Lägg inte orden i vår mun och låt oss själva stå för våra analyser och konstateranden. Marknaden har växt år från år allt sedan vi klev in 1997 men det här handlar om vad som hände när väl Systembolaget förstod att det fanns inhemska småbryggerier och anpassade offerterna efter deras villkor. Enligt dig så tog de tidiga småbryggarna alla offerter innan "receptmakarna" dök upp. Vilka offerter är det du talar om? Det var verkligen tunnsått med dessa "på den tiden" och jag och Björn (Oppigård) konstaterade vid ett tillfälle att det under 2 år dykt upp 1 offert som lämpade sig för mindre bryggerier, den vanns av N-O India Ale.

    Man får tycka vad man vill om kontrakt och licenbryggning (och det kanske inte bara handlar om avundsjuka och dålig förlorarmentalitet) men det vi vänder oss emot är att flera av dessa aktörer kommit in på marknaden genom att bryta mot lagar och förordningar.

    // Tony

    SvaraRadera
  42. Okej, handlar detta om följande? Mohawk serien, S:t Eriks serien och att Dugges blivit brygd på två olika ställen förutom Göteborg.

    Har ett förslag: Sluta drick dem om det känns jobbigt.

    Jag har slutat dricka allt som har med Importören Galatea att göra. Att de nu köpt in sig på Sigtuna Brygghus, gör att det stället helt tappat själen i mina ögon. Sigtuna kommer bli ett ”experiment hus” för Jessica och hennes vänner och meningen är att säkra autobahn in på Systembolaget.
    Mohawk serien är helt enkelt inte så bra enligt mig.

    /Micke

    SvaraRadera
  43. Varför är det ingen som tar bladet från munnen?

    Wicked Wines Stefan G. har stått och slaskat (Klonrecept på WW's importportfölj?) hemma i köket och sedan har dom skickat in dom brygderna till bolagets offertprovningar och tagit hem offerter på dessa. Sedan har dessa lagts ut på Sigtuna för kommersiell bryggning. Enligt säker källa i det producerande bryggeriet så har dom aldrig provbrygt eller ens smakat på en brygd innan den skall bryggas skarpt. Efter påstötningar från andra aktörer så ställde bolaget frågor om dessa provbrygder och då kontaktades bryggeriet av WW för att täcka upp om bolaget skulle kontakta dom oxå...

    Dessutom så var provbrygden för WW Barley Wine en gammal hembrygd som var lagrad i typ 2 år!!!

    Dessutom är det med stor sannolikhet så att en del av de provbrygder som Galatea/Jessica H. skickat in till bolagets offertprovnuingar har framställts i den flygande ölmakerskans hem.

    Sedan har vi ju åxå detta med att Brill får in belgisk brygd öl med ursprung skandinavien och Sverige. Där har dom ju brutit mot EU-förordnigen, dock med bolagets goda minne...

    fd praktikant, svenskt micro.

    SvaraRadera
  44. Herregud, är detta sant? Det här borde ju någon verkligen gå till botten med, för just nu fullkomligt stinker det begraven hund.

    Det enda som fattas nu är några mutor och/eller lite tvivelaktig representation...

    SvaraRadera
  45. För att knyta an till den ursprungliga frågan, Fredrik, ”Bryr vi oss?” Om den frågan är ställd till Sveriges ölbloggare så måste svaret vara ett klockrent ”NEJ”. Jag har skummat igenom vad som avhandlats på bloggarna den senaste tiden och fokus ligger som vanligt på importerad öl från Systembolagets hylla, ingen (med nåt lysande undantag) i den här sfären bryr sig så mycket om svenska bryggerier. Sverige är världens mest amerikaniserade land, tätt följt av USA, och det avspeglar sig i vad som avhandlas.
    Ställ samma fråga till den genomsnittlige systemkunden eller pubbesökaren, för att inte säga finkrogsgästen. Där är intresset för Sveriges småbryggeriers produkter på kraftig uppgång. Vi får mejl, till och med telefonsamtal, från vilt främmande människor som provat våra öl och vill tacka för att vi finns som ett alternativ till fabriksprodukterna, ”och va’ kul att det nu börjar finnas små lokala bryggerier i Sverige också! ”
    Samme genomsnittlige systemkund kanske snappar åt sig en Dugges Lager No 1 också, ”nu ska vi prova mera svensk öl!” På etiketten står ingenting om att det här är en öl som letat sig in på Systembolaget via en offert på svensk öl från en importör (!) som iskallt offererat en betydligt större volym än det svenska mikrobryggeriet har kapacitet att leverera och som sen låter kontraktsbrygga den på ett bryggeri i Belgien. Oetiskt gentemot konsumenten, oetiskt gentemot konkurrerande leverantörer med investeringar i sina svenska bryggerier, med amorteringar och löner att betala. Tänk på det när Brill-Marc trasar sönder varje försök till konstruktiv diskussion med sin pilsneradvokatyr. Jisses, där kom det ordet till sin rätta användning!
    Bengt Mattsson
    Skebo Bruksbryggeri

    SvaraRadera
  46. Bra talat Bengt. Intresset från krögare är stort - vi på Ocean har vår huvudsakliga försäljning mot pub/restaurang. Detta intresse växer framförallt hos de "fina" krögarna.

    Kock % Vin i Göteborg har vi bryggt öl till, Sjömagasinet, Basement med flera har vår öl. Gothis Towers med Heaven 23 är en mycket bra kund.

    Kan man sälja vin för tusentals kronor så har man också märkt fördelen med att kunna erbjuda bra hantverksproducerad öl istället för stor stark från någon av de stora.

    Fd Praktikant: Tror att alla hantverksbryggare har hört dessa rykten/sanningar (en del lite värre också), men jag har valt att inte kommentera eller skriva om dessa eftersom det i de flesta fall varit rykten. Tyvärr så har det frodats en vilda västern-mentalitet i branschen ett tag nu som vi på Ocean tar kraftigt avstånd emot.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  47. En liten jämförelse angående "Bryr vi oss & vilka dricker vår öl":

    Mycket känd ölpub som är en mycket bra kund och ett underbart ställe säljer bara 25% årligen av vår öl i jämförelse med Gothia Towers Hotel. Då pratar vi på flaska (IPA och 12 Plato Lager) på Heaven 23 (lyx) och Incontro Bar (pianobar).

    Så kontrasterna kan inte bli större. I sanningens namn så konkurrerar vi med huvudleverantör Spendrup på Gothia Towers så det kan ju dra upp försäljningen för vem som helst :) Men så kan det se ut.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  48. Thomas Bingebo - menar du att det "fd praktikant, svenskt micro" skriver skulle vara osanna "rykten"?

    H-G Wiktorsson

    SvaraRadera
  49. Oj, här haglar visst glåporden över en.

    Att jag gav en kort beskrivning av de kontraktsbryggare vi jobbar med var för att personifiera och konkretisera vilka som faktiskt ingår i begreppet kontraktsbryggare.
    Informationen är allmängods som till stor del även finns på bryggarnas hemsidor, bransch-sidor, tidningar etc.

    Vi hade inte tänkt offerera något licensbryggt öl på offerten som inte är öppen för licensbryggning. För mig är det principen med konkurrensbegränsning som jag inte köper, även om den inte drabbar oss i detta fall. Hur hade bryggerierna reagerat om det kom en förfrågan där bara licensbryggerier var tillåtna? Man måste kunna stå upp för rimliga villkor även om man inte själv direkt gynnas av det.

    Det fanns en period för några år sedan när vi gång på gång offererade öl från Dugges, Sigtuna och Ölands Gårdsbryggeri men i stort sett alla förfrågningar gick till Oppigårds, Nils-Oscar, Slottskällan och Nynäshamn. Givetvis tyckte vi det var trist när alltid samma bryggerier vann förfrågningarna och vi tyckte att Systembolaget borde kunna ta in fler svenska hantverksöl eftersom vi upplevde en mycket större efterfrågan än Systembolagets utbud. Så när Systembolaget sedermera öppnade upp med fler förfrågningar fick vi också en annan bild på marknaden med fler lanseringschanser och i förlängningen flera olika ölproducenter representerade på hyllorna. Min bestämda uppfattning är att såväl nya som gamla ölproducenter och framför allt konsumenterna gynnas av en dynamisk ölmarknad med många aktörer och en nyfiken och öppen attityd till ölkulturen. Och självklart ska allt gå rätt till, det råder liksom inget tvivel om den saken. Det är en grundförutsättning för att marknaden ska funka och råder tveksamheter är det klart att de ska tas upp med vem man nu bör ta upp det med. Det är de svepande generaliseringarna och anonyma ryktena i bloggosfären som jag inte gillar. Och egentligen blir det lite konstigt när jag sitter här och tar skit bara för att jag ogillar ryktesspridning och fördomar, när ryktena inte ens gäller oss.

    Börjar känna mig rätt klar med den här typen av diskussioner faktiskt. Det känns som om de kostar mer än de smakar.

    Hoppas att ni andra kommer fram till en för er tillfredsställande slutsats.

    Mvh
    Marc

    SvaraRadera
  50. Nej HG - han har rätt eftersom han hört detta från säkra källor enligt honom. Vi har väl alla hört detta också.

    Bing

    SvaraRadera
  51. Ja Bing - nu är det ute så ingen behöver gå och vara hemlig längre.

    /HG

    SvaraRadera
  52. Ibland övertäffar verkligheten dikten...

    Marc: Jag minns inte den tiden eftersom den inte existerat. Nynäshamns Ångbryggeri har tagit hem EN offert (Ekholmen Ekologisk Ale) genom alla år om man bortser från säsongsölofferterna för Mysingen och Pumpviken. Vi har, och kommer, alltid att satsa på restaurangmarknaden eftersom den kan vi påverka själva utan någon inblandning av det statliga monopolet.

    // Tony

    SvaraRadera
  53. Marc: if you don't have nuts - De Proef has the guts!

    Gammalt ordspråk från Närke. :-)

    SvaraRadera
  54. Jantelagen råder ännu!

    Ni kanske borde fixa monopol på allt öl bryggande som sker i Sverige så ni kan se till att allt går korrekt till? Ni vill väl snart dela upp alla systembolagets inköp så att de blir korrekt uppdelat utefter hur mycket kapacitet varje bryggeri i Sverige har.

    Om ni lägger mer energi på att ta över restaurang marknaden så kanske vi slapp läsa er inskränkta 40-talist inlägg.


    "Fri konkurrens är bra i princip, men bara i princip och egentligen bara i andra brancher än den egna, där det rent av är skadligt med konkurrens."


    hembryggare

    SvaraRadera
  55. Örebro bitter bryggd med en genuin känsla ? !

    SvaraRadera
  56. Anonyma blivande änglabryggare?
    Eller kanske impotörer? Kämpa på, Jag började också som hembryggare.
    /HG

    SvaraRadera
  57. Jag gillar då det blir diskussioner men det är förstås omöjlig för en lekman att avgöra vad som är sant eller inte vad gäller offerter till Systembolaget. Hoppas innerligt att det finns utrymme för alla seriösa lirare som älskar öl och vill sprida kunskap om den förträffliga drycken.

    SvaraRadera
  58. Till anonym "hembryggare":

    Något som jag ibland får höra är - "lever du på att brygga öl"?

    Svaret är ja - det är mitt yrke sedan tio år och jag ångrar inte att jag lämnade min förra kanske mer inkomstgivande bransch.

    Men i alla fall så lever jag och mina två andra delägare på att brygga och sälja öl. Därför måste det också finnas regler - framförallt i ett land som har ett monopol på försäljning till privatpersoner (något som också många faktiskt inte vet om).

    Vi på Ocean (precis som Nynäshamns-Tony nämnde ovan) satsar hårt på restaurang och pub-kunder. Vi är inte så beroende i vårt nuvarande tillväxtsstadium av SB. Två offerter på ekologisk öl såldes över hela landet - Ocean EKO Pale Ale och Ocean EKO Julöl (p g a ökade råvarupriser så har vi tagit beslutet att ej längre producera ekologisk öl).

    Men vi lägger alla ner mycket tid i bryggeriet, har en plan för att växa på ett finansiellt sunt sätt och ingen av oss är 40-talister. Mångfald är bra - men som den gamle bryggeriägaren Stenbeck sa: "monopol är bra så länge man äger dom själv". Men de offerter vi talar om ovan är väldigt små i pengar talat om jämför med den totala marknaden.

    Men en monopolmarknaden måste fungera på ett bra sätt, vilket kanske inte alltid är fallet. Därför behövs också ett sunt regelverk - vi får faktiskt inte sälja den öl vi vill till Er som privatperson var som helst - och glöm inte bort att detta är ett yrke och inte någon hobbyverksamhet vi sysslar med på vår fritid!

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  59. Om det förra inlägget väckte känslor och diskussion, så var det nog inget mot detta.

    Meningen var givetvis inte att trampa enskilda individer på tårna, komma med direkta anklagelser utan bevis m.m. då risken kan finnas att det drabbar fel personer/företag (och dessutom är det ju olagligt).

    Men med tanke på allt som skrivs, man hör osv kanske det som Pelle Stridh skrev i november fortfarande är aktuellt? http://alltomol.blogspot.com/2010/11/finns-behov-av-en-samordnad-ol-debatt.html

    Det känns som det har blivit väldigt hätsk stämning och frågan är om det här är rätt forum att diskutera alla dessa komplicerade frågor. Kanske behöver "båda sidor" sansa sig?

    Givetvis tror jag inte att personerna bakom just "etikettmärkena" är totalt själlösa individer, och jag vill be om ursäkt om det missuppfattats som detta då jag ser att det nog kan göra så i mitt första inlägg. Det jag hade i åtanke var en mer allmän reflektion kring ämnet - t.ex. produkter som Pistonhead etc. när man säger sig snegla på de amerikanska mikrobryggerierna men sedan blir det t.o.m. sämre än egna produkter som Old Gold som ju egentligen är ett rätt hyfsat öl som jag hellre skulle köpa.

    SvaraRadera
  60. Sedan kan jag ju även nämna som svar till Bingebo att det (som Marc nämnt i diskussionen vi hade i höstas) förekommer att bryggerier väljer att brygga offertprover i ett testbryggverk på bryggeriet vilket skulle kunna förklara varför vissa brygder inte dyker upp på tapp. Jag har full förståelse för de bryggerier som tycker att man ska brygga öl fullskaligt och sedan släppa resten till fat, men jag skulle tro att det är helt lagligt i testbryggverket och här kan jag faktiskt förstå varför en del bryggerier väljer att brygga sina öl där av ekonomiska anledningar, plats, tid etc.

    SvaraRadera
  61. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  62. Angående monopolet så har dom nu gjort en pudel. Enligt uppgifter på leveransportalen så kommer nu endast öl brygd i Sverige anses som svensk och tyskbrygd öl har ursprung Tyskland. Vid en offertförfrågan med ursprung Sverige kommer med andra ord endast svenskbrygd öl att vara aktuell. Man kan väl kort och gått säga att dom numera följer sina egna inköpsvillkor som i sin tur följer EU-förordningen. Inga inköpta produkter kommer dock att avlistas...

    Tony Magnusson, inskränkt 40-talist född på 60-talet

    SvaraRadera
  63. Tony jag måste fråga dig som är väl insatt i denna diskussion. För det första, med tanke på tongångarna ovan, så vill jag göra klart att jag är glad att det tydligen kommer nånsorts av förtydliganden i Systembolagets regler. Men det väcker en fråga hos mig betyder inte detta att det i praktiken öppnar upp för eventuella utländska bryggeriföretag att offerera på svenska offerter förutsatt att de har/köper bryggkapacitet i sverige?

    Exempelvis har ju skulle väl Brooklyn kunna offerera på en förfrågan på en svensk IPA om Carlsberg upplåter kapacitet i Falkenberg? Eller skulle det vara emot det nya regelverket?

    Jag hoppas att flera av er som är insatta i hur regelverken ser ut skulle kunna förklara detta för en lekman som mig själv. För jag tror vi är fler än jag som blir lite förvirrade av hela debatten och de hätska tongångarna.

    Johan Karlsson

    SvaraRadera
  64. Och som ett sista tillägg så tänker jag säga följande:

    Kontraktsbryggning i Sverige blir en betydligt mer komplicerad situation i och med vårat alkoholmonopol. Är man insatt i branschen (det måste finnas personer som läser det här som är mer insatt än mig) så förstår man givetvis varför det är skillnad mellan att Brooklyn brygger på F.X. Matt Brewing, Mikkeller hyr in sig på De Proef och Nögne Ö och den svenska kontraktsbryggningen. Därmed sagt kan man ju inte rakt av säga att det förekommit OLAGLIGHETER utan att ha direkta bevis. Men åtminstone är min upplevelse som så att monopolet, offerter etc. verkar komplicera situationen än i ett land med en avreglerad marknad...

    Sedan kanske jag är ung och naiv, men jag tror att ärlighet vinner i längden och att diskussioner som dessa behövs, men kanske inte riktigrt på det sätt som det utvecklats här då det kan upplevas som pajkastning etc.

    Det blir givetvis lätt att saker och ting missuppfattas när man diskuterar över nätet så här. Säkerligen kommer även det här missuppfattas, vad vet jag...

    Och ja, mitt senaste inlägg stod över Tonys inlägg - men jag kände så här på morgonen att jag behövde förtydliga några saker.

    SvaraRadera
  65. @Johan:

    Visst är det så!

    Den möjligheten har dom ju ios haft förut oxå genom att registrera ett svenskt bolag / varumärke för att sedan köpa in produktionen hos ett svenskt bryggeri.

    // Tony

    SvaraRadera
  66. På tal om rykten.
    Får bloggare gratis öl från återförsäljare och bryggerier? Är detta lagligt, moraliskt eller korrupt?

    Anonym törstig blivande bloggare

    SvaraRadera
  67. Till anonym törstig blivande bloggare>

    Jag kan helt ärligt säga att jag aldrig har blivit erbjuden gratis öl i egenskap av bloggare.

    Har visserligen bara bloggat någon månad nu, men jag bloggade ganska länge under namnet Humlehenke tidigare och inte heller då blev jag erbjuden gratis öl.

    Jag kan inte tala för andra, och vad lagen säger om detta har jag ingen aning om.

    Den moraliska aspekten då? Tja, gratis recensionsexemplar av öl till en ölbloggare är väl inte värre än gratis recensionsexemplar av nyutkomna böcker eller cd-skivor till tidningarnas kultur- och nöjesredaktioner?

    Sånt förekommer i enorm utsträckning, men det finns inte en enda tidning som finner anledning att berätta att boken/skivan var gratis. Lika lite tror jag att de ölbloggare som (eventuellt) blir bjudna på öl finner anledning att skriva detta i sin blogg. Ska man recensera någonting ska man inte låta sig påverkas av att detta någonting var gratis, det hör liksom inte dit. Det är produkten det handlar om, inget annat.

    SvaraRadera
  68. Alkohollag (2010:1622)
    7 kap. Marknadsföring av alkoholdrycker
    2 § Den som tillverkar, säljer eller förmedlar försäljning av alkoholdrycker får i sin rörelse lämna sådana drycker som gåva endast i form av varuprov.
    Vid marknadsföring av tjänster eller vid försäljning av andra varor än alkoholdrycker får sådana drycker inte lämnas som gåva.

    SvaraRadera
  69. Jag tycker att det är lite väl mycket påhopp mot Brill här.. Jag inser att Mikkeller har kommit in som Dansk öl på bolaget men det stod väl ändå på flaskan att den var bryggd i Belgien? Det har det iallafall gjort med de andra Belgien-bryggda Mikkeller-ölen jag druckit.. Själv är jag mycket skeptisk till St Eriks och Mohawk, men inte det minsta till Brill & Co. Om de var själlösa profitörer skulle de väl inte ta in så god öl med (enligt min uppskattning) så låg vinstmarginal?

    SvaraRadera
  70. @Stouter:

    För vår del handlade det inte om vad som stod på flaskan utan hur en belgiskt brygd öl kan vinna en offert med urspung angivet till skandinavien. Enligt Systembolaget senaste "tolkning" av sina egna inköpsvillkor är det inte heller längre möjligt...

    Tony Magnusson, Nynäshamn

    SvaraRadera
  71. Det här är en av de mest intressanta och modiga diskussioner som förts om öl i öl-Sverige!

    Hur man upplever en sådan här diskussion är högst personligt. Vi har alla olika tolerans i debatter, bl a beroende på om de förs öga mot öga eller om de förs som här, i text, då man inte kan höra tonfall, ironi, allvar, ilska osv.

    Men jag måste fråga om det verkligen är självklart att det är hätskt att man utrycker sin åsikt? Och att säga emot någon annans åsikt - är det att göra ett "påhopp"?

    Det är väl inte så konstigt att Brill blir lite "utsatt" här, de är ju de enda importörerna som deltagit i den här tråden. Tänk om Wicked Wine, Galatea m fl skulle ha deltagit i diskussionen, då skulle det säkerligen ha blivit mycket hetare resonemang och upplevts av fler som "känsligt". Brill är ju i alla fall halv-seriösa, även fast Marc blir väl långrandig ibland. :-) Men vad vet man därav om deras vinstmarginal och deras företags-själ?

    Nu ska jag också skriva en "uppsats"! ;-)

    Detta forum är ju ingen "offentlig" debattsida liknande debatt/insändare i stora dagstidningar, men diskussionen blir ju verkligen inte sämre eller mindre viktig för det.

    Systembolaget har varit en del av detta mångfacetterade samtal. Vi på Närke har aldrig svarat på offerter från Systembolaget, så vi inbillar oss att vi kan se någorlunda neutralt på den saken. Vi har ju i alla fall varit med i svängen ett tag nu. Monopol är klurigt. Ingen ville visst inte ha monopol på ölbryggning i Sverige, eller hur, men vi har monopol på försäljning till privatperson - lite motsägelsefullt, kan man tycka. Dock har Systembolaget både för- och nackdelar, så det är viktigt att slipa ner nackdelarna så vi kan fortsätta glädjas åt fördelarna. Självklart måste inköpsrutinerna vara "rättvisa", annars faller monopolet på eget grepp. Glädjeavdelningen innehåller det utan tvekan bästa specialsortimentet av öl i Europa, enligt min åsikt. Man får ju leta ihjäl sig efter välsorterade ölbutiker i andra länder.

    Jag skulle kunna fortsätta kommentera resten av innehållet i denna "tråd"/diskussion (licensbryggningar, spökbryggare, kvalitet, ursprungsmärkning, lagstiftning osv osv) - men jag väljer att göra en liten sammanfattning genom att beskriva några orsaker till att vi ser på saken från så olika håll. Här kommer några legendariska och smaskiga visdomsord från Närke:

    - Det finns två sorters människor som skaffar bryggeri: dom som älskar öl och dom som tycker det är ballt att ha ett bryggeri.

    - Det finns två sorters människor som blir hembryggare: dom som älskar öl och dom som vill ha billig alkohol.

    - Det finns två sorters människor som blir ölbloggare: dom som älskar öl och dom som vill vara i rampljuset.

    Slutligen:
    - Det finns två sorters människor: dom som gör något och dom som vill ta åt sig äran av vad andra gör. Försök att tillhöra den första sorten, för där är det minst konkurrens!!!!!

    /Berith Karlsson, Närke Kulturbryggeri

    SvaraRadera
  72. "På tal om rykten.
    Får bloggare gratis öl från återförsäljare och bryggerier? Är detta lagligt, moraliskt eller korrupt?

    Anonym törstig blivande bloggare"

    Jo, det är väl ganska uppenbart att det förekommit. Huruvida bloggar verkligen får emota varuprover etc. vet jag inte inte riktigt, men det är knappast bloggarna som begår lagbrott utan i sådana fall leverantörerna. Det enda vi själva fått på Ölkultur är varuprover från Carlsberg i form av oktoberöl och julöl. Självklart kan man påverkas av att man fått ölet etc. och helt ärligt kan jag säga att vi inte har bloggen för att glassa runt och dricka gratisprodukter, men om någon vill skicka tackar vi nog inte nej - huruvida vi har motivation till att recensera just allt är en annan fråga och beror nog på humör och ork.

    Och nu har det här inlägget fler kommentarer än det förra... huuh!

    SvaraRadera
  73. Hahaha... well, det blir en uppsats igen

    Min högst personliga orsak att jag överhuvudtaget gav mig in i den här debatten, och känner man mig närmare så vet man att jag älskar att debattera, grundades på en väldigt enkel observation. Precis som jag skrev tidigare ”För mig finns det ett enormt djup och bredd i denna fråga, men det finns också så många outtalade definitioner och subjektiva termer att hela diskussionen mest blir otydlig i mina öron.”

    Kort och gott anser jag att man för att kunna föra en konstruktiv debatt oavsett forum behöver tydlighet i sitt språk. Jag tycker det blir olyckligt när man använder sig av svepande, generaliserande, outtalade och nedvärderande termer utan att precisera vad man avser. Theres more shades of grey than black or white. ;)

    Det var orsaken att jag försökta lyfta fram en mer nyanserad bild där det redan i den inledande frågeställningen användes begrepp som kontraktsbryggningar, licens- och etikettmärken. Vi har alla olika subjektiva definitioner av vad vi lägger i dessa begepp.

    Så för mig som dagligen arbetar med väldigt många olika typer av bryggerier så känner jag att exempelvis "Det stora problemet med dagens licens- och etikettmärken, är just detta, det finns inget bakom märket." inte stämmer med de licens- och etikettsmärken jag arbetar med.

    Det var anledningen att jag lyfte frågan till ett internationellt perspektiv, eftersom jag inte ser ölvärlden som något annat än en del av resten av världen, d.v.s globaliserad. Vidare använde både jag och Marc namn ur egen portfölj och bekantskapskrets för att det, i mina ögon, skulle vara oinsatt att tala om folk jag inte har samma inblick hos.

    Och angående den växande marknaden på finedine och vanliga restauranger som nämns kan jag vara väldigt glad att även Skebo, Ocean, Nynäshamn och alla andra märker av. Samtidigt tänker jag därför klappa mig på axeln för ett bra utfört jobb! För även om jag inte kan brygga öl så kan jag göra saker. Vet inte hur många sommelierer och krögare som länge hört mig argumentera om varför och hur de borde se över helheten i sina dryckesmenyer. Så sedan flera år har jag jobbat med ett växande antal av de ledande restaurangerna i landet för att lyfta fram mat och ölkombinationer. Så Thomas du får hälsa Björn på Kock & Vin från mig, minns såväl när han köpte in öl från Nögne Ö av mig på hösten 2007, tycker det är jättekul. Samtidigt så anser inställning för mig har alltid varit att den potentiella marknaden för kvalitetsöl är så stor att man på långa vägar måste konkurera med varandra. Tvärtom så stärks våra gemensamma intresse ju fler som exponeras för de olika ölalternativen. I min värld anser jag därför mig inte profitera på andras arbete utan bidra till en växande och mångfacetterad ölkultur i det här landet, alltså skapa ett mervärde precis som vilket bryggeris säljare som helst.

    Slutligen så anser jag debatterna kring lagstiftning, inköpsregler, ursprungsland, regelverk etc är om inte minst lika så mer viktig, men att de får föras separat. Dock skulle jag föreslå att den förs med en annan jargong och på en högre intellektuell och analytisk nivå än den som urartade här.

    Så för att runda av så säger jag bara ...
    Trust me! jag kommer aldrig skaffa bryggeri, bli hembryggare, ölblogga eller ta åt mig äran för andras arbete... däremot kommer jag alltid göra det jag är bäst på!

    Jonas Danielsson
    pol.mag freds- och konfliktsforsking
    gammal restaurangräv
    your local beerpusher
    and beerdrinker!

    SvaraRadera
  74. Om det är olagligt kan det vara en brottsprovokation att som ölbloggare ta emot öl från en leverantör eller ett bryggeri? Dessutom riskerar man att hamna i en beroendeställning. Alkohol är ju beroendeframkallande! :-D

    fd ölnörd

    SvaraRadera
  75. Precis som du säger Berith så är det klart att det ibland är nödvändigt med lite hårdare tongångar för att få fram det man vill säga. Däremot så vill inte vi från Ölkultur stå för några påhopp eller sanna/falska anklagelser då vi har alldeles för lite insikt i vad som faktiskt händer. Vi har dock, som många andra, tagit del av många av de rykten som florerar i bryggerisverige och reagerar som många av er med starka känslor. Dessa har vi dock inte tagit upp här utan har valt att diskutera dessa frågor i mer generella termer.

    På tal om bloggare osv. så kan vi bara svara för oss själva. Det är det precis som David säger så att vi inte tar en massa gratisprodukter och dylikt, det enda vi har fått är lite säsongsöl från Carlsberg som skickade dem helt utan förvarning. Vi har heller inte någon som helst reklam på vår blogg och vi tjänar heller inte ett öre på bloggen på andra sätt. Vi gör det helt enkelt bara för att det är roligt och att vi älskar att dricka, brygga, skriva om och prata om öl! Min/vår betalning är alla er som läser och kommenterar! Därför hoppas vi få tillhöra din kategori av människor som faktiskt bryr sig (vilket jag tror och hoppas att de flesta av oss gör)! :-)

    Avslutningsvis vill jag ge en eloge till alla er som faktiskt vågar stå upp för det ni gör och gå in här och kommentera. För det är det inte alla som gör!

    SvaraRadera
  76. Men Jonas då, ta det lungt - det är ju lite på skoj!

    - Det finns två sorters beerpushers: dom som älskar öl och dom som suger i sej allt som en svamp!

    Jag älskar dej också /HG

    SvaraRadera
  77. Hej Jonas. Det är naturligtvis bra att du har spridit bra öl under åren. Inga problem med det - men det är inte direkt det handlar om här i de flesta inläggen.

    Ska hälsa Björn och Kock & Vin och gratulera till högsta betyg i White Guide 2011 mycket p g a vår Vit som vi bryggde till Björns restauranger(klapp på Björns axel - inte så mycket min egen eftersom han steg upp klockan 6 på morgonen. En klockan 6 krögare sällan hör talas om förutom läggdags).

    Men som delägare i ett bryggeri och bryggare som jobbar på en hårt reglerad marknad - så måste också regler finnas. Sagt detta tidigare - men det är nog inte så många "vanliga" människor som vet hur marknaden för ett bryggeri i Sverige ser ut i praktiken.

    Berit: Vet inte om det bara går att älska öl och starta ett bryggeri. Jag har haft min inkomst som bryggare i 10 år - inte alltid den bästa - men det är också viktigt att ha en plan för sitt bryggeri och lägga en del tankar på ekonomin.

    Älska öl är naturligtvis bra - men om man inte får ekonomi i det hela blir bryggandet en väldigt dyr hobby.

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  78. I’d promised myself to stand on the sidelines of this fascinating debate until the subject suddenly switched to blogging and whether we (and I suppose by implication particularly people like me) are potentially indulging in criminal activity for accepting sample bottles of beer from breweries and importers.

    So now I’m stepping into the ring because I feel some input from a blogging perspective is needed to add balance to the comments being made about whether it is a) legal b) morally right and c) corrupt for bloggers to accept samples.

    I’ve spent many hours looking over the law and talking with authorities in order to determine the legality of receiving samples. I’ve done this because there is clearly a lot of confusion and misinformation being spread around about this point.

    To cut an extremely long story short there are, as I see it, two key issues:

    1) The law. This states (as AdamB has already posted):
    Alkohollag (2010:1622)
    7 kap. Marknadsföring av alkoholdrycker
    2 § Den som tillverkar, säljer eller förmedlar försäljning av alkoholdrycker får i sin rörelse lämna sådana drycker som gåva endast i form av varuprov.
    Vid marknadsföring av tjänster eller vid försäljning av andra varor än alkoholdrycker får sådana drycker inte lämnas som gåva.

    After dozens of telephone calls and emails my interpretation of this chapter is that it IS legally acceptable for a brewery/importer in the course of their normal business practice to provide ‘gifts’ ONLY in the form of samples, ergo providing samples does NOT break the law.

    Now the big question is who can you supply these samples too – and this is where the second key point comes into play:

    2) Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM)

    There are guidelines (not laws) drawn up by the Alkoholleverantörernas granskningsman (AGM), a self-regulating industry body mainly comprising the larger Swedish breweries that recommends how alcohol should be responsibly marketed in this country.

    The guideline that specifically refers to samples reads:

    “Varuprov får ges endast till tillståndshavare (restauratörer, grossister, etc.) som har rätt att köpa produkten direkt från den som lämnar varuprovet och endast i syftet att mottagaren skall bedöma produkten i fråga. Varuprov får även ges till dryckesjournalister i och för deras journalistiska
    verksamhet”.

    Now it is accepted by all parties that this was drawn up before blogs made an impact online. What defines a drinks journalist is also questionable and open to interpretation. Speaking for myself I'm a fully qualified news journalist who has written and worked with beer full-time for nearly 17 years and write about beer on a daily basis via BeerSweden. Does that make me any more or less credible as a drinks journalist than, say, Lasse Råde? That's of course up to the individual to decide.

    Part II posted below (I've just exploded their comment box!)

    SvaraRadera
  79. Contd:

    Is it morally right to accept samples? Of course it it! Providing samples in the hope of getting coverage of your product has been a marketing and sales technique employed by practically every industry on earth since commerce began! Assuming the breweries/importers are not breaking any laws and providing alcohol samples in a responsible way to relevant people why should it be any different for the beer industry?

    As for the suggestion bloggers might be corrupt I find it offensive and dismiss it outright. I should point out however that if we cut through all the dramatic, accusatory words we’re really only talking about one or two bloggers receiving a handful of beers a month with a retail value that amounts to a couple of pints of beer in a pub. If I was going to be corrupt for financial gain I would never have started writing about beer.

    There’s much more I want to say, but like returning to a firework once you’ve lit it the chances are it will only blow up in my face. I hope my personal analysis (please note: I’m not saying the above is legally tight but is the result of many hours researching the issue) can add some further clarity to the issue of beer samples and bloggers.

    Darren

    Blogger, beer writer, hardened beer industry survivor, beer fanatic and proud beer drinker.

    Ps: Berith. Just curious…you say there are only two types of beer bloggers; those who love beer and those who want attention. I know many of the beer bloggers here in Sweden and the UK/US – can you give me the names of the bloggers you feel don’t love beer and are only in it for the 'fame'?

    SvaraRadera
  80. "det stod väl ändå på flaskan att den var bryggd i Belgien? Det har det iallafall gjort med de andra Belgien-bryggda Mikkeller-ölen jag druckit"

    På Mikkeller Koppi Tomahawk x Guji Natural Coffee IPA-flaskan står ingenting om var den är bryggd!

    SvaraRadera
  81. Det handlar om vad offerten handlade om inte vad som står på flaskan. Offerten behandlade skandinavisk öl och inte en adress i Danmark som brygger öl i xxxx.

    ///Bing

    SvaraRadera
  82. Darren fattar du inte att det är en steglös skala? Är du också en svamp? Jag älskar öl samtidigt som jag tycker att det är ballt att ha ett bryggeri!

    /HG

    SvaraRadera
  83. Jaha! Nu måste vi ta reda på vilka bloggare som är journalister för att unvika regelbrott - eller?

    HG Närke Kulturbryggeri

    SvaraRadera
  84. Ursäkta H G - men är inte du över 15 år gammal och att tycka att något är ballt har passerat intresseramarna? (Notera att jag tillhör ironiska generationen - bara för att inget ska missförstås för Er som ej är födda mellan 1965-1975))

    Att driva ett aktiebolag handlar alltid i grund och botten om att få rörelsen att gå runt (funnits en genomgång på en blogg om hur svensk mikro går ekonomiskt, intressant men skrämmande) - kalla mig då gärna 40-talist - men för mig så handlar det hela om att inte blanda ihop en passion med att det faktiskt handlar om vanligt företagande.

    Passionen måste finnas hos bryggeriet och bryggaren precis som hos andra branscher - oavsett om man gör jeans, senap eller odlar ål.

    Men finns inte ekonomin på plats så riskerar företaget oavsett bransch eller typ att tvingas in i situationer som man kanske inte tänkt från början.

    Kan bara som exempel nämna att vi på Ocean vänligen men väldigt bestämt tackat nej till ett samarbete med Carlsberg...förslaget kom alltså från deras sida :)

    Thomas Bingebo
    Bryggare
    Oceanbryggeriet Göteborg

    SvaraRadera
  85. Om det inte står på Koppi så tar jag tillbaka mitt uttalande om lands-specifikationer på Mikkeller-flaskorna. Det var faktiskt dåligt. De Mikkeller-ölen jag har hemma skriver ut att de är bryggda på De Proefbrouwerij så det sträcker sig lyckligtvis inte till alla produkterna.

    Jag håller dock med om att det blir lite fel när produkter blir accepterade i felaktiga fack. För vad definierar ursprung? Om jag är född i Danmark av Svenska föräldrar och flyttar till Sverige innan jag fyllt ett år (och blir svensk medborgare), vilket ursprung har jag då? ;) En tankeställare enligt mig.

    SvaraRadera
  86. HG - if you want to follow the AGM guidelines then yes, you need to decide who is a 'drinks journalist' and who is not. This is yet another grey area. I suppose logic should guide you here. One definition could be that the person in question is a professional writer (i.e he/she makes some form of income out of writing).

    These however are guidelines (which I personally think are good ones if a little too vague) and not law.

    The law as I understand allows breweries the right to provide samples. Now whether you feel there's any value in sending a bottle of your beer to a blogger is a completely different matter.

    After all some of us are only in it for the fame ;)

    SvaraRadera
  87. Det där med varuprover till journalister var ju väldigt intressant. Jag är ölbloggare OCH verksam som journalist, men samtidigt är jag inte dryckesjournalist. Mitt bloggande är en helt privat sak som inte är en del av mitt yrke.

    Ha ha, det blir rörigare och rörigare det här, men en riktigt skön, rolig och intressant tråd är det hur som helst.

    En stor eloge till alla som orkar fortsätta skriva!

    =)

    SvaraRadera
  88. Can't we all just have a great big hug?

    :)

    SvaraRadera
  89. Hej igen,
    Jag hade ju egentligen tänkt vara klar i den här tråden, men tänkte bara komma med en ursäkt/feedback angående Koppi IPA-etiketten.

    Det är jag som har gjort etiketten och det är en ren miss från min sida. Vi ser ju De Proef som ett så bra bryggeri att vi gärna VILL att det ska framgå att den är bryggd där, som en kvalitetsstämpel. Men då jag gjorde både den danska och den svenska etikettens fram- och baksidor och hade diverse olika parametrar att ta hänsyn till missade jag det. Jag är den förste att beklaga detta! Ibland är saker så självklara för en själv att man inte reflekterar över det. Den första batchen är slutsåld och till nästa ska jag definitivt se till att det står med!!

    Och för den som är konspirationsteoretiskt lagd och tror att vi eller producenten vill dölja något ;) hänvisar jag till ett inslag som danska TV2 gjorde, filmat under bryggningen av Koppi IPA på De Proef:
    http://nyhederne-dyn.tv2.dk/video/index/id/35329803/

    Eller exempelvis RateBeer:
    http://www.ratebeer.com/beer/mikkeller-koppi-tomahawk-x-guji-natural-coffee-ipa/135975/

    Nu är det bäst jag slutar innan monsieur tycker jag blir saggig ;)

    Mvh
    Marc
    Brill & Co

    SvaraRadera
  90. @stouter: det här med ursprung är egentligen inte upp till oss. SB inköpsvillkor hänvisar till EU-förordningen som talar om att ett öl har sitt ursprung i det land det tillverkats. Antingen så slutar Systembolaget använda ursprung som ett av kriterierna eller så få du ta ett snack med EU folket så att dom förändrar EU-förordningen.

    Tony Magnusson, Nynäshamn

    SvaraRadera
  91. Jag har följt denna tråd sedan första kommentaren och tycker att det är väldigt intressant. Har dock valt att stå vid sidan precis som Darren. För min del så försöker jag ju testa all öl jag kan, även om den är bryggd på xxxx bryggeri eller i Sverige. För min del är det viktigaste hur bra ölen är, inte var den är bryggd. Det som fick mig att börja blogga om öl var ju att jag älskade/älskar öl, nått kändisskap har jag än så länge inte upplevt iaf :) Hurvida ni bryggare funderar på om ni kan skicka öl till mig eller inte, så är jag ingen journalist bara en glad bloggaramatör (och inte ens speciellt bra på att skriva), men här är min adress videgatan 24, Helsingborg ;) (Jag skriver ju iofs för en tidning i Skåne...) Kärlek till alla och kul att alla är så engagerade i frågan.

    SvaraRadera
  92. Mina synpunkter…

    Darren är den enda ölbloggaren i skrivande stund som får ta emot varuprover från bryggerier eller importörer. Då är Journalisterna på tidningarna inte medräknade.

    Ett bryggeri/importör skulle väl i praktiken kunna bli av med sitt tillstånd att sälja alkohol om de gav till övriga bloggare, eftersom de är ju endast privatpersoner.

    Att vissa till och med betalat resor är i mitt tycke osmakligt.

    Mässor är ett bra exempel då dessa saker sätts på prov. Om jag står i en monter och säljer öl får jag bjuda: andra importörer, systembolags folk, bryggeri folk och andra tillståndshavare.
    Men man måste inte bjuda, men det hör till tycker jag.

    Kommer min blivande fru, bror eller någon annan familjemedlem förbi så måste de betala för sig om man ska följa lagen.

    För mig får man dricka gratis, men jag tror att man påverkas om man får en massa saker av ett specifikt företag.

    Och vad det gäller smutskastnings kampanjen mot Brill:

    Bli lite mer sakliga i grundfrågan och sluta göra direkta personangrepp!
    Vill ni framföra något direkt till Marc så tycker jag att ni ska ringa eller mejla honom i stället för att använda detta forum.

    /Johan
    Hembryggare och medioker Bloggare

    SvaraRadera
  93. Fast jag jobbar ju också på restaurang så jag får ta emot varuprover (till krogen)... ;)
    Bra synpunkter Johan.

    SvaraRadera
  94. Johan: Menar du mig när du talar om personangrepp? Jag tycker att det är en milsvid skillnad på personangrepp och att bli ifrågasatt. Och som du kanske har märkt är det många ömma tår i den här tråden. Det blir väldigt lätt övertolkningar, t ex "det finns två...." blir plötsligt till att "det finns BARA två...".
    Om man ger sig in i ett sådan här "offentligt" samtal anser jag att man måste vara beredd på att inte alla andra tycker likadant som man själv.
    Jag står för min åsikt om namedropping: om Brill som beerpusher vill göra reklam för sina produkter tycker jag att dom bör använda sitt eget reklamkonto. Och tycker man inte om att bli motsagd så skall man inte använda sådana här forum överhuvdudtaget.
    Men tillbaks till början - som var det viktiga: Bryr vi oss?
    Är det så att man ska tolka att vissa bloggare och den beerpuscher som deltagit i den här tråden faktiskt inte bryr sig? I så fall kan ju vi börja licensbrygga alla våra produkter i Falkenberg. Skulle ni märka någon skillnad tror ni?

    HG Wiktorsson, världsmästare!
    Närke Kulturbryggeri

    SvaraRadera
  95. Finns BARA en bov detta drama och det är monopolet. Sure, det finns EU regler och annat men det som gör allt till en soppa är att ETT företag bestämmer hur många öl som ska in, när, och vad konsumenten ska betala. Debatten är i sig är välkommen vilket man kan notera härinne, men återigen, det är monopolet som fuckar upp allt. När det fullkomligt sprutar ut grym öl från Svenska småbryggerier och utomlands, vilket syns på krogarna, hur många öppningar finns det då på bolaget, per land, per öltyp, och till ett pris bryggerierna kan offerera till för att tjäna pengar för överlevnad och vinst med möjliga investeringsmöjligheter. För alldeles oavsett så är öl också business, hur mycket man än älskar den rättrådige. Men som sagt, det är det patetiska monopolets sjukt usla lanseringsmöjligheter som gör det till vad det är, en huggsexa bland alla aktörer. Monopolet säger sig följa trender, är det därför det det senaste åren kommit in, i fasta sortimentet, 89 olika IPA......nä just det, det har inte hänt men man fortsätter med idiot snäva lanseringar som inte speglar verkligeheten och dessutom gör att bryggarbröder nästan slåss på ett forum! Och i alla branscher är det alltid nån som krattar i manegen, sen dyker nya aktörer upp, en del seriösa, en del mindre. Men häng rätt företag, Systembolaget, att inte Josefsson rört om där är sanslöst, glömde jag säga att om det bara finns EN aktör med monopol så är chansen till mutor och annat aaaaaaningen trolig.

    SvaraRadera
  96. Har just läst alla inlägg i denna diskussion (med Mohawk vs Amarillo i glaset). Min spontana kommentar är att jag känner rätt mycket sympati med Ossianbryggarns inlägg, men att jag tycker att bra öl är bra öl, oavsett vem som står för receptet och vem som i slutändan producerar den.

    /Kenneth

    SvaraRadera