tisdag 22 februari 2011

Epic Armageddon I.P.A.

Då var det då dags för ännu ett öl ur nyhetssläppet den 14:e feburari som kallas "vårnyheterna". Den här gången är det Armageddon I.P.A. från det Nya Zeeländska bryggeriet Epic Brewing Company det handlar om. Förövrigt så är det här första ölet jag provar från Nya Zeeland. Denna IPA ligger på 6,66% (The Number Of The Beast!) och är humlad med fyra amerikanska humlesorter, nämligen Cascade, Centennial, Columbus och Simcoe.

Hursomhelst, nog med kuriosa, dags för en recension!

Vätskan är klar och har en orange-aktig färg med ett medelstort gräddvitt skum. Skummet lämnar en hel del rester på glasets insida.

Aromen bjuder på en riktig clementin-chock! Det känns verkligen som att stå och lukta i en kartong full med clementiner. När man kommit förbi clementinerna finns det också inslag av tallbarr och grapefrukt samt en lätt bakgrund av karamellmalt.

Smaken är fruktig och besk med stora inslag av just clementiner. Det finns även inslag av bittra örter, grapefrukt, tallbarr och en lätt karamellig bakgrund från malten. Ölet känns verkligen fräscht och det är väldigt lättdrucket för sina 6,66%.

Ölet är medelfylligt med en medelhög kolsyrehalt. Bubblorna är små men friska.

Mmm... jag vet inte om det är för att jag verkligen är på humör för en IPA eller om den bara är förbaskat god, men jag tycker det här är väldigt gott. Helt klart bland de bättre IPO:rna som kommit till Systembolaget på senaste tiden. En självklarhet i glaset under vårens grillningar!

Betyg? 4,1 av 5.

Pris: 34.90 för 50 cl på Systembolaget.

6 kommentarer:

  1. Mums! Är glad jag beställde den!

    Tack för en bra recension!

    SvaraRadera
  2. Som Lokförare blir man genast lite avslagen när man ser en bit jobb inklippt på bilden, men jag är glatt överaskad av att Epic ipan var så god, jag ska nog prova tvåan (Stouten) ikväll. Ingen fara jag är ledig imorgon så ni kan lugnt åka till jobbet ;-) / David

    SvaraRadera
  3. Ja, den var god. Hade gärna fått vara lite mindre filtrerad. Nästan störande klar vätska. ;)

    Det försvinner ju som sagt lite smak när ölet filtreras...

    SvaraRadera