torsdag 17 februari 2011

Öl och mat i kombination del 3: Pulled pork och IIPA

Efter några veckors uppehåll från mina "Öl och mat i kombination"-inlägg så är det dags för det tredje inlägget i serien. Detta är en för mig ganska ny rätt som jag läst om på diverese matbloggar och när Schnille och Schmak för ett litet tag sedan skrev på deras facebook att de hade lagat rätten så blev jag väldigt sugen på att göra den. Så igår var det dags!

Pulled pork som maträtten heter är en maträtt som görs i olika former världen över men som troligtvis har sitt ursprung i Mexico men då under namned carnitas. Vad är då detta? Jo, det är när man låter fläskkött (helst fläskkarré) koka riktigt länge så att fibrerna som håller samman köttet löses upp och därmed blir det otroligt mört och trådigt och liksom rasar isär. Då drar man isär köttet och därav namnet pulled pork. Eftersom rätten i princip sköter sig själv och är lätt att göra mycket av är det perfekt bjudmat.

Hursomhelst, vi börjar med ett recept. Receptet är en blandning av olika recept på internet som jag sedan har modifierat efter eget tycke och smak!

För ungefär 4 personer
  • 1,2 kilo fläskkarré med ben
  • 1 msk chipotle tabasco
  • 2 stora klyftor vitlök
  • 1 hel spansk pepparfrukt
  • 1 tsk farinsocker
  • 2 tsk spiskummin
  • 1 msk tomarpuré
  • 1 msk rapsolja
  • ev. lite citronjuice
  • Salt efter smak
Börja med att hacka vitlök och chili och lägg i en liten skål. Häll sedan på chipotle tabaco, farinsocker, spiskummin, tomatpuré, rapsolja och en liten skvätt citronjuice samt salt. Blanda sedan detta till en smet som du sedan gnider in köttet med. Lägg sedan köttet i en ugnssäker form, häll en dl vatten eller två i botten på formen och täck sedan med lock eller folie. Låt sedan detta stå i ungefär 3-4 timmar med lock på 150°C och sedan ungefär 45 minuter utan lock på 200°C för att få lite finare yta på köttet. När köttet är klart så låt det svalna en stund och dra sedan sönder köttet med fingarna eller med hjälp av en gaffel eller dylikt och krydda sedan med lite extra chipotle tabasco och häll på lite av spadet som blir i botten av formen.

Detta serveras traditionellt med någon form av bröd och lite grönsaker samt någon dressing eller salsa. Själv gjorde jag potatisklyftor av bakpotatis som jag kryddade med lite salt och rosmarin och körde in i ugnen. Till detta har jag valt att ha både barbequesås och vitlökssås samt lite wokade grönsaker.

Vad dricker man då till detta? Jo, eftersom det är en relativt kryddig och stark maträtt valde jag, precis som ni ser på bilden, att dricka ett kraftfullt öl som är både lite sött och kraftfullt arom- och bitterhumlat, nämligen Hardcore IPA från BrewDog. Ölet passar bra till maten och de söta och beska tonerna lättar helt klart upp bland det starka fläskköttet och den feta vitlökssåsen. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar